Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2019.56-04
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 56 2019
The use of business models in veterinary units
(Wykorzystanie modelu biznesowego w zakładach leczniczych dla zwierząt)

Authors: Karolina Beyer ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: business model management in veterinary units veterinary services market business model in vet units
Data publikacji całości:2019
Page range:12 (41-52)
Klasyfikacja JEL: M10 M19 M20 M38
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article, theoretical considerations about business models were taken and the discussion on the use of business models in animal health institutions was initiated. Analyzing the available definitions and types of business models, it was noted that no business model has been developed so far which would be adequate to the specifics of veterinary units, which differ significantly from typical enterprises. The aim of the article is to discuss about the use of business models in the veterinary units, and thus try to answer the following questions: Is the business model a tool that can be used in animal healthcare facilities? If business models used in other enterprises can be used directly in veterinary units? Does the specificity of animal healthcare institutions require the construction of new business models? The article presents an overview of the definition of business models and an analysis of the veterinary services market in Poland. The research methods, such as literature analysis, descriptive method or comparative analysis, were used to achieve the goal.
Download file

Article file

Bibliography

1.Afuah, A. (2004). Business models. A Strategic Management Approach. New York: Mc-Graw-Hill Irwin.
2.Asmenskaite, L., Astromskiene, A. (2015). Practical aspects of business model application in veterinary activities. Research of Rural Development, 2, 204–209.
3.Drzewiecki, J. (2011). Model biznesu a strategia organizacji: podobieństwa i różnice. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 216. Nauki o Zarządzaniu, 8, 335–344.
4.Drzewiecki, J. (2013). Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14. Modele Biznesowe, 13/2, 65–75.
5.Falencikowski, T. (2013). Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
6.Frątczak-Rudnicka, B. (2015). Dwa miliardy na smyczy. Marketing w Praktyce, 3, 9–11.
7.Jabłoński, A. (2008). Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa opartej na jakości i kryteriach ekologicznych. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
8.Jabłoński, M. (2013). Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
9.Magretta, J. (2002). Why business models matter? Harvard Business Review, 5 (80), 86–92.
10.Obłój, K. (2002). Tworzywo skutecznych strategii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
12.Teece, D. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 2 (43), 172–194.
13.Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic Markets, 2 (8), 3–8.
14.TNS (2014). Raport – Zwierzęta w polskich domach. Retrieved from: http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2014/11/K.073_Zwierzęta_w_polskich_domach_O10a-14.pdf (15.05.2019).
15.Ustawa (2003). Ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt. DzU 2004, nr 11, poz. 95 ze. zm.