Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2015.22-14
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 22 2015
Wychowanie ku dobru – w perspektywie Tischnerowskiej koncepcji człowieka agatologicznego
(Education towards the goodness – in Tischner’s view of the agathological human)

Authors: Dariusz Adamczyk
Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu
Keywords: Education towards the goodness tutor view of agathological human Joseph Tischner
Data publikacji całości:2015
Page range:18 (211-228)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article concerns issues of education in agathological prospect. Base of this education determines philosophical reflection on a human as a being, which aim is entire development towards the fullness of humanity. This reflection is taken by Joseph Tischner. His concept of agathological human is concentrating on realisation and concentration of axiological „I”, as a result of relations human to quality. Dialogical meeting between pupil and tutor is significant in this prospect in the process of education, which determines chance on experiencing value and moving towards the goodness. Main tutor responsibilities are necessity of evidencing about goodness and inspiring the pupil to searching creative ways in his life.
Download file

Article file

Bibliography

1.Błasiak A., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.
2.Cichoń W., Wartości – człowiek – wychowanie. Zarys problematyko aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
3.Gadacz T., Chrześcijańskie korzenie Tischnerowskiej filozofii człowieka, „Znak” (2004), z. 5, s. 77-87.
4.Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005, s. 213-221.
5.Glinkowski W.P., Wolność ku nadziei. Spotkanie z myślą ks. Józefa Tischnera, Łódź 2003.
6.Gowin J., Religia i ludzkie biedy. Ks. Tischnera spory o Kościół, Kraków 2003.
7.Jędrzejewski A., Nikt nie jest dobry w samotności. Filozofia społeczna ks. Józefa Tischnera, Radom 2006.
8.Kowalczyk S., Wolność naturą i prawem człowieka. Indywidualny i społeczny wymiar wolności, Sandomierz 2000.
9.Majewska-Opiełka I., Wychowanie do szczęścia, Poznań 2006.
10.Marcel G., Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, Warszawa 1984.
11.Matulka Z., Wartości u podstaw wychowania personalistycznego, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005, s. 225-235.
12.Michałowski S.C., Spotkanie jako metoda bycia w pedagogice personalistycznej, w: Wychowanie na rozdrożu, red. F. Adamski, Kraków 1999, s. 129-139.
13.Rusiecki M., Dobro jako podstawowa kategoria wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” (2005/2006), nr 1, s. 7-20.
14.Skarga B., Człowiek agatologiczny, w: Pytając o człowieka. Myśl filozoficzna Józefa Tischnera, red. W. Zuziak, Kraków 2001, s. 99-112.
15.Stróżewski W., O stawaniu się człowiekiem, w: Człowiek – wychowanie – kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 52-58.
16.Tischner J., Aksjologiczne podstawy doświadczenia „ja” jako całości cielesno-przestrzennej, w: Logos i ethos. Rozprawy filozoficzne, red. K. Kłósak, Kraków 1971, s. 33-82.
17.Tischner J., Bezdroża spotkań, „Analecta Cracoviensia” 12 (1980), s. 137-172.
18.Tischner J., Etyka solidarności, Kraków 2000.
19.Tischner J., Fenomenologia spotkania, „Analecta Cracoviensia” 10(1978), s. 73-98.
20.Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2001.
21.Tischner J., Gra wokół odpowiedzialności, „Znak” 10(1995), s. 47-55.
22.Tischner J., Jak żyć?, w: J. Tischner, K. Bukowski, W co wierzę? Jak żyć?, Katowice 1984, s. 149-227.
23.Tischner J., Między pytaniem a odpowiedzią, czyli u źródeł obiektywizmu, „Studia Filozoficzne” (1986), nr 5-6, s. 115-127.
24.Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 2011.
25.Tischner J., Nieszczęsny dar wolności, Kraków 1993.
26.Tischner J., Polski kształt dialogu, Kraków-Warszawa-Lublin 1980.
27.Tischner J., Polski młyn, Kraków 1991.
28.Tischner J., Praca nad nadzieją bliźniego, „Znak” (1975), z. 1, s. 11-23.
29.Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 2001.
30.Tischner J., Sprawa osoby. Wstępne przybliżenie, „Logos i Ethos” (1992), nr 2, s. 5-19.
31.Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 2000.
32.Tischner J., W krainie schorowanej wyobraźni, Kraków 1997.
33.Tischner J., Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków 1991.
34.Tischner J., Z problematyki wychowania chrześcijańskiego, „Znak” (1966), nr 11, s. 1334-1345.
35.Tischner J., Życie wewnętrzne osoby, „Analecta Cracoviensia” 25(1993), s. 507-519.
36.Torończak E., Wartość dialogu pedagogicznego w „społeczeństwie informacyjnym”, „Paedagogia Christiana” 32(2013), nr 2, s. 91-102.
37.Walczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Kraków 2007.