Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2080-4881     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.44/2-06
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 44/2 2016
Podejście sieciowe w zarzadzaniu przedsiębiorstwem na rynkach zagranicznych
(Network approach to company management in foreign markets)

Authors: Ireneusz Drabik
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Keywords: internationalization of the company international management environmental turbulence network approach inter-organizational network
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (73-86)
Klasyfikacja JEL: L14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article deals with opportunities for taking advantage of network approach in the process of the internationalization of the company at times of environmental (international) turbulence. Network structures have been identifi ed and characterized as a variation of organic structures gaining signifi cance (in comparison with traditional mechanistic structures). The essence of network approach was described in the context of regularity resulting from the classical model of the internationalization of the company (Uppsala model) and the knowledge concerning the opportunities for engaging business in international network was perceived as an important determinant in its internationalization process. Diversifi ed variations of the internationalization strategy of business than can be used within international network have been also characterized.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: C.H. Beck.
2.Drabik, I. (2008). Zarządzanie wiedzą w korporacjach transnarodowych. W: C.F. Hales (red.), Społeczeństwo informacyjne. Stan i kierunki rozwoju w świetle uwarunkowań regionalnych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
3.Drabik, I. (2009a). Koncepcja internacjonalizacji przedsiębiorstwa – stan obecny i kierunki rozwoju. W: A. Limański, R. Milic-Czerniak (red.), Współczesny marketing wobec problemów globalizacji gospodarki. Katowice: WSZMiJO.
4.Drabik, I. (2009b). Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa – podejście sieciowe. W: J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług. Konkurencja i kooperacja w strategiach zarządzania organizacjami. Katowice: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kiero
5.Drabik, I. (2015). Powiązania sieciowe a rozwój przedsiębiorczości międzynarodowej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, XLII (3). Nauki Humanistyczno-Społeczne, 425.
6.Duliniec, E. (red.) (2007). Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
7.Duliniec, E. (2009). Marketing międzynarodowy. Warszawa: PWE.
8.Fonfara, K. (red.) (2009). Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Warszawa: PWE.
9.Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
10.Johanson, J., Mattsson, L.G. (1993). Internationalization of Industrial Systems. A Network Approach. W: P.J. Buckley, P. Ghauri (red.), The Internationalization of the Firm. London: Academic Press.
11.Johanson, J., Vahlne, J.E. (1977). The Internationalization Process of the Firm. A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Markets Commitments. Journal of Internationalization Business Studies, 8 (1).
12.Johanson, J., Vahlne, J.E. (2009). The Uppsala Internationalization Process Model Revisited. From Liability of Foreignness to Liability of Outsidership. Journal of International Business Studies, 40.
13.Karasiewicz, G. (2013). Marketingowe strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Podejście holistyczne. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
14.Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15.Krupski, R. (red.) (2005). Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji. Warszawa: PWE.
16.Limański, A., Drabik, I. (2005). Internacjonalizacja i globalizacja działalności przedsiębiorstw. W: J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług. Współczesne koncepcje i metody zarządzania przedsiębiorstwami. Katowice: Towarzystwo Naukowe Organizacji i
17.Limański, A., Drabik, I. (2010). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Difin.
18.Obłój, K., Wąsowska, A. (red.) (2014). Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE.
19.Malara, Z. (2007). Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20.Oczkowska, R. (2013). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy – Strategie – Tendencje. Warszawa: Difin.
21.Patora-Wysocka, Z. (2012). Procesy internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
22.Pietrasieński, P. (2014). Aktywizowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw. Dobre praktyki rządów. Strategie wsparcia w Dolinie Krzemowej. Warszawa: PWE.
23.Vahlne, J.E., Ivarsson, I., Johanson, J. (2011). The Tortuous Road to Globalization for Volvo’s Heavy Truck Business. Extending the Scope of the Uppsala Model. Internationalization Business Review, 20.
24.Wiktor, J.W., Oczkowska, R., Żbikowska, A. (2008). Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki. Warszawa: PWE.