Abstrakt
Położenie geografi czne stwarzało naturalne warunki do uprawiania handlu morskiego
przez liczne ośrodki miejskie na Pomorzu Zachodnim. W świadomości historycznej
współczesnych mieszkańców Pomorza nie funkcjonuje przekonanie o bezpośrednim zaangażowaniu
w handlu morskim takich miast, jak Stargard Szczeciński, Goleniów, Trzebiatów,
Kamień Pomorski czy Wolin. Szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre
miasta i osady zaprzestały pełnienia funkcji morskich, inne zaś zawężały te funkcje lub je
rozwijały, nie możemy ograniczać się do analizy wyłącznie czynników ekonomicznych,
chociaż miały one pomimo wszystko znaczenie decydujące. W dziejach pomorskich miast
nadbałtyckich widoczny stawał się taki moment, kiedy samo w miarę dogodne położenie
nadmorskie nie wystarczało do uprawiania handlu morskiego. W niektórych momentach
przełomowych dla uprawiania handlu morskiego warunki naturalne trzeba było polepszać,
pogłębiać tory wodne, umacniać lub budować nowe nabrzeża, wznosić nowe falochrony
i uzbrajać porty w nowoczesną infrastrukturę przeładunkową, by utrzymać pozycję silnego
ośrodka handlu. Nowe wyzwania pojawiały się też na zapleczu – zwłaszcza potrzeba
inwestycji w nowe połączenia komunikacyjne.