Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2020.19-17
CC BY-SA   Open Access   CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / t. 19, 2020
Do you speak gŏdka? Leksyka gwary górnośląskiej jako perswazyjny komponent polszczyzny konsumpcyjnej
(Do you speak gŏdka? The lexicon of Upper Silesian dialect as a persuasive component of Polish consumption language)

Authors: Izabela Łuc ORCID
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Keywords: dialect Upper Silesia advertisement evaluation persuasion
Data publikacji całości:2020
Page range:12 (265-276)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article describes the use of the lexicon of Upper Silesian dialect as a persuasive component of the Polish consumption language. The analysis aimed at (1) showing the role and meaning of dialectal components as ingredients of the regional culture and the Polish consumption language, (2) revealing persuasive mechanisms of introducing the dialectal code into the advertisement space, (3) describing the changes in meaning and (con)textual functionality of the regional lexicon recognized as the valuable material for promotion and advertising. The analytical material collected from advertisements, leaflets and billboards was described from the perspective of cultural linguistics, pragmatic linguistics, and the theory of meaning fields, with the consideration of appropriate methodological solutions and the complex system of commercial conditions creating the picture of the Polish consumption language.
Download file

Article file

Bibliography

1.Awdiejew, Aleksy. „Strategie konwersacyjne (próba typologii)”. Socjolingwistyka 11 (1991): 7–20.
2.Długosz, Karol. „Ksenofilia – moda, snobizm czy nowy sposób komunikacji?”. W: Współczesne odmiany języka narodowego, red. Kazimierz Michalewski, 11–19. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
3.Lubaś, Władysław. „Polszczyzna wobec najnowszych przemian społecznych”. W: O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, red. Jan Miodek, 153–161. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, 1996.
4.Łuc, Izabela. „Górnośląskie leksemy gwarowe jako modne komponenty onimiczne”. Półrocznik Językoznawczy Tertium 4 (2019), 1: 59–74.
5.Łuc, Izabela. „Gwara śląska jako wartościujący determinant reklamowy” Słowo. Studia językoznawcze 10 (2019), 102–119.
6.Łuc, Izabela. „Gwarowy leksem gryfny jako modny komponent kultury konsumpcyjnej”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 26 (46) (2019), 1: 85–100.
7.Łuc, Izabela. „Język i wartości Górnego Śląska jako komercyjne nośniki kultury konsumpcyjnej”. W: Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce. Ujęcie interdyscyplinarne, red. Joanna Mampe, Marcin Trendowicz, Fadhil Marzouka, Lady Ovchinnikova, 37–46. T. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2020.
8.Łuc, Izabela. „Komercyjna waloryzacja gwary śląskiej w reklamowej narracji”. Białostockie Archiwum Językowe 18 (2018): 139–164.
9.Majkowska, Grażyna, Halina Satkiewicz. „Język w mediach”. W: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. Walery Pisarek, 81–196. Kraków: Wydawnictwo Ośrodek Badań Prasoznawczych, 1999.
10.Ożóg, Kazimierz. „Ostatnie zmiany w polszczyźnie na tle tendencji kulturowych Zachodu”. W: Język trzeciego tysiąclecia. T. II: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. Grzegorz Szpila, 75–82. Kraków: Wydawnictwo Tertium, 2002.
11.Ożóg, Kazimierz. Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. III. Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, 2004.
12.Ożóg, Kazimierz. „Współczesne relacje między językiem polskim a kulturą”. W: Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. Małgorzata Karwatowska, Adam Siwiec, 121–131. Lublin: Wydawnictwo BEST PRINT, 2010.
13.Pisarek, Walery. „Język w mediach. Media w języku”. W: Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, 9–18. Warszawa: Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”, 2000.
14.Pisarek, Walery. „Słowa na usługach reklamy w Polsce (1962–1993)”. Zeszyty Prasoznawcze 3–4 (1993): 65–77.
15.Wojtczuk, Krystyna. „Style, odmiany i rejestry współczesnej polszczyzny a wykrzykniki”. W: Współczesne odmiany języka narodowego, red. Kazimierz Michalewski, 73–83. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
16.Do you speak gŏdka. Dostęp 31.03.2019. https://dziennikzachodni.pl/do-you-speak-godka-czyli-festiwalslonskij-godki-w-katowicach-program/ar/13093081.
17.PoNaszymu.pl – śląskie biuro językowe. Dostęp 28.01.2019. http://ponaszymu.pl/;https://kursgodki.pl.