Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2023.22-05
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / t. 22, 2023
Refleksja o językoznawstwie kognitywnym w ujęciu humanistycznym i o naukowym aspekcie interdyscyplinarnym
(A reflection on the humanistic approach to cognitive linguistics and the scientific interdisciplinary aspect)

Authors: Bartłomiej Kozioł ORCID
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Keywords: linguistics cognitivism communication
Data publikacji całości:2023-12-31
Page range:15 (53-67)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Cognitive linguistics is becoming more and more important in the interdisciplinary research discourse concerned with the main research object, i.e. the matter of language and itsuse on a variety of levels. The aim of this article is to point to problem areas of the aforementione dissues, taking into consideration the theoretical linguistic and sociolinguistic premises in the context of the linguistic research development. Numerous conceptual exemplifications, used in explaining selected issues, reveal a complex character of the issue at hand, and, at the same time, point to the interrelation with a broadly understood humanistic thinking. The author refers to the selected assumptions of the modern humanistic research, showing the necessity to connect the new findings of cognitive linguistics with the object of the research, i.e. the participant of the communication process. Moreover, the author presents methodological cognitive dillemas resulting from the development of the cognitive terminology, discussing the issue of the relationship between cognitivism and other branches of science. The author highlights the interdisciplinary character of the links between some aspects of research branchesand the ones that are used in professional contexts. The methodological premise, consisting of the analysis of writing and operating the linguistic terminology, is the selection of appropriate terminology including modern references to the functioning of cognitivism in communication. As shown above, the research results are presented as conclusions from the analysis of sources that refer to issues requiring high lighting.
Download file

Article file

Bibliography

1.Libura, Agnieszka, Daria Bębeniec, Hubert Kowalewski, red. Dociekania kognitywne. Kraków: Universitas, 2018.
2.Stalmaszczyk, Piotr, red. Metodologie językoznawstwa. Od dialektologii do dialektyki. Łódzkie Studia z Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
3.Stalmaszczyk, Piotr, Piotr Cap, red. Praktyka, retoryka, argumentacja. Obrazy języka i dyskursu w naukach humanistycznych. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2014.
4.Tabakowska, Elżbieta. Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu, przeł. Agnieszka Pokojska. Kraków: Universitas, 2001.
5.Gonigroszek, Danuta. „Językoznawstwo kognitywne: «ucieleśniony» umysł i znaczenie”.Językoznawstwo 1 (2011), 5: 13–20. Dostęp 7.01.2023. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Jezykoznawstwo_wspolczesne_badania_problemy_i_analizy_ jezykoznawcze/Jezykoznawstwo_wspolczesne_badania_problemy_i_analizy_ jezykoznawcze-r2011-t5/Jezykoznawstwo_wspolczesne_badania_problemy_i_analizy_ jezykoznawcze-r2011-t5-s13-20/Jezykoznawstwo_wspolczesne_badania_problemy_i_analizy_jezykoznawcze-r2011-t5-s13-20.pdf.
6.Jurczak, Anna. „Kognitywizm w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej”. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 2 (2016), 8: 37–50. Dostęp 27.05.2023. https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Anna-JURCZAK-Kognitywizm-w-pedagogice-przedszkolnej-iwczesnoszkolnej1.pdf.
7.Leszczyński, Damian. „Czy kognitywistyka może dać coś filozofii?”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 2 (2013), 86: 85–102. Dostęp 27.05.2023 https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.doi-10_2478_pfns-2013-0037/c/czy_kognitywistyka.pdf.
8.Piórkowska, Katarzyna. „Treści kognitywne i metodologiczne psychologii społecznej i poznawczej w kontekście nauk o zarządzaniu”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – wiodące orientacje 340 (2014), 112–120. Dostęp 27.05.2023. https://wir.ue.wroc.pl/info/article/WUT1328f5fd57a4485c94bfd8a51e3d734e/Publication+%E2%80%93+Tre%C5%9Bci+kognitywne+i+metodologiczne+psychologii+spo%C5%82ecznej+i+poznawczej+w+kontek%C5%9Bcie+nauk+o+zarz%C4%85dzaniu+%E2%80%93+Wroclaw+University+of+ Economics+and+Business.
9.Tabakowska, Elżbieta, „Komunikowanie i poznawanie w językoznawstwie”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 1–2 (2005): 50–59. Dostęp 7.01.2023. https://rcin.org.pl/Content/52207/PDF/WA248_67999_P-I-2524_tabakow-komunik.pdf.
10.Winiarska, Justyna. Kognitywizm – językoznawstwo otwarte? Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 2011: 27–48. Dostęp 7.01.2023. https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/30641/27-48_Kognitywizm.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
11.Wiraszka, Łukasz. „Językoznawstwo kognitywne: w poszukiwaniu humanistycznej koncepcji języka”. W: Iuvenilia Philologorum Cracoviensum. T. 1. Źródła Humanistyki Europejskiej, 193–208. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków, 2008. Dostęp 7.01.2023. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/60349/wiraszka_ jezykoznawstwo_kognitywne_2008.pdf?sequence-=1&isAllowed=y.
12.Załuski, Wojciech. „Nauki kognitywne a filozofia prawa”. W: Integracja zewnętrzna i wewnętrzna nauk prawnych. Cz. 1, 175–186, red. Marek Zirk-Sadowski, Bartosz Wojciechowski, Tomasz Bekrycht. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. Dostęp 27.05.2023.https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/35309/175-186_Zaluski.pdf?sequence=1&isAllowed=y.