Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2022.29-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / nr 29 2022
Seminarium duchowne – miejsce i cel formacji kleryków do posługi kapłańskiej w diecezji. Studium analityczne treści przemówienia Jana Pawła II wygłoszonego podczas poświęcenia Wyższego Seminarium Duchownego w Koszalinie w 1991 roku
(Theologisches Seminar – Ort und Zweck der Ausbildung von Seminaristen für den priesterlichen Dienst in der Diözese. Analytische Untersuchung des Inhalts der Rede von Johannes Paul II., die während der Einweihung des Großen Seminars in Koszalin im Jahr 1991 gehalten wurde)

Autoren: Henryk Wejman ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Instytut Nauk Teologicznych
Schlüsselbegriffe: pielgrzymka papież Jan Paweł II seminarium formacja służba pastoralna
Data publikacji całości:2022
Seitenanzahl:27 (163-189)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie natury i wartości seminarium duchownego w procesie formacji kleryków do kapłaństwa. Bazę źródłową dla tak określonego celu badawczego stanowiło przemówienie Jana Pawła II, jakie wygłosił podczas poświęcenia budynku seminarium w Koszalinie oraz opublikowana rok później po tym wydarzeniu, tj. w 1992 roku, jego adhortacja Pastores dabo vobis. Osiągnięcie celu badawczego realizowano w trzech etapach. Pierwszy z nich dotyczył odsłonięcia struktury seminarium duchownego jako instytucji. Jego istotę Jan Paweł II zawarł w pojęciu dom. W przemówieniu wygłoszonym w Koszalinie jednoznacznie określił, jaki miałby być dom: studiów, pracy nad sobą, modlitwy i wzrastania w braterskiej wspólnocie. W tym określeniu zawarł naturę seminarium duchownego. W drugim etapie analityczne badania były skierowane na zaprezentowanie celów formacji kleryków do posługi kapłańskiej. W owym przemówieniu Jan Paweł II wskazał na cztery cele tejże formacji, które są pochodną ujęcia seminarium duchownego jako domu studiów, pracy nad sobą, modlitwy i wzrastania w braterskiej wspólnocie. W rozumieniu Jana Pawła II określeniu seminarium jako domu studiów nie może nie odpowiadać zasadniczy cel jego formacyjnej działalności, a mianowicie ukształtowanie umysłów kleryków w duchu Chrystusowej Prawdy, który On zawarł w pojęciu, aby byli mocni umysłem. Określenie seminarium jako domu pracy nad sobą jest odpowiednikiem w aspekcie celowości formacji seminarium (duchowe ukształtowanie kleryków), którego istotę Jan Paweł II ujął w stwierdzeniu, aby byli mocni duchem. Następnie, gdy seminarium jest postrzegane jako dom modlitwy, to w tej przestrzeni jego celem działania ma być modlitewne uformowanie kleryków, co Jan Paweł II w owym przemówieniu zawarł w pojęciu mocni modlitwą. I w końcu, gdy postrzegamy seminarium jako dom wzrastania kleryków w braterskiej wspólnocie, to celem jego działania w tym względzie ma być ukształtowanie w nich postawy wrażliwości na bliźnich, co Jan Paweł II wyraził w pojęciu kochający bliźnich. Trzeci etap analiz umożliwił zaprezentowanie aktualności przemówienia Jana Pawła II, jakie wygłosił podczas poświęcenia Wyższego Seminarium Duchownego w Koszalinie dla działania seminariów duchownych i prowadzenia przez nie formacji kleryków w obecnej rzeczywistości. Analizy potwierdziły, że istnienie seminariów duchownych jest niezbędne, choć nieodzowna jest w aktualnej rzeczywistości korekta ich funkcjonowania w odniesieniu do współczesnych wyzwań.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Adamczyk, Jerzy. „Urząd wykładowcy wyższego seminarium duchownego”. Łódzkie Studia Teologiczne 28 (2019): 19–36.
2.Adamiak, Stanisław. „Zanim powstały seminaria”. Więź 1, 679 (2020): 91–98.
3.Bochenek, Jan. Pójdź za mną. Życie w seminarium duchownym. Kraków: Wydawnictwo PAX, 1937.
4.Borowski, Andrzej. „O wykształceniu humanistycznym duchownych”. Ateneum Kapłańskie 2–3, 537–538, 131 (1998): 165–176.
5.Bortkiewicz, Paweł. „Filozofia w seminarium – ale jaka?”. Pastores 81, 4 (2018): 130–139.
6.Buczek, Ewa. „Płynna odpowiedź na płynne czasy? Do czego formować kleryków w epoce ciągłej zmiany”. Więź 1, 679 (2020): 99–112.
7.Ceynowa, Tadeusz. „Przygotowania i przebieg wizyty Jana Pawła II w Koszalinie 1–2 czerwca 1991 r.”. W: Pontyfikat Jana Pawła II. Zagadnienia historyczne i społeczne, red. Krzysztof Guzikowski, Roman Misiak. Studia i rozprawy 18, 51–80. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008.
8.Draguła, Andrzej, Krzysztof Kantowski, Andrzej Offmański. Był wśród nas nad Odrą i Bałtykiem i mówił do nas. Koszalin–Szczecin–Zielona Góra: Wydawnictwo Ottonianum, 2006.
9.Haręzga, Stanisław. „Seminaryjna formacja do kapłańskiej służby małżeństwu i rodzinie”. Ateneum Kapłańskie 2–3, 537–538, 131 (1998): 235–241.
10.Jan Paweł II. Adhortacja apostolska o formacji kapłanów we współczesnym świecie „Pastores dabo vobis”. Ząbki: Wydawnictwo Pallottinum, 1992.
11.Jan Paweł II. Encyklika „Fides et ratio” o relacjach między wiarą i rozumem. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 1998.
12.Jan Paweł II. Encyklika „Redemptor hominis”. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1982.
13.Jaworski, Romuald. „Problemy metodyki nauczania w seminariach duchownych w perspektywie nowego Ratio studiorum”. Ateneum Kapłańskie 2–3, 537–538, 131 (1998): 242–263.
14.Jopek, Stanisław. „Kształcenie księży w Polsce lat dziewięćdziesiątych”. Więź 2, 496 (2000): 85–96.
15.Kroplewski, Zdzisław. „Doświadczenie wolności i posłuszeństwa w seminarium duchownym. Refleksja psychologiczna”. Ateneum Kapłańskie 2–3, 537–538, 131 (1998): 191–209.
16.Łuszczek, Krzysztof. „Zmiany społeczne a rzeczywistość formacyjna w polskim seminarium duchownym na początku XXI wieku”. W: Młodzież wobec wiary i powołania, red. Andrzej Draguła. Rozprawy i Studia t. (1233) 1159, 279–290. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020.
17.Mezglewski, Artur. „Proces likwidacji niższych seminariów duchownych w latach 1959–1963”. Studia z Prawa Wyznaniowego 4 (2002): 31–57.
18.Nosowski, Zbigniew. „Czy za 50 lat wciąż będą seminaria duchowne? (rozmowa z bp Damianem Brylem i bp Szymonem Stułkowskim”. Więź 1, 679 (2020): 121–130.
19.Orczyk, Adam. Kształcenie i wychowanie w seminariach duchownych od XVI do połowy XX wieku. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne, 2017.
20.Romaniuk, Kazimierz. Klerycy – Kapłani – Biskupi. Warszawa: Wydawnictwo WAM, 1991.
21.Sobczyk, Adam Józef, Ireneusz Werbiński. Droga konsekrowana – jedność w wielości. Ku małżeństwu – kapłaństwu – życiu zakonnemu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
22.Sobór Watykański II. „Dekret do formacji kapłańskiej «Optatam totius»”. W: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, 286–300. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 1967.
23.Sobór Watykański II. „Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym «Gaudium et spes»”, nr 10. W: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, 811–987. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 1967.
24.Słomka, Walerian. „Formacja kapłańska w wyższych seminariach duchownych w obradach VIII Zwyczajnego Synodu Biskupów”. Ateneum Kapłańskie 83 (1991): 23–35.
25.Stachowiak, Damian. „Zewangelizować seminaria duchowne”. Homo Dei 3 (312) (2014): 9–17.
26.Tomasik, Piotr. „Encyklika «Fides et ratio» jako inspiracja dla wychowania katolickiego”. Katecheta 2 (1999): 5–22.
27.Wejman, Henryk. Formazione all’obbedienza sacerdotale. Szczecin: Wydawnictwo Ottonianum, 1995.
28.Witalis, Mieczysław. Towarzyszenie osobom powołanym do służby Bożej w kapłaństwie i życiu zakonnym (konferencje – refleksje – wspomnienia). Kraków: Wydawnictwo WAM, 1998.
29.Wojtyła, Karol. U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II. Kraków: Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Teologiczne, 1988.
30.Zieliński, Tadeusz. „Seminaria duchowne, seminaria i szkoły teologiczne nierzymskokatolickie w prawie polskim”. Rocznik Teologiczny 4, 60 (2018): 627–654.