Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2021.28-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 28 2021
Pneumatologiczny wymiar sakramentów uzdrowienia komunii

Autorzy: Marek Jagodziński ORCID
Katedra Teologii Prawosławnej w Sekcji Ekumenicznej Instytutu Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii KUL
Słowa kluczowe: Duch Święty komunia sakramenty uzdrowienia sakrament namaszczenia chorych sakrament pokuty i pojednania
Data publikacji całości:2021-12-14
Liczba stron:16 (127-142)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Kościół jest sakramentem zbawienia w komunii i wszystkie sakramenty są sakramentami komunii – trynitarną ekonomią zbawienia urzeczywistnianą liturgicznie w siedmiu znakach ewangelicznych o charakterze żywej komunii między Bogiem a człowiekiem. „Nowe przychodzenie Chrystusa za sprawą Ducha Świętego i jego stała obecność i działanie w życiu duchowym dokonują się w rzeczywistości sakramentalnej (…) Kościół jest widzialnym szafarzem świętych znaków, podczas gdy Duch Święty działa jako niewidzialny szafarz życia, które one oznaczają (…) Chrystus rozprzestrzenia się w sposób sakramentalny w mocy Ducha–Parakleta” (Jan Paweł II, Dominum et Vivificantem, 61–64). Do sakramentów uzdro¬wienia komunii należą sakramenty pokuty i namaszczenie chorych. Wina i grzech są zakłóceniami komunikacji i ranami zadanymi komunii. Duch Święty stawia ludzi w obecności Chrystusa i umożliwia im poznanie prawdy, by mogli żyć z nią w zgodzie. Zmartwychwstały Chrystus wzywa do nawrócenia i przemiany myślenia, a inicjatywa szukania i wychodzenia naprzeciw Chrystusowi należy też do Ducha Świętego. Proces wyzwalania się człowieka z niewoli grzechu i nieprawości dokonuje się w sakramencie pokuty i pojednania pod wpływem Ducha Świętego, który oczyszcza i przemienia wszystkich ogniem swojej obecności. Każdy człowiek jest narażony na chorobę i jej konsekwencje wyłączające ze społeczności. Wczesnochrześcijańskie modlitwy poświęcenia przypisują uzdrawiające działanie w sferze cielesnej i duchowej olejowi świętemu, który otrzymuje moc od Ducha Świętego przyzywanego w modlitwie epikletycznej Kościoła. Skutkiem przyjęcia sakramentu namaszczenia chorych jest szczególny dar Ducha Świętego – łaska umocnienia, pokoju i odwagi w przezwyciężaniu trudności związanych z ciężką chorobą lub niedołęstwem starości, odnowienie ufności i wiary w Boga oraz umocnienie przeciw pokusom złego ducha, zniechęceniu i trwodze przed śmiercią oraz uzdrowienie duszy i ciała. Słowa Listu św. Jakuba 5,14–15 były pierwotnie modlitwą wstawienniczą prezbiterów gminy nad chorym połączoną z symbolicznym nałożeniem rąk – solidarnym działaniem wiernych w komunikacyjnym słowie i niewerbalnym symbolu komunikacyjnym mającym na celu wyproszenie u Boga uratowania ciężko chorej osoby ze sfery śmierci jako załamania się komunikacji oraz przedłużenia życia w komunii z Bogiem i z ludźmi. Modlitwa przy namaszczeniu dotyczy także przetrwania chorego poza granicą choroby i śmierci w dającym życie Duchu Świętym oraz we wspólnocie ze zmartwychwstałym Chrystusem. Namaszczenie chorych jest świętowaniem uniwersalnej obecności posłannictwa Syna i Ducha Świętego w człowieku i w Kościele ponad chorobą i śmiercią.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Auer, Johann. Die Sakramente der Kirche. Regensburg: Friedrich Pustet Verlag, 1972.
2.Bartnik, Czesław S. Dogmatyka katolicka. T. II. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.
3.Beinert, Wolfgang. „Versöhnung als Lebensvollzug der Kirche”. W: Theorie der Sprachhandlung und heutige Ekklesiologie. Ein philosophisch-theologisches Gespräch, red. P. Hühnermann, R. Schaeffler, 130–149. Freiburg–Basel–Wien: Herder Verlag, 1980.
4.Czaja, Andrzej. Credo in Spiritum Vivificantem. Pneumatologiczna interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.
5.Ganoczy, Alexandre. Einführung in die katholische Sakramentenlehre. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1979.
6.Gąsecki, Krzysztof. Jesteśmy napełnieni Duchem Chrystusa w sakramentach Kościoła. Pneumatologia a sakramentologia. Pelplin: Bernardinum, 2018.
7.Greshake, Gisbert. Der dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie. Freiburg–Basel–Wien: Herder Verlag, 1997.
8.Guzowski, Krzysztof. Duch dialogujący. To dialegomenon Pneuma. Zarys pneumatologii dialogalnej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016.
9.Höhn, Hans-Joachim. spüren… Die ästhetische Kraft der Sakramente. Würzburg: Echter Verlag, 2002.
10.Hryniewicz, Wacław. Nasza Pascha z Chrystusem. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej – tom 2. Lublin: TN KUL, 1987.
11.Jagodziński, Marek. „Komunijna wizja sakramentu pokuty i pojednania”. W: Czy można dzisiaj wzywać do nawrócenia i pokuty? Chrześcijańska odpowiedź wiary, red. M. Składanowski, T. Syczewski, J. Połowianiuk, 73–93. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.
12.Jagodziński, Marek. „Sakramenty miłosierdzia”. W: Oblicza miłosierdzia, red. E. Matulewicz, 73–82. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2010.
13.Jagodziński, Marek. Sakramenty w służbie communio. Studium teologiczno-komunikacyjne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2008.
14.Janiec, Zdzisław. Komunikacyjny wymiar liturgii. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne, 2006.
15.Jan Paweł II. Adhortacja „Reconciliatio et paenitentia” (1984).
16.Jan Paweł II. Encyklika „Dominum et Vivificantem” (1986).
17.Katechizm Kościoła Katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum, 22002.
18.Lachner, Raimund. „Communio – eine Grundidee des christlichen Glaubens. Ein Beitrag zur Elementarisierung im Fach Dogmatik”. W: Qualitätsmanagement in der Theologie. Chancen und Grenzen einer Elementarisierung im Lehramtsstudium, red. Raimund Lachner, Egon Spiegel, 231–251. Kevelaer: Butzon & Bercker Verlag, 2003.
19.Laurentin, René. Nieznany Duch Święty. Odkrywanie Jego doświadczenia i Jego Osoby. Tłum. Maria Tarnowska. Kraków: Znak, 1998.
20.Lies, Lothar. Sakramententheologie. Eine personale Sicht. Graz–Wien–Köln: Styria Verlag, 1990.
21.Meuffels, Hans O. Kommunikative Sakramententheologie. Freiburg–Basel–Wien: Herder Verlag, 1995.
22.Nocke, Franz-Josef. Sakramententheologie. Ein Handbuch. Düsseldorf: Patmos Verlag, 1997.
23.Romaniuk, Kazimierz. Sakramentologia biblijna: zarys teologii sakramentów dla teologów, katechetów, duszpasterzy. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1994.
24.Sobór Trydencki. „Nauka o świętych sakramentach pokuty i ostatniego namaszczenia” (25 listopada 1551 r.). W: Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst łaciński i polski. T. IV, red. Arkadiusz Baron, Henryk Pietras, 483–513. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.
25.Sobór Watykański II. Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” (1964).
26.Vorgrimler, Herbert. Sakramententheologie. Düsseldorf: Patmos Verlag, 21990.