Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.51/2-03
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 51/2 2018
Społeczna odpowiedzialność w marketingu – wybrane aspekty

Autorzy: Marek Drzazga
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Zbigniew Spyra
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Słowa kluczowe: CSR marketing narzędzia
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (33-43)
Klasyfikacja JEL: M14 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Ewolucja i kształtowanie się nowych wymiarów marketingu jest efektem dynamicznych zmian zachodzących w otoczeniu. Włączenie społecznej odpowiedzialności jako ważnego obszaru działań w marketingu w XXI wieku stanowi próbę szerszego spojrzenia na marketing. Z punktu widzenia marketingu CSR jako obszar rywalizacji o standardy stwarza współczesnym przedsiębiorstwom wiele możliwości wyróżnienia się i budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Celem artykułu jest zaprezentowanie znaczenia i możliwości zastosowania działań z zakresu CSR w marketingu przedsiębiorstw.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Aldi Nord (2016). Raport zrównoważonego rozwoju sieci Aldi za rok 2015. Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord. Pobrane z: https://www.aldi.pl/print/_pressrelease/ALDI_Nord_NHB_PL_online.pdf (10.02.2018).
2.Büren, A., Eckstein, M., Zügler, E. (2008). Nachhaltiges Marketing im Schweizer Detailhandel: Das Beispiel Migros. Marketing Review St. Gallen, 4, 45–49.
3.Carroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34, 39–48.
4.Dahlsrud, A. (2008), How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 1 (15), 1–13.
5.Drzazga, M. (2012). Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
6.Drzazga, M., Spyra, Z. (2017). Koncepcja społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie handlu detalicznego – perspektywa marketingu. Marketing i Rynek, 12, 12–19.
7.FOB (2012). Analiza Tematyczna „Komunikat Komisji Europejskiej na temat CSR”. Forum Odpowiedzialnego Biznesu dla Programu Partnerstwa. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.
8.pl/publikacje/analiza-tematyczna-komunikat-komisji-europejskiej-natemat-csr (10.02.2018).
9.Forbes.pl (2011). Definicje i standardy CSR. Pobrane z: www.forbes.pl/csr/definicje-i-standardy-csr/rchz9kd (10.02.2018).
10.Grant, J. (2007). Ist „Grün” nur ein gesellschaftlicher Tick? GDI Impuls, 25, 8–12.
11.ISO (2010). Odkrywając ISO 26000. International Organization for Standardization. Pobrane z: www.pkn.pl/sites/default/files/sites/default/files/imce/files/discovering_iso_26000.pdf (10.06.2017).
12.Janeczek, U. (2016). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a marketing. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
13.KE (2011). Odnowiona strategia UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Komisja Europejska. Bruksela, 25.10.2011 KOM(2011) 681. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0681&from=EN (10.02.2018).
14.Kotler, Ph., Hassekiel, D., Lee, N.R. (2012). Dobro popłaca! Inicjatywy marketingowe, dzięki którym świat staje się lepszy, a zyski rosną. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
15.Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0. Dobry produkt. Zadowolony klient. Spełniony człowiek. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
16.Kotler, Ph., Keller, K.L. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
17.Kozielski, R. (2012). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu. Warszawa: Wolters Kluwer.
18.Rudolph, T. (2013). Modernes Handelsmanagement. Eine Einführung in die Handelslehre. Stuttgart: Schäfer Poeschel Verlag.
19.Spyra, Z. (2017). Aspekty środowiskowe jako obszar CSR a kreowanie marek własnych detalistów. Marketing Instytucji Badawczych i Naukowych, 4, 135–160.
20.Stefańska, M. (2014). Rola społecznej odpowiedzialności w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlu detalicznego. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
21.Stierl, M., Lüth, A. (2015). CSR und Marketing. Eine Einführung in das Transformative Marketing in Theorie und Praxis. Wiesbaden: Springer Gabler.
22.Visser, W. (2017). Nowe modele biznesowe tworzą rewolucję „syndustrialną”. Odpowiedzialny Biznes. Kompendium CSR. Niezależny Dodatek Tematyczny Mediaplanet, 17, 6.
23.de Wit, B., Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
24.Żabiński, L. (2000). Modele strategii marketingowych. Wybrane ujęcie paradygmatyczne i sektorowe. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.