Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2080-4881     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.44/2-19
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 44/2 2016
Zastosowanie metody DEA do badania efektywności wydziałów nauk inżynieryjnych i technicznych
(Application of data envelopment analysis to examine the efficiency of engineering and technology faculties)

Authors: Piotr Pietrzak
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: high school effi ciency Data Envelopment Analysis
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (267-280)
Klasyfikacja JEL: I23
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this study was to define the efficiency of engineering and technology faculties in the academic year 2013/2014 using Data Envelopment Analysis. The analysis was conducted using the BCC model aimed at maximizing effects. The model featured three inputs and three outputs. Fifteen faculties were found efficient, and the remaining thirty three – inefficient. For inefficient faculties identified trends which allow them reach full efficiency.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baran, J. (2014). Regionalne zróżnicowanie efektywności rolnictwa w Polsce. Roczniki Naukowe Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 101,2, 20–28.
2.Baran, J., Pietrzak, M., Pietrzak, P. (2015). Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych. Optimum. Studia Ekonomiczne, 4 (76), 169–185.
3.Cooper, W.W., Seiford, L.M., Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis: A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software. Boston: Kluwer Academic Publishers.
4.Ćwiąkała-Małys, A., Nowak, W. (2009). Sposoby klasyfikacji modeli DEA. Badania Operacyjne i Decyzje, 3, 5–18.
5.Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademicki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
6.Guzik, B. (2009). Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
7.Morawski, R.Z. (1999). Kryteria efektywności instytucji akademickich. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, s. 135–151. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
8.Nazarko, J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szebzda, E., Urban, J. (2008). Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych. Badania Operacyjne i Decyzje, 4, 89–105.
9.Sprawozdanie Rektora SGGW prof. dr. hab. Alojzego Szymańskiego z działalności uczelni za rok 2013 (2014). Warszawa.
10.Sprawozdanie Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z działalności uczelni w roku 2013 (2014). Wrocław.
11.Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki Śląskiej w roku 2013 (2014). Gliwice.
12.Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki Warszawskiej w okresie: 1.09.2013– 31.08.2014 (2014). Warszawa.
13.Sprawozdanie z działalności Politechniki Rzeszowskiej w 2013 roku (2014). Rzeszów.
14.Sprawozdanie z działalności uczelni w roku akademickim 2013/2014 (2014). Olsztyn.
15.Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2013/2014 (2014). Zielona Góra.
16.Sprawozdanie z działalności Politechniki Lubelskiej za rok akademicki 2013/2014 (2014). Lublin.
17.Sprawozdanie z działalności naukowo-badawczej Uczelni w roku 2014 (2014). Częstochowa.
18.Szuwarzyński, A. (2006). Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej: materiały konferencyjne, s. 213–224. Łódź: Wydawnictwo Fundacji E
19.Szuwarzyński, A., Julkowski, B. (2014). Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych. Edukacja, 3, 54–74.
20.Świtłyk, M., Mongiało, Z. (2011). Zastosowanie metody Data Envelopment Analysis do pomiaru efektywności na uczelniach publicznych w latach 2004–2008. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 171, 375–384.
21.Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
22.Zamojska, A. (2009). Zastosowanie metody DEA w klasyfikacji funduszy inwestycyjnych. Przegląd Statystyczny, 3–4, 51–66.