Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2023.30-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 30 2023
Psychologiczny pomiar religijności uczniów poznańskiej szkoły niepublicznej oraz młodzieżowej wspólnoty parafialnej w okresie pandemii Covid-19
(Psychological measurement of religiosity of students of a Poznan (Poznań) non-public school and a youth parish community during the Covid-19 pandemic period)

Authors: Igor Kozak ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Instytut Nauk Teologicznych, Katedra Teologii Praktycznej
Keywords: religiosity adolescence youth pandemic Covid-19
Data publikacji całości:2023
Page range:20 (199-218)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The topic of this article is religiousness of adolescents from Poznan (Poznań) archdiocese. It is based on a survey research, carried out in elementary community school and in St. John XXIII parish in Komorniki near Poznan (Poznań). Students of the facility, mainly girls, were examined with three tests measuring religiousness in the following aspects: emotions towards God, personal relationship with God and the consistency of religious beliefs of the adolescents. The theoretical part of the article discusses the issues of the specificity of adolescence, including the development of religiosity at this stage of development.
Download file

Article file

Bibliography

1.„Adolescere”. W: Słownik łacińsko-polski. Glosbe. Dostęp 21.10.2022. https://pl.glosbe.com/la/pl.
2.Archidiecezja Poznańska. „Nowa parafia w archidiecezji poznańskiej”. Dostęp 31.12.2022. https://web.archive.org/web/20170902003747/http://www.archpoznan.pl/content/view/3724/107/.
3.Chaim, Władysław. „Skala Spójności Przekonań Religijnych”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 89–99. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.
4.Fowler, James. Faith development and pastoral care. Theology and Pastoral Care. Philadelphia: Fortress Press, 1987.
5.Fowler, James. Stages of faith. The psychology of human development and the quest for meeting. New York: HarperOne, 1995.
6.Grzymała-Moszczyńska, Halina. Psychologia religii. Kraków: Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1991.
7.Jarosz, Marek. „Skala Personalnej Relacji do Boga”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 113–129. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL, 2011.
8.Konferencja Episkopatu Polski. Podstawa programowa katechezy. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.
9.Królikowska, Anna. Pojęcia religijne młodzieży. Badania empiryczne detonacyjnego i konotacyjnego rozumienia pojęć. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczno-Filozoficzna „Ignatianum”, 2008. Dostęp 31.12.2022. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/pojeciareligijne_krolikowska_1.pdf.
10.Kulesz, Zbigniew. „Religijność w perspektywie psychologicznej”. Studia Elbląskie 14 (2013): 185–197. Dostęp 22.11.2022. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Elblaskie/Studia_Elblaskie-r2013-t14/Studia_Elblaskie-r2013-t14-s185-197.pdf.
11.Mattis, Sara, Thomas Ollendick. Lęk i fobie nastolatków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
12.Obuchowska, Irena. „Adolescencja”. W: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowiek, red. Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, 163–201. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
13.„Parafia św. Jana XXIII”. Dostęp 31.12.2022. https://www.jan23.pl/.
14.Piaget, Jean. Jak sobie dziecko wyobraża świat. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
15.Piaget, Jean. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
16.Popowski, Remigiusz. Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu. Warszawa: Vocatio, 1995.
17.Schmidt, Magdalena. „Historia szkoły”. Dostęp 27.12.2022. https://spolecznajedynka.pl/o-szkole/misja-i-wartosci/historia-szkoly.
18.„Społeczne Towarzystwo Oświatowe”. Dostęp 27.12.2022. https://sto.org.pl.
19.Święs, Kazimierz. „Religijno-moralny portret młodzieży polskiej”. Roczniki Teologiczne 66 (2018): 43–61. Dostęp 31.12.2022. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rt.2018.65.6-4.
20.Vasta, Ross, Marshall Haith, Scott Miller, Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995.
21.Walesa, Czesław. Rozwój religijności człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.
22.Zarzycka, Beata, Rafał Bartczuk. „Polska adaptacja Skali Emocji do Boga (EtG) Hubera”. W: Psychologiczny pomiar religijności, red. Marek Jarosz, 263–291. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.