Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2019.55-18
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 55 2019
Ryzyko kooperacji międzyorganizacyjnej – ujęcie probabilistyczne

Autorzy: Bartosz Marcinkowski ORCID
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Słowa kluczowe: ryzyko relacje międzyorganizacyjne IORs kooperacja
Data publikacji całości:2019
Liczba stron:9 (205-213)
Klasyfikacja JEL: D81 L22 L24 L26 M10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W dobie dynamicznie zmieniającego się otoczenia przedsiębiorstwa powinny kłaść szczególny nacisk na skuteczne zarządzanie ryzykiem. Kluczowe staje się zatem rozpoznanie źródeł potencjalnych zagrożeń w różnych aspektach działalności, w tym w procesie kooperacji międzyorganizacyjnej. Badania empiryczne przeprowadzone na próbie 244 przedsiębiorstw z wykorzystaniem metody pogłębionego badania ankietowego, wywiadu bezpośredniego oraz obserwacji uczestniczącej pozwoliły stwierdzić istnienie pewnych specyficznych obszarów ryzyka pojawiających się w poszczególnych fazach współpracy.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Achrol, R.S., Kotler, Ph. (1999). Marketing in the Network Economy. Journal of Marketing, 63, 146–163. Pobrano z: https://doi.org/10.2307/1252108
2.(15.01.2019).
3.Chundong, W., Lei, W., Juri, S., Jie, X. (2012). Risk sharing in two-level supply chain with risk aversion supplier. International Symposium on Management
4.of Technology (IS- MOT), 8–9 Nov. 2012. Institute of Electrical and Electronics Engineers. Pobrano z: https://doi.org/10.1109/ISMOT.2012.6679458
5.Cozzi, G., Tarola, O. (2006). R&D Cooperation, Innovation, and Growth. Journal of Institutional and Theoretical Economics / Zeitschrift für die gesamte
6.Staatswissenschaft, 4 (162), 683–701.
7.Dwyer, F.R., Schurr, P.H., Oh, S. (1987). Developing Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, 2 (51), 11–27. Pobrano z: https://doi.org/10.2307/1251126 (15.01.2019).
8.Jarillo, J.C. (1988). On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 1 (9), 31–41.
9.Kaczmarek, B. (2000). Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
10.Kapcia, B. (1994). Fazy rozwoju współczesnej kooperacji. Przegląd Organizacji, 10, 18–20.
11.Lenz-Cesar, F., Heshmati, A. (2009). Determinants of Firms Cooperation in Innovation. Seoul National University. Technology Management, Economics,
12.and Policy Program (TEMEP). Pobrano z: ftp://147.46.237.98/DP-27.pdf (15.01.2019).
13.Małkowska-Borowczyk, M. (2012). Negatywna koncepcja ryzyka w teorii i praktyce zarządzania. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w
14.Poznaniu, 235, 9–21.
15.Marcinkowski, B. (2017). Ryzyko międzyorganizacyjnych relacji kooperacyjnych. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 85/1, 483–492.
16.Marxt, C., Link, P. (2002). Success factors for cooperative ventures in innovation and production systems. International Journal of Production Economics,
17.3 (77), 219–229. Pobrano z: https://doi.org/10.1016/S0925-5273(01)00197-9 (15.01.2019).
18.Nowak, D. (2015). Bariery rozwoju relacji kooperacyjnych. Problemy Zarządzania, 50/1, 47–67. Pobrano z: https://doi.org/10.7172/1644-9584.50.3
19.Nowak, D. (2017). Formy współdziałania przedsiębiorstw w kooperacji przemysłowej. Studia i Prace WNEiZ US, 50/3, 85–94.
20.Olsen, R.F., Ellram, L.M. (1997). A portfolio approach to supplier relationships. Industrial Marketing Management, 2 (26), 101–113. Pobrano z:
21.https://doi.org/10.1016/S0019-8501(96)00089-2 (15.01.2019).
22.Schepker, D.J., Oh, W.-Y., Martynov, A., Poppo, L. (2014). The Many Futures of Contracts:
23.Moving Beyond Structure and Safeguarding to Coordination and Adaptation. Journal of Management, 1 (40), 193–225. Pobrano z:
24.https://doi.org/10.1177/0149206313491289 (15.01.2019).
25.Smith, K.G., Carroll, S.J., Ashford, S.J. (1995). Intra- and Interorganizational Cooperation: Toward a Research Agenda. Academy of Management Journal,
26.1 (38), 7–23. Pobrano z: https://doi.org/10.2307/256726 (15.01.2019).
27.Ujwary-Gil, A., Choroszczak, J. (2003). Analiza fazy tworzenia aliansu strategicznego firmy krajowej z zagranicznym kooperantem. Pobrano z:
28.http://repozytorium.wsb-nlu.edu. pl/xmlui/handle/11199/299 (15.01.2019).
29.Urbaniak, M. (2008). Rola jakości w procesach budowania relacji z dostawcami na rynku B2B (cz. 1). Logistyka, 6, 28–29.
30.Urbanowska-Sojkin, E. (2012). Ryzyko w zarządzaniu strategicznym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 235, 35–53.
31.Varadarajan, P.R., Jayachandran, S. (1999). Marketing Strategy: An Assessment of the State of the Field and Outlook. Journal of the Academy of
32.Marketing Science, 2 (27), 120– 143. Pobrano z: https://doi.org/10.1177/0092070399272002 (15.01.2019).
33.Wściubiak, Ł. (2015). Innowacyjność przedsiębiorstw jako warunek rozwoju społeczno-gospodarczego w okresie zawirowań makroekonomicznych.
34.Przykład małych i średnich przedsiębiorstw wysokich technologii w Polsce. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 218–231.
35.Wściubiak, Ł. (2017). Działalność innowacyjna firm rodzinnych – perspektywa współpracy międzyorganizacyjnej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 6 (18),
36.375–387.