Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-08
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 52/2 2018
W poszukiwaniu typologii innowacji społecznie odpowiedzialnych: mapowanie pola badawczego

Autorzy: Andrzej Lis
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Agata Sudolska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Słowa kluczowe: odpowiedzialne innowacje innowacje odpowiedzialne społecznie zrównoważone innowacje
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (115-125)
Klasyfikacja JEL: M14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest zmapowanie pola badawczego dotyczącego innowacji społecznie odpowiedzialnych poprzez zidentyfikowanie typów innowacji ukierunkowanych na wdrażanie w organizacji zmian z uwzględnieniem koncepcji społecznej odpowiedzialności organizacji (CSR). W artykule enumerowano typy innowacji uwzględniających w swojej istocie założenia koncepcji CSR oraz dokonano oceny zainteresowania nimi ze strony środowiska naukowego poprzez analizę liczby publikacji. Wyodrębniono dwanaście typów innowacji, grupując je w trzy kategorie: innowacje atrybutowe opisujące cechy innowacji, innowacje dotyczące obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu oraz innowacje oddolne. Następnie, wykorzystując metodę systematycznego przeglądu literatury przedmiotu, scharakteryzowano istotę zidentyfikowanych typów innowacji. Na podstawie przeprowadzonych analiz podjęto próbę wskazania powiązań, podobieństw i różnic pomiędzy badanymi konstruktami oraz sformułowano wnioski do dalszych badań z wykorzystaniem zaawansowanych metod analizy bibliometrycznej, na przykład metody profilowania badawczego (research profiling) oraz metod analizujących powiązania pomiędzy publikacjami (co-citation analysis).
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Black, S.E., Lynch, L.M. (2004). What’s Driving the New Economy?: The Benefits of Workplace Innovation. Economic Journal, 114 (493), F97–F116.
2.Craig, J., Dibrell, C. (2006). The Natural Environment, Innovation and Firm Performance: A Comparative Study. Family Business Review, 19 (4), 275–288.
3.Czakon, W. (2011). Metoda systematycznego przeglądu literatury. Przegląd Organizacji, 3, 57–62.
4.Flipse, S.M., Van Der Sanden, M.C.A., Radstake, M., De Winde, J.H., Osseweijer, P. (2014). The DNA of Socially Responsible Innovation: Social and Natural Scientists Need to Establish Mutual Understanding and a Common Language to Efficiently Work Together. EMBO Reports, 15 (2), 134–137.
5.Foster, C., Heeks, R. (2013). Conceptualizing Inclusive Innovation: Modifying Systems of Innovation Frameworks to Understand Diffusion of New Technology to Low-income Consumers. European Journal of Development Research, 25 (3), 333–355.
6.Furmańska-Maruszak, A., Sudolska, A. (2016). Social Innovations in Companies and in Social Economy Enterprises. Comparative Economic Research, 19 (3), 169–191.
7.Heiscala, R. (2007). Social Innovations: Structural and Power Perspectives. W: T.J. Hamalainen, R. Heiskala (red.), Social Innovations, Institutional Change and Economic
8.Performance (s. 52–79). Cheltenham: Edward Elgar.
9.Hargreaves, T., Hielscher, S., Seyfang, G., Smith, A. (2013). Grassroots Innovations in Community Energy: The Role of Intermediaries in Niche Development. Global Environmental Change, 23 (5), 868–880.
10.Harris, M., Albury, D. (2009), The Innovation Imperative. London: NESTA.
11.Kazojć, K. (2014). Koncepcja społecznej odpowiedzialności i jej obszary w organizacjach. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 38 (1), 57–69.
12.Levännen, J., Hossain, M., Lyytinen, T., Hyvärinen, A., Numminen, S., Halme, M. (2016). Implications of Frugal Innovations on Sustainable Development: Evaluating Water and Energy Innovations. Sustainability, 8 (1), 1–17.
13.Mulgan, G. (2007). Social Silicon Valleys: A Manifesto for Social Innovations. London: The Young Foundation.
14.OECD (2000). LEED Forum on Social Innovations. Pobrane z: http://www.oecd.org/cfe/leed/Forum-Social-Innovations.htm (22.03.2018).
15.Owen, R., Bessant, J., Heintz, M. (red.) (2013). Responsible Innovation: Managing the Responsible Emergence of Science and Innovation in Society. Chichester: John Wiley & Sons.
16.Owen, R., Macnaghten, P. Stiloge, J. (2013). Responsible Research and Innovation: From Science in Society to Science for Society, with Society. Science and Public Policy, 39 (6), 751–760.
17.Pol, E., Ville, S. (2009). Social Innovation: Buzz Word or Enduring Term. Journal of Socio-Economics, 38 (6), 878–885.
18.Rennings, K. (2000). Redefining Innovation – Eco-innovation Research and the Contribution from Ecological Economics. Ecological Economics, 32 (2), 319–332.
19.Seyfang, G., Haxeltine, A. (2012). Growing Grassroots Innovations: Exploring the Role of Community-based Initiatives in Governing Sustainable Energy Transitions. Environmental and Planning C: Government and Policy, 30 (3), 381–400.
20.Seyfang, G., Smith, A. (2007). Grassroots Innovations for Sustainable Development: Towards a New Research and Policy Agenda. Environmental Politics, 16 (4), 584–603.
21.Skrzypczyńska, K. (2013). Corporate Social Responsibility as an Indicator of the Company Positive Organisational Potential. W: M.J. Stankiewicz (red.), Positive Management: Managing the Key Areas of Positive Organisational Potential for Company Success (s. 261–286). Toruń: TNOiK.
22.Stilgoe, J., Owen, R., Macnaghten, P. (2013). Developing a Framework for Responsible Innovation. Research Policy, 42 (9), 1568–1580.
23.von Schomberg, R. (2012). The Quest for the ‘Right’ Impacts of Science and Technology: An Outlook Towards a Framework for Responsible Research and Innovation. W: C. Kermisch, M.G. Pinsart (red.), Nanotechnologies: Towards a Shift in the Scale of Ethics? (s. 269–287). Bruxelles, Fernelmont: E.M.E. & Intercommunications s.p.r.l.