Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2021.28-16
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 28 2021
Ontologia fundamentalna i jej analiza „bycia” w ujęciu Heideggera
(Fundamental ontology and its analysis of “being” in terms of Heidegger)

Authors: Remigiusz Król ORCID
proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Mikołaja w Mycielinie
Keywords: ontology being language interpretation universality meaning understanding decomposition speech
Data publikacji całości:2021-12-14
Page range:16 (323-338)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The author of this article entitled: The fundamental ontology and its analysis of „being” as defined by Heidegger shows the house of the truth of being, increasing at the same time the value of the author’s language related to the truth. This language is presented here as the foundation (the house), which is to some extent subordinate to being. As Król has noticed, Heidegger experiences on this surface a tension between the language, its realization in speech, and being, which is perhaps caused by the form of expression we deal with. The language used by Heidegger encourages and prompts readers to conduct various interpretations of the thoughts expressed in the text.Król emphasizes that Dasein in the philosophy of Heidegger means „being-there” „there-being” (Da-sein), and in the traditional sense it simply means: existence. This term means that life is being becoming. However, the analysis of the fundamental structures of Dasein shows that temporality is the horizon of understanding the existence of each and every being as such. Noteworthy is the fact that, as Król has written, Heidegger uses in his analyzes the phenomenological method in this regard that he tries to express experiences which are supposed to be, to some extent, even vaguely, known and familiar. Thus, the most important way of reaching all kinds of beings includes an analysis of Dasein, because it exists in the existence and it exits through it, even if it is inarticulate, implicit, and even vague in its form. However, the understanding of Heidegger’s language involves speech, which is existentially as primal as the position and understanding. Understandability gets always fragmented already before an assimilating interpretation. Speech is an articulation of understandability, therefore, it underlies interpretation and expression.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arendt, Hannah. O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie. Tłum. Anna Łagodzka, Wojciech Madej. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1998.
2.Binswanger, Ludwig. Grundformen und Erkenntnis menschlichen Daseins. München–Basel: Ernst Reinhardt Verlag, 1962.
3.Brencio, Francesca. „Heidegger and Binswanger: Just a misunderstanding?”. The Humanistic Psychologist 43, 3 (2015): 278–296.
4.Bronk, Andrzej. Rozumienie, dzieje, język: filozoficzna hermeneutyka H.G. Gadamera. Lublin: Wydawnictwo KUL, 1988.
5.Bühler, Karl Ludwig. „Existential analysis and psychoanalysis: Specific differences and personal relationship between Ludwig Binswanger and Sigmund Freud”. American Journal of Psychotherapy 58, 1 (2004): 34–50.
6.Bultmanns, Rudolf. „Existenztheologie in katholischer Sicht”. Biblische Zeitschrift 1 (1956): 136–151.
7.Deleuze, Gelles. Proust i znaki. Przeł. Michał Paweł Markowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2000.
8.Deleuze, Gelles. Różnica i powtórzenie. Przeł. Bogdan Banasiak, Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.
9.Derrida, Jacques. Głos i fenomen. Tłum. Bogdan Banasiak. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.
10.Derrida, Jacques. O gramatologii. Tłum. Bogdan Banasiak. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1999.
11.Dupond, Pascal. Le vocabulaire de Merleau-Ponty. Paris: Ellipses Édition Marketing, 2001.
12.Dybel, Paweł. Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2004.
13.Ettinger, Elżbieta. Hannah Arendt, Martin Heidegger. Tłum. Elżbieta Wolicka. Kraków: Znak, 1998.
14.Fries, Heinrich. „Das Anliegen Bultmanns im Licht der katholischen Theologie”. Catholica 10 (1955): 2–13.
15.Gadamer and Hermeneutics, red. Hugh J. Silverman. New York–London: Routledge, 1991.
16.Gadamer, Hans-Georg. „Estetyka i hermeneutyka”. W: Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Wybrał, opracował i wstępem poprzedził Krzysztof Michalski. Przeł. Małgorzata Łukaszewicz, Krzysztof Michalski, 132–141. Warszawa: PIW, 2000.
17.Gadamer, Hans-Georg. „Heidegger i język metafizyki”. Aletheia 1, 4 (1990): 126–131.
18.Gadamer, Hans-Georg. „Idea logiki Heglowskiej”. W: Język i rozumienie. Wybór, przekład i posłowie Piotr Dehnel, Barbara Sierocka, 41–71. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2003.
19.Gadamer, Hans-Georg. Neue Anthropologie. Stuttgard: P. Voggeler, 1972/1975.
20.Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przeł. Bogdan Baran. Kraków: Inter Esse, 1993.
21.Gadamer, Hans-Georg. „Tekst i interpretacja”. W: Język i rozumienie. Wybór, przekład i posłowie Piotr Dehnel, Barbara Sierocka, 99–141. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2003.
22.Gromczyński, Wiesław. „Sartre’a filozofia wolności i jej krytyka”. Studia Filozoficzne 1 (1969): 133–146.
23.Gromczyński, Wiesław. Człowiek, świat rzeczy, Bóg w filozofii Sartre’a. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1969.
24.Grondin, Jean. Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.
25.Heidegger, Martin. „Droga do języka”. W: W drodze do języka, 189–199. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 2000.
26.Heidegger, Martin. „List o humanizmie”. W: Budować, mieszkać, myśleć: eseje wybrane, 76–127. Warszawa: Czytelnik, 1977.
27.Heidegger, Martin. „O istocie prawdy”. Przeł. Jacek Filek. W: Znaki drogi, 67–88. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1995.
28.Heidegger, Martin. Bycie i czas. Przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
29.Heidegger, Martin. Die Kategorien – und Bedeutungslehre des Duns Scotus. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1916.
30.Heidegger, Martin. Einführung in die Metaphysik. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 41976.
31.Heidegger, Martin. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 51972.
32.Heidegger, Martin. Unterwegs zur Sprache. Pfullingen: Neske, (1959) 41971.
33.Heidegger, Martin. Wegmarken. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann GmbH, 1967.
34.Heidegger, Martin. Zur Sache des Denkens. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1969.
35.Herer, Michał. Gilles Deleuze, Struktury – Maszyny – Kreacje. Kraków: Universitas, 2006.
36.Lévinas, Emmanuel. De l’existence á l’existant. Paris: Éditions de la revue Fontaine, 1947.
37.Lévinas, Emmanuel. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
38.Lévinas, Emmanuel. „Réflexions sur la «technique» phénoménologique”. W: En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger, 95–107. Paris: Vrin, 1967.
39.Lorenz, Włodzimierz. Hermeneutyczne koncepcje człowieka. W kręgu inspiracji heideggerowskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2003.
40.Marcuse, Herbert. „Dwa listy do Martina Heideggera”. Przeł. E. Kochan. Nowa Krytyka 5 (1994): 147–150.
41.Martin Heidegger and the Question of Literature. Tward a Postmodern Literary Hermeneutics, red. William V. Spanos. Bloomington–London: Indiana University Press, 1979.
42.Literary Hermeneutics, ed. William V. Spanos. Bloomington–London: Indiana University Press, 1979.
43.Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001.
44.Merleau-Ponty, Maurice. La structure du comportement. Paris: Presses Universitaires de France, 1967.
45.Merleau-Ponty, Maurice. Widzialne i niewidzialne. Oprac. J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1996.
46.Michalski, Krzysztof. „Człowiek i język”. W: Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Wybrał, opracował i wstępem poprzedził Krzysztof Michalski. Przeł. Małgorzata Łukaszewicz, Krzysztof Michalski, 47–56. Warszawa: PIW, 2000.
47.Moskalewicz, Marcin. Totalitaryzm, narracja, tożsamość. Filozofia historii Hannah Arendt. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2013.
48.Nowak, Andrzej J. Świat człowieka. Znak. Wartość. Sztuka. Kraków: Collegium Columbinum, 2002.
49.Oblicza hermeneutyki, red. Andrzej Przyłębski. Poznań: Wydawnictwo Humaniora, 1995.
50.Oziębłowski, Mariusz. „Granica czy most? O funkcjach rozumienia w hermeneutyce H.-G. Gadamera”. Diametros 10 (2006): 65–77.
51.Ożorowski, Jan. Kontynuacja „strony czynnej” w idealizmie niemieckim (Kant, Hegel, Husserl, Heidegger, Gadamer). Warszawa: Wydawnictwo UW, 1978.
52.Pluciński, Przemysław. „Emancypacja w czasach ołowiu. Herbert Marcuse a kwestia przemocy”. Nowa Krytyka 26–27 (2011): 357–364.
53.„Prologue de l’auteur” (10 marca 1937). W: Qu’est-ce que c’est la Métaphysique?, 7–10. Paris: Gallimard, 1938 – cytat za: Gilson, Etienne. Lingwistyka a filozofia. Przeł. Hanna Rosne¬rowa, 173. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1975.
54.Rahner, Karl. Der Leib in der Heilsordnung. Schriften zur Teologie. T. 12. Zürich–Einsiedeln–Koln: Benziger, 1975.
55.Rahner, Karl. Pisma wybrane. Tłum. G. Bubel. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.
56.Rahner, Karl. Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa. Tłum. T. Mieszkowski. Warszawa: PAX, 1987.
57.Ricoeur, Paul. „Dociekanie filozoficzne a zaangażowanie”. Tłum. S. Cichowicz. W: Paul Ricoeur, Podług nadziei, 18–19. Warszawa: PAX, 1991.
58.Ricoeur, Paul. „Egzystencja i hermeneutyka”. Tłum. K. Tarnowski. W: Paul Ricoeur, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, 185. Warszawa: PAX, 1985.
59.Rosner, Katarzyna. Hermeneutyka jako krytyka kultury. Warszawa: PIW, 1991.
60.Sartre, Jean-Paul. „L’Être et le Néant”. Paris: Wyd. Gallimard, 1957. W: Filozofia egzystencjalna. Wybrane teksty z historii filozofii, red. L. Kołakowski, K. Pomian, 30–34, 108–111, 508–511, 513–516, 529–539, 638–642. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1965.
61.Scholtz, Gunter. „Czym jest i od kiedy istnieje «Filozofia hermeneutyczna»?”. W: Studia z filozofii niemieckiej. T. 1. Hermeneutyczna tożsamość filozofii, red. Stanisław Czerniaki, Jarosław Rolewski, 41–67. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kope¬nika, 1994.
62.Seidler-Janiszewska, Anna. Sztuka, mit, hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury, 1988.
63.Słownik filozofii, red. Adam Anuszkiewicz. Warszawa: Świat Książki, 2004.
64.Spanos, William V., ed. Martin Heidegger and the Question of Literature. Toward a Postmodern Literary Hermeneutics. Bloomington–London: Indiana University Press, 1979.
65.Tercz, Jakub. „Architektonika Logiki sensu Deleuze’a”. Praktyka Teoretyczna 5 (2012): 17–32.
66.Weinsheimer, Joel. Gadamer’s Hermeneutics. A Reading of „Truth and Method”. New Haven & London: Yale University Press, 1985.
67.Weizsäcker, Carl Friedrich von. Die Geschichte der Natur. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1948.
68.Weizsäcker, Carl Friedrich von. Zum Weltbild der Physik. Leipzig: Forum–Verlag, 1946.
69.Wiehl, Reiner. „Ontologiczny problem Heideggera a możliwość ontologii”. Tłum. Andrzej Przyłębski. W: Fenomenologia. Dialektyka. Hermeneutyka. Wyboru dokonał i wstępem poprzedził Bolesław Andrzejewski, 78–106. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM, 1966.