Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2019.26-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 26 2019
Postawy „być” i „mieć” a postrzeganie małżeństwa i rodziny przez narzeczonych

Autorzy: Borys Jacek Soiński
Wydział Teologiczny Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Barbara Turzyńska-Sarnowska
Wydział Teologiczny Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – absolwentka
Słowa kluczowe: postawy „być” i „mieć” małżeństwo narzeczeństwo obraz Boga religij¬ność nauczanie Kościoła
Data publikacji całości:2019
Liczba stron:19 (165-183)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Wielu autorów zajmujących się egzystencjalną sytuacją człowieka odwoływało się do postaw „być” i „mieć” (np. G. Marcel, E. Mounier, Jan Paweł II, E. Fromm). Bronisław Grulkowski (1995, 2000, 2007) skonstruował oryginalną psychologiczną Skalę Postaw Być i Mieć (SPBiM). Prezentowane badania przeprowadzono wśród narzeczonych przygotowujących się do zawarcia sakramentu małżeństwa oraz osób żyjących w konkubinatach. Za pomocą skali SPBiM wydzielono grupy osób o postawach skrajnych pod względem postaw „być” i „mieć”. Przeanalizowane zostały różnice postaw i wypowiedzi na temat narzeczeństwa, małżeństwa, rodziny oraz trudności i kryzysów, które mogą dotykać współczesne małżeństwa i rodziny. Zaprezentowana analiza potwierdza słuszność wysuniętych wcześniej hipotez, że badani o postawach „być” mają bardziej pozytywny obraz Boga i dojrzalszą religijność, bardziej doceniają znaczenie miłości do współmałżonka, a także bardziej akceptują naukę katolicką na temat małżeństwa i rodziny.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bartos, Mirosław. „Wpływ religijności na postawy typu «Mieć» i «Być». Badania empiryczne”. Lignum vitae 3 (2002): 45–62.
2.Benedykt XVI. „Wschód i Zachód, tradycja i nowoczesność spotykają się w muzyce (20.05.2010)”. L’Osservatore Romano 7 (31) (2010): 42–43.
3.Braun-Gałkowska, Maria. „Dialog w rodzinie”. Paedagogia Christiana 25, 1 (2010): 161–174.
4.Braun-Gałkowska, Maria. „Mieć dziecko, czy być matką?”. W: Oblicza macierzyństwa, red. Dorota Kornas-Biela, 67–74. Lublin: RW KUL, 1999.
5.Braun-Gałkowska, Maria. „Powodzenie małżeństwa a postawa religijna małżonków”. Roczniki Filozoficzne 27 (1979): 71–84.
6.Braun-Gałkowska, Maria. Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.
7.Braun-Gałkowska, Maria, Iwona Ulfik-Jaworska. Zabawa w zabijanie. Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka, 2000.
8.Brudek, Paweł, Bogusława Lachowska. „Religijny system znaczeń a jakość relacji małżeńskiej na poziomie ogólnym oraz na poziomie pary”. W: Nauka wobec religijności i duchowości człowieka, red. Katarzyna Skrzypińska, Halina Grzymała-Moszczyńska, Marek Jarosz, 117–134. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.
9.Bukalski, Sławomir. „Religijność jako kryterium jakości narzeczeństwa i małżeństwa”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 23 (2016): 247–262.
10.Bukalski, Sławomir. „Wzajemne poznawanie się narzeczonych w świetle strategii FOCCUS. Możliwości zastosowania duszpasterskiego”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 21 (2014): 231–240.
11.Chałubiński, Mirosław. „Ericha Fromma «Mieć czy być». Próba komentarza”. Colloquia Communia 1–2 (30–31) (1987): 231–241.
12.Cudak, Sławomir. „Preferowane wybory przyszłych związków małżeńsko-rodzinnych przez dorastającą młodzież”. Kultura – Przemiany – Edukacja 5 (2017): 216–226.
13.Dakowicz, Andrzej. „Psychologiczna analiza systemów rodzinnych małżeństw zaangażowanych religijnie”. Studia Teologiczne: Białystok, Drohiczyn, Łomża 30 (2012): 111–125.
14.Dakowicz, Lidia, Andrzej Dakowicz. „Psychologiczno-pedagogiczna analiza systemów rodzinnych mężczyzn w kontekście noetycznego wymiaru osobowości”. W: Mistrz i Przyjaciel. Ojciec Profesor Leon Benigny Dyczewski OFMConv, red. Małgorzata Halicka, Anna Szafranek, Lidia Dakowicz, 173–189. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2018.
15.Dudziak, Urszula. „Przygotowanie do małżeństwa a jego nierozerwalność – ocena postaw i wskazania pastoralne”. Sympozjum 1 (19) (2010): 103–131.
16.Fromm, Erich. Mieć czy być. Tłum. Mirosław Chałubiński. Warszawa: Wydawnictwo „Colloquia Communia”, 1989.
17.Gałkowska-Jakubik, Maria. Mieć czy być. Empiryczna weryfikacja koncepcji Ericha Fromma. Lublin: TN KUL, 2007.
18.Głód, Franciszek. „Dialog małżeński a rozwój miłości”. W: Rodzina w świetle psychologii pastoralnej, red. Borys Jacek Soiński, 55–78. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 2007.
19.Grulkowski, Bronisław. Elementy motywacyjne postaw „być” i „mieć”. Lublin: RW KUL, 1996.
20.Grulkowski, Bronisław. „Metoda pomiaru i psychologiczna charakterystyka postaw «być» i «mieć». Roczniki Filozoficzne 43 (1995): 171–222.
21.Grulkowski, Bronisław. Postawy „być” i „mieć” a poczucie sensu życia. Gdańsk: Wydawnictwo Szymon Kujawski, 1998.
22.Grulkowski, Bronisław. „Postawy «być» i «mieć» w Psychologii”. Roczniki Filozoficzne 44 (1996): 5–35.
23.Grulkowski, Bronisław. „Przeżywanie czasowości w postawach «być» i «mieć»”. Studia Gdańskie 12 (1999): 229–256.
24.Grulkowski, Bronisław. Skala Postaw Być i Mieć. Podręcznik. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.
25.Grulkowski, Bronisław, Joanna Skwierawska-Stoltmann. „Religijność a «być» albo «mieć» w postawach małżonków”. W: Rodzina w świetle psychologii pastoralnej, red. Borys Jacek Soiński, 185–201. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 2007.
26.Grzybowski, Jerzy. Dialog jako droga duchowości w małżeństwie i nie tylko. Kraków: Wydawnictwo M, 2004.
27.Gurba, Ewa. „Wczesna dorosłość”. W: Psychologia rozwoju człowieka, red. Janusz Trempała, 287–311. Warszawa: PWN, 2011.
28.Jan Paweł II. Encyklika „Centesimus Annus”. Rzym: Libreria Editrice Vaticana, 1991.
29.Jan Paweł II. Encyklika „Sollicitudo Rei Socialis”. Rzym: Libreria Editrice Vaticana, 1991.
30.Jan Paweł II. Posynodalna adhortacja apostolska „Christifideles Laici”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana, 1987.
31.Jan Paweł II. Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis”. Rzym: Libreria Editrice Vaticana, 1992.
32.Jaworski, Romuald. Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL, 1989.
33.Juroszek, Weronika, Oktawia Haberla, Wioleta Kubeczko. „Zależności między stylami przywiązania a intymnością, namiętnością i zaangażowaniem u narzeczonych”. Fides et Ratio 2 (10) (2012): 89–101. Dostęp 10.01.2019. http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/presentations0/fides10.pdf#page=89.
34.Kamiński, Krzysztof. „Wpływ religijności narzeczonych na poglądy dotyczące regulacji poczęć i przerywania ciąży”. Rocznik Teologii Katolickiej 2 (13) (2014): 101–114.
35.Karyłowski, Jerzy. „Socjalizacyjne determinaty endo/egzocentryzmu moralnego”. Studia Psychologiczne 2 (1982): 73–88.
36.Krok, Dariusz. „Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków”. W: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, red. Dariusz Krok, Paweł Landwójtowicz, 359–368. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
37.Liberska, Hanna. „Oczekiwania dotyczące własnej osoby i przyszłego partnera małżeńskiego w późnej adolescencji”. Roczniki Socjologii Rodziny 13 (2001): 185–196.
38.Malina, Alicja, Dorota Katarzyna Suwalska-Barancewicz. „Wzajemne przywiązanie partnerów i wsparcie a ich satysfakcja z życia na różnych etapach rozwoju rodziny”. Psychologia Rozwojowa 2 (2017): 55–69.
39.Marcel, Gabriel. Być i mieć. Tłum. Piotr Lubicz. Warszawa: PAX, 1986.
40.Marcel, Gabriel. Homo Viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Tłum. Piotr Lubicz. Warszawa: PAX, 1965, 1984.
41.Mariański, Janusz. „Małżeństwo i rodzina w świadomości Polaków – analiza socjologiczna”. Zeszyty Naukowe KUL 4 (2015): 77–103.
42.Mariański, Janusz. „Sakrament małżeństwa w świadomości katolików polskich w kontekście przemian rodziny”. Studia Teologii Dogmatycznej 2 (2016): 143–169.
43.Oleś, Piotr. Wartościowanie a osobowość: Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: RW KUL, 1989.
44.Pierożek, Waldemar. „«Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii» a duszpasterstwo młodzieży”. Seminare. Poszukiwania naukowe 20 (2004): 181–194.
45.Polak-Jakuszko, Weronika. „Małżeństwo chrześcijańskie a miłość”. Łódzkie Studia Teologiczne 26, 1 (2017): 35–52.
46.Ratzinger, Joseph. „Neopoganie i Kościół”. W: Benedykt XVI, Ostatnie rozmowy. Z Benedyktem XVI rozmawia P. Seewald. Tłum. Jacek Jurczyński, 297–307. Kraków: Dom Wydawniczy Rafael, 2016. Pierwotnie wydane w: Joseph Ratzinger. „Die neuen Heiden und die Kirche”, Hochland 51, 1 (1958): 11.
47.Rogaska, Aleksandra. Zdolności emocjonalne, kompetencje społeczne a postawa „mieć”, „być” u młodzieży. Warszawa: Promotor, 2009.
48.Rostowska, Teresa. Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001.
49.Sujak, Elżbieta. „Konflikty i kryzysy w życiu rodzinnym – sposoby ich rozwiązywania”. W: Miłość. Małżeństwo. Rodzina, red. Franciszek Adamski, 463–490. Kraków: WAM, 1988.
50.Szymołon, Jerzy. „Postawy prospołeczne a religijność”. Roczniki Psychologiczne 5 (2002): 181–193.
51.Tarnowski, Karol. „Być czy mieć”. W Drodze 4 (1986): 40–48.
52.Suchodolska, Anna, Tomasz Gosztyła. „Personalność relacji religijnej narzeczonych a jakość ich wzajemnej komunikacji interpersonalnej”. Studia z Psychologii w KUL 16 (2010): 23–40.
53.Szyszka, Małgorzata. „Małżeństwo, rodzina, ojcostwo – tendencje przemian”. Roczniki Nauk Społecznych 46, 2 (2018): 7–27.
54.Uchnast, Zenon. Humanistyczna orientacja w psychologii osobowości. Lublin: RW KUL, 1983.
55.Zawadzka, Joanna. „Postawy być czy mieć – rozwój czy upadek współczesnego człowieka”. Fides et Ratio 2 (22) (2015): 140–146. Dostęp 20.10.2018. http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/Fides2015-2.pdf.
56.Zbonikowski, Andrzej. „Czynniki osobowościowe warunkujące podejmowanie aktywności zarobkowej przez studentów”. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie 2 (21) (2015): 23–34.
57.Zbonikowski, Andrzej. „Osobowościowe uwarunkowania postawy mieć vs być młodych dorosłych u progu kariery zawodowej”. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Bizne¬sie 2 (19) (2014): 171–179.