Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2021.28-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 28 2021
Dziennikarz sługą prawdy i człowieka

Autorzy: Adrian Fertacz ORCID
prezbiter archidiecezji częstochowskiej
Słowa kluczowe: prawda służba misja wierność
Data publikacji całości:2021-12-14
Liczba stron:12 (311-322)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Świat potrzebuje odpowiedzialnych dziennikarzy, którzy będą służyli prawdzie i człowiekowi. Z ubolewaniem należy dostrzec, że powodem licznych kłamstw w mediach jest chęć zysku materialnego bądź politycznego, który wiąże się z brakiem formacji duchowej dziennikarzy. Sprawdza się stare powiedzenie: gdzie mówią pieniądze, tam milczy prawda. Zatem dziennikarz duchowo uformowany, który służy prawdzie i człowiekowi, ma obowiązek demaskować zło, uczciwie służąc prawdzie, a nie ubocznym interesom. Takie działanie jest wsparciem dobra wspólnego i przyczynia się do pogłębienia wolności i odpowiednich wartości w społeczeństwie. Dziennikarz wierny swojemu powołaniu, służący prawdzie i człowiekowi, wypełnia misję wynikającą z dziennikarskiego powołania.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Baczyński, Andrzej. Kościół wartości i media. Kraków: Fall, 2012.
2.Chrapek, Jan. „Kościół wobec środków społecznego komunikowania”. Ethos 4 (1989): 231–245.
3.Czuba, Krystyna. „Etyczne konsekwencje manipulacji w mass mediach”. W: Dziennikarski etos, red. Zdzisława Kobylińska, Rafał D. Grabowski, 132–149. Olsztyn: Lux Mundi, 1996.
4.Czuba, Krystyna. Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej. Toruń: WSKSiM, 2007.
5.Depo, Wacław. „Kazanie wygłoszone w Hebdowie podczas spotkania poświęconego problemom wiary i wyzwań współczesności 30 XI–2 XII 2012 roku”. W: Sprawy nieba i ziemi, red. Ewa Oset, 101–105. Częstochowa: Biblioteka „Niedzieli”, 2016.
6.Dróżdż, Michał. „Głosić Dobrą Nowinę na cyfrowych areopagach”. W: Bramy prawdy i wiary, Benedykt XVI o mediach, red. Michał Legan, 111–126. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, 2016.
7.Dróżdż, Michał. „Media przestrzenią dialogu z człowiekiem. Inspiracje soborowe w myśli Jana Pawła II”. W: Inter mirifica – Dziennikarstwo i perspektywy, red. Andrzej Baczyński, Drożdż Michał, Michał Legan, 81–109. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, 2013.
8.Gach, Piotr. „Stan prac nad Katolickim Kodeksem Etyki”. W: Dziennikarski etos, red. Zdzi¬sława Kobylińska, Rafał D. Grabowski, 23–27. Olsztyn: Lux Mundi, 1996.
9.Gonzales de Cardedal Olegario. „List do Przyjaciela Dziennikarza”. W: Dziennikarski etos, red. Zdzisława Kobylińska, Rafał D. Grabowski, 297–307. Olsztyn: Lux Mundi, 1996.
10.Häring, Bernard. Nauka Chrystusa. T. 3. Poznań: Pallottinum, 1963.
11.Jan Paweł II. Dziennikarstwo według Jana Pawła II, red. Marek Miller. Warszawa: Fronda, 2008.
12.Jan Paweł II. „Informacja, świadectwo, prawda”. L’Osservatore Romano 5–6 (1983): 41–42.
13.Jan Paweł II. „Istota, wielkość i odpowiedzialność sztuki i publicystyki”. W: Wiara i Kultura, 98–108. Rzym: Fundacja Jana Pawła II – Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, 1986.
14.Jan Paweł II. Orędzie na XXXVII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Dostęp 15.09.2018. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/massmedia_24012003.html.
15.Jan Paweł II. „Środki społecznego przekazu w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży”. W: L’Osservatore Romano 4–5 (1985): 9.
16.Jan Paweł II. „Telewizja w rodzinie: kryteria właściwego wyboru. Orędzie na XXVIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu”. W: Jan Paweł II, Orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II. T. 1, 255. Kraków: Więź, 1998.
17.Jan Paweł II. „Zależność, która przynosi zaszczyt”. L’Osservatore Romano 1 (1988): 16–17.
18.Korpeta, Wiesław. Zadania telewizji wobec jednostki i społeczeństwa. Częstochowa: Regina Poloniae, 2006.
19.Leger, Paul. „O postawie katolików wobec audiowizji i moralnej odpowiedzialności artysty”. W: Kościół a kultura masowa, red. Franciszek Adamski, 125–130. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1987.
20.Lepa, Adam. „Bądźcie wierni prawdzie!”. Wywiad, red. Beata Andrzejewska, Nasz Dziennik 22–23.01.2005, 12–13.
21.Lepa, Adam. „Być sługą”. Wiadomości Archidiecezji Łódzkiej 11–12 (2002): 603–605.
22.Lepa, Adam. „Chytra informacja czy zwykła propaganda?”. Niedziela 38 (1994): 7.
23.Lepa, Adam. „Jaki recipient?”. Niedziela 42 (1991): 1, 4.
24.Lepa, Adam. „Kryterium prawdy”. W: Dziennikarz – między prawdą a kłamstwem, 96–98. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 2008.
25.Lepa, Adam. „Mass media w służbie człowieka”. W: In persona Christi, red. Krzysztof Góźdź. T. 2, 107–119. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.
26.Lepa, Adam. „Media – czwarta władza, czy służba człowiekowi?”. Łódzkie Studia Teologiczne 9 (2000): 171–180.
27.Lepa, Adam. „Media manipulują emocjami”. Niedziela 5 (2012): 15.
28.Lepa, Adam. „Media należy rozliczać”. Niedziela 38 (2011): 22.
29.Lepa, Adam. „Media w służbie tożsamości Polaków”. W: Media a tradycja, red. Piotr Kuty, 17–39. Lublin: Nasza Tradycja, 1998.
30.Lepa, Adam. „Nowa poprawność w mediach?”. Niedziela 4 (2010): 18.
31.Lepa, Adam. „O dziennikarzach – inaczej”. Niedziela 38 (2003): 15.
32.Lepa, Adam. „O informacji fabrykowanej”. Niedziela 38 (2010): 13.
33.Lepa, Adam. „Poprawność polityczna czy służba prawdzie?”. Niedziela 26 (2000): 14.
34.Lepa, Adam. „Poprawność polityczna stała się medialną poprawnością”. Wywiad, red. Sławomir Jagodziński, Nasz Dziennik 19–20.09.2009, 10.
35.Lepa, Adam. „Powtarzane w mediach kłamstwo staje się pseudoprawdą”. Niedziela 15 (1993): 1, 11.
36.Lepa, Adam. „Słowo narzędziem agresji”. Nasz Dziennik 28–29.03.2015, M5.
37.Lepa, Adam. „Służba człowiekowi to potęga działania”. W: Wiadomości Archidiecezji Łódzkiej 6 (2002): 370–374.
38.Lepa, Adam. „Służyć prawdzie i bronić jej”. Wywiad, red. Sławomir Jagodziński, Nasz Dziennik 18–19.09.2004, 8.
39.Lepa, Adam. „Służyć prawdzie”. Wiadomości Archidiecezji Łódzkiej 9 (1998): 332–334.
40.Lepa, Adam. „Telewizja publicznie partyjna”. Niedziela 26 (2001): 13.
41.Lepa, Adam. „Wierność prawdzie”. W: Manipulacja – kłamstwo zorganizowane, red. Krzysztof Nagrodzki, 179–180. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 2010.
42.Lepa, Adam. Świat manipulacji. Częstochowa: Biblioteka „Niedzieli”, 1997.
43.Łęcicki, Grzegorz. „Media audiowizualne w nauczaniu Jana Pawła II”. Warszawa: Elipsa, 2012.
44.Mickiewicz, Franciszek. „Jezus Chrystus – Świadek wierny i prawdomówny”. W: Tajemnica Trójcy Świętej. Nr 13, red. Lucjan Balter, Stanisław Dusza, Franciszek Mickiewicz, Stanisław Stancel, 242–258. Poznań: Pallottinum, 2000.
45.Niewęgłowski, Wiesław. „Dziennikarz – nosiciel integralnej wizji człowieka i świata”. W: Dziennikarski etos, red. Zdzisława Kobylińska, Rafał D. Grabowski, 28–40. Olsztyn: Lux Mundi, 1996.
46.„Papieska Komisja do Spraw Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska «Zjednoczenie i postęp». O środkach społecznego przekazu «Communio et progressio». W: Kościół a kultura masowa, red. Franciszek Adamski, 277–320. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1987.
47.Parzyszek, Czesław. Duchowość apostolska według św. Wincentego Pallottiego. Ząbki: Wydawnictwo Księży Pallotynów Prowincji Chrystusa Króla, 2004.
48.Pius XII. „Encyklika o kinematografii, radiu i telewizji «Miranda prorsus»”. W: Kościół a kultura masowa, red. Franciszek Adamski, 237–261. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1987.
49.Siemianowski, Antoni. Człowiek i prawda. Poznań: W drodze, 1986.
50.Słomka, Waldemar. „Prawda”. W: Leksykon duchowości katolickiej, red. Marek Chmielewski, 700–701. Lublin–Kraków: Wydawnictwo M, 2002.
51.Sosnowska, Joanna. „Dziennikarz – specjalista. Zasady pracy dziennikarza religijnego”. W: Kultura–Media–Teologia 15 (2013): 73–91. Dostęp 15.09.2018. https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2013_15_Sosnowska.pdf.
52.Sztombka, Wojciech. „Komunikować się, rozumieć, ponosić odpowiedzialność”. Przegląd Powszechny 10 (1996): 22–35.
53.Toso, Mario. „Mass media dzisiaj w świetle nauki społecznej Kościoła”. Społeczeństwo 10 (2001): 217–259.
54.Zasępa, Tadeusz. „Główne pola oddziaływania mediów katolickich”. W: Dziennikarski etos, red. Zdzisława Kobylińska, Rafał D. Grabowski, 117–131. Olsztyn: Lux Mundi, 1996.