Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2017.24-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 24 2017
Nierozerwalność małżeństwa według św. Jana Pawła II na podstawie wybranych dokumentów
(The teaching of John Paul II on the indissolubility of marriage in some of his documents)

Authors: Tomasz Mędrek
Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie - dyrektor administracyjny
Keywords: personalism communio personarum Christian anthropology the teaching of John Paul II theology of marriage and family theology of the body
Data publikacji całości:2017
Page range:21 (127-147)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Owning to the 2014 and 2015 Synods of Bishops a question has been raised and discussed in a society about admitting the divorced and remarried people to Holy Communion. This question, in fact, pertains to the teaching of the Church on the indissolubility of marriage. John Paul II responding to the crisis caused by the “plague of divorces” showed God’s plan for marriage and family. He claimed that the conversation between Christ and the Pharisees (Mt 19:1–9) was the source of the moral norm about the indissolubility of a marital bond in which Jesus not only confirmed the norm but also reffered to the biblical “beginning”. Following Christ’s teaching, the Pope consequently developed his anthropology based on the account of creation. The foundation of his view on human being is the conciliar teaching that man “cannot fully find himself except through a sincere gift of himself” (Gaudium et spes, 24). Marriage is a communion of persons (communio personarum) based on the total and sincere gift of self which demands the indissolubility of the bond. Moreover, the institution of marriage is oriented towards its sacramental fulfilment in Christ. As a sacrament, marriage participates and expresses the unbreakable bond between Christ and the Church. John Paul II was a firm defender of marriage indissolubility who drew his teaching on these two premises, anthropological and sacramental.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, Carl A., José Granados. Called to Love. Approaching John Paul II’s Theology of the Body. New York: Doubleday, 2009.
2.Balthasar, Hans Urs von. „On the concept of person”. Communio 13 (Spring 1986): 18–26.
3.Bartnik, Czesław S., Personalizm. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.
4.Boecjusz, Anicius Manlius Severinus. Liber de persona et duabus naturis III. Centrum Badania Opinii Społecznej. „Oczekiwane Zmiany w Nauczaniu Kościoła”, oprac.
5.Beata Roguska. Komunikat z badań CBOS 32 (marzec 2015).
6.Crawford, David S. Marriage and the Sequela Christi. A Study of Marriage as a “State of Perfection” in the Light of Henri de Lubac’s Theology of Nature and Grace. Rome, Lateran University Press, 2004.
7.Farley, Margaret A. „Divorce, Remarriage, and Pastoral Practice”. W: Readings in Moral Theology. No. 15: Marriage, red. Charles E. Curran, Julie Hanlon Rubio, 426–455. New York, Mahwah, NJ: Paulist Press, 2009.
8.Franciszek. Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”. Rzym, 19 marca 2016 r.
9.Frossard, André. „Be Not Afraid!“ Pope John Paul II Speaks out on His Life, His Beliefs, and His Inspiring Vision for Humanity. New York: St. Martin’s Press, 1984.
10.Catholic Herald. „Cardinal Müller: «Amoris laetitia is in Line with Previous Teaching on Communion»”. Wiadomość, 4 maja 2016 r. Dostęp 27.12.2016. http://www.catholicherald.co.uk/news/2016/05/04/cardinal-muller-amoris-laetitia-is-in-line-with-previousteaching-on-communion.
11.Catholic Herald. „Full text: Cardinals’ letter to Pope Francis on «Amoris laetitia»”. Wiadomość, 14 listopada 2016 r. Dostęp 27.12.2016. http://www.catholicherald.co.uk/news/2016/11/14/full-text-cardinals-letter-to-pope-francis-on-amoris-laetitia.
12.Grabowski, John S. „Person: Substance and Relation”. Communio 22 (Spring 1995): 139–163.
13.Himes, Kenneth R., James A. Coriden. „The Indissolubility of Marriage: Reasons to Reconsider”. Theological Studies 65 (September 2004): 453–499.
14.Jan Paweł II. Adhortacja apostolska „Christifideles laici”. Rzym, 30 grudnia 1988 r.
15.Jan Paweł II. Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”. Rzym, 22 listopada 1981 r.
16.Jan Paweł II. Encyklika „Centesimus annus”. 1 maja 1991 r.
17.Jan Paweł II. Encyklika „Dominum et Vivificantem”. Rzym, 18 maja 1986 r.
18.Jan Paweł II. Encyklika „Fides et ratio”. Rzym, 14 września 1998 r.
19.Jan Paweł II. Encyklika „Redemptor hominis”. Rzym, 4 marca 1979 r.
20.Jan Paweł II. Encyklika „Veritatis splendor”. Rzym, 6 sierpnia 1993 r.
21.Jan Paweł II. List do rodzin „Gratissimam sane”. Rzym, 2 lutego 1994 r.
22.Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, red. Tadeusz Styczeń. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2011.
23.Jan Paweł II. Przekroczyć próg nadziei. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1994.
24.Jan Paweł II. „Przemówienie do roty rzymskiej”. Dostęp 6.06.2016. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/ /WP/jan_pawel_ii/przemowienia/rota_rz_01022001.html.
25.Kaczyński, Edward. „Małżeństwo i rodzina jako komunia osób”. Communio 36 (1986): 3–17.
26.Kasper, Walter. „«Amoris laetitia»: Bruch oder Aufbruch?”. Stimmen der Zeit 11 (2016): 723–732.
27.Katechizm Kościoła katolickiego. Poznań: Pallottinum, 1994.
28.Kodeks prawa kanonicznego. Poznań: Pallottinum, 1984.
29.Kuc, Leszek. „Uczestnictwo w człowieczeństwie innych?”. Analecta Cracoviensia 5–6 (1973–1974): 183–190.
30.Kupczak, Jarosław. Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006.
31.Lawler, Michael G. Marriage and Sacrament. A Theology of Christian Marriage. Collegeville: The Liturgical Press, 1993.
32.Lubowicki, Kazimierz. Duchowość małżeńska w nauczaniu bł. Jana Pawła II. Kraków: Wydawnictwo OO. Franciszkanów, 2005.
33.Łużyński, Wiesław. Rodzina chrześcijańska w nauczaniu Jana Pawła II. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
34.Ouellet, Mark. Divine Likeness. Toward a Trinitarian Anthropology of the Family. Tłum. Philip Milligan i Linda M. Cicone. Grand Rapids, Michigan; Cambridge, U.K.: William B. Eerdmans Publishing Company, 2006.
35.Pius XI, „Encyklika «Castii Connubi»”. W: Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda, 608–616. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha, 2000.
36.Ratzinger, Joseph. „Znaczenie «osoby» w teologii”. Personalizm 8 (2005): 35–48.
37.Schillebeeckx, Edward. „Christian Marriage and the Reality of Complete Marital Breakdown”. W: The Deception of Annulments, red. Pierre Hégy, Joseph Martos, 82–107. New York: The Continuum International Publishing Group Inc., 2006.
38.Schindler, David L. „The Embodied Person as Gift and the Cultural Task in America: «Status Quaestionis»”. Communio 35 (Fall 2008): 397–431.
39.Scola, Angelo. The Nuptial Mystery. Tłum. Michelle K. Borras. Grand Rapids, Mich.: William B. Eerdmans Publishing Company, 2005.
40.Sobór Trydencki. „Sesja XXIV”. W: Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda, 594–607. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha, 2000.
41.Sobór Watykański II. „Konstytucja duszpasterska o Kościele «Gaudium et spes»” (1965). W: Konstytucje, dekrety, deklaracje, 511–606. Poznań: Pallottinum, 2002.
42.Sobór we Florencji. „Dekret dla Ormian”. W: Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda, 593. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha, 2000.
43.Synod Biskupów, III Nadzwyczajne Zgromadzenie. „The Pastoral Challenges of the Family in the Context of Evangelization. Instrumentum Laboris”. Dostęp 29.05.2016. http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20140626_instrumentum-laboris-familia_en.html.
44.Synod Biskupów, III Nadzwyczajne Zgromadzenie. „The Pastoral Challenges of the Family in the Context of Evangelization. Relatio Synodii”. Dostęp 29.05.2016. http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20141018_relatio-synodi-familia_en.html.
45.Synod Biskupów, XIV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne. „The Vocation and Mission of the Family in the Church and in the Contemporary World. The Final Report of the Synod of Bishops to the Holy Father, Pope Francis”. Dostęp 29.05.2016. http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20151026_relazione-finale-xiv-assemblea_en.html.
46.Tabaczyński, Wojciech. „«Kościół domowy» w świetle nauki papieża Jana Pawła II”. Ateneum Kapłańskie 122 (1986): 15–29.
47.Tertullian. „Against Praxeas”. Dostęp 6.06.2016. http://www.newadvent.org/fathers/0317.htm.
48.Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna.
49.Tyrawa, Jan. „Rodzina – wspólnota osób”. Colloquium Salutis. Wrocławskie Studia Teologiczne 25 (1993): 243–263.
50.Wojtyła, Karol. „Człowiek jest osobą”. W: „Aby Chrystus się nami posługiwał”, red. Józefa Hennelowa, 230–232. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2009.
51.Wojtyła, Karol. „Kazanie na 600-lecie Uniwersytetu Jagiellońskiego w kościele świętej Anny w Krakowie (fragmenty)”. W: „Aby Chrystus się nami posługiwał”, red. Józefa Hennelowa, 219–225. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2009.
52.Wojtyła, Karol. „Podmiotowość i «to, co nieredukowalne» w człowieku”. W: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. Tadeusz Styczeń, Wojciech Chudy, Jerzy W. Gałkowski, Adam Rodziński, Andrzej Szostek, 433–444. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2000.
53.Wojtyła, Karol. „Słowo końcowe po dyskusji nad «Osobą i czynem»”. W: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. Tadeusz Styczeń, Wojciech Chudy, Jerzy W. Gałkowski, Adam Rodziński, Andrzej Szostek, 347–369. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2000.