Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne

Globalizacja. Liberalizacja. Etyka

Currently: Współczesne Problemy Ekonomiczne

ISSN: 2081-9579     eISSN: 2353-2815    OAI    DOI: 10.18276/wpe.2015.11-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 11 (2015)
Wartość dodana generowana przez podmioty ekonomii społecznej – korzyści ekonomiczne i społeczne
(Added value created by the social economy entities – economic and social benefits)

Authors: Agnieszka Balsewicz
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: social economy social entrepreneurship added value
Data publikacji całości:2015
Page range:8 (107-114)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Nowadays measuring of added value is one of the key issues concerning social economy. The main aim of this article is theoretical identification of social and economic added value realized by the social economy entities. The article considers the definition of social economy entities and definition of added value. Also validity of measuring the economy and social impact was motivated and the most important methods that could be used to rate the social economy entities was described. The author try to show that social entrepreneurships can created widely understood added value despite their social aim.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andrałojć M., Social Value of Work – Calculation with SROI Methodology, „Contemporary Management Quarterly” 2012, no. 3.
2.Bull M., Crompton H., Business Practices in Social Enterprises, Manchester Metropolitan University Business School, Manchester 2005.
3.Głowacki J., Jelonek M., Mierzenie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.
4.Hausner J., Laurisz N., Czynniki krytyczne tworzenia przedsiębiorstw społecznych. Przedsiębiorstwo społeczne. Konceptualizacja, w: Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, red. J. Hausner, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2006.
5.Juraszek-Kopacz B., Tyrowicz J., Zmierzyć niemierzalne, czyli o pomiarze oddziaływania społecznego, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008.
6.Krawczyk K., Kwiecińska D., Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych – na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej, w: Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, red. J. Hausner, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008.
7.Pomiar społecznej wartości dodanej generowanej przez podmioty ekonomii społecznej – główne dylematy i wyzwania, red. M. Bohdziewicz-Lulewicz, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków 2012.
8.Porter M.E., Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Helion, Gliwice 2006.
9.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z 17 kwietnia 2013 roku w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej.
10.Suszyński C., Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw. Doświadczenia i perspektywy polskiej transformacji, PWE, Warszawa 2003.
11.Tworzenie wartości w klastrze, red. M. Frankowska, PARP, Warszawa 2012.
12.Ubóstwo i wykluczenie. Wymiar ekonomiczny, społeczny i polityczny, red. A. Grzędzińska, K. Majdzińska, A. Sulowska, Bramasole, Warszawa 2010.
13.www.moznainaczej.com.pl/przedsiebiorstwo-spoleczne-1.
14.Wyzwania rozwojowe a restrukturyzacja przedsiębiorstw, red. R. Borowiecki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 1999.