Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.54/2-06
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 54/2 2018
Ocena użyteczności form prezentacji treści na stronach internetowych
(Usefulness evaluation of websites content presentation forms)

Authors: Michał Nowakowski ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Keywords: information usefulness forms of information presentation customers behaviors cognitive walkthrough method multi-criteria point method
Data publikacji całości:2018
Page range:20 (83-102)
Klasyfikacja JEL: M20 M30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents analysis and methodology evaluation of information usefulness and forms of information presentation and information contenton websites, which are the factors determining the behavior of recipients and further use of the acquired information for decision-making, consumption or informative purposes. Furthermore, the study describes the basic methodological assumptions, the research procedure evaluation of information usefulness and forms of information content presentation, as well as the results of data analysis from the study conducted on a group of respondents. In order to determine the factors that have the greatest impact on information usefulness, the data obtained from the study were analyzed using cognitive walkthrough method and multi-criteria point method. Results of research presented in the article can be useful in creating assumptions for ways of content presentation and visualization for the needs of websites.
Download file

Article file

Bibliography

1.Centrum Edukacji Obywatelskiej (2011). Różne sposoby prezentowania pomysłów. Pobrane z: http://www.ceo.org.pl/pl/sejmmlodziezy/news/rozne-sposoby-prezentowania-pomyslow-0 (20.03.2018).
2.Chauhan, K., Pillai, A. (2013). Role of content strategy in social media brand communities: A case of higher education institutes in India. Journal of Product and Brand Management, 22, 40–51.
3.Chmielarz, W., Szumski, O., Zborowski, M. (2011). Kompleksowe metody ewaluacji jakości serwisów internetowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WZ UW.
4.Du Plessis, C. (2015). An exploratory analysis of essential elements of content marketing. W: ECSM2015-Proceedings of the 2nd European Conference on Social Media (s. 122–129). Portugal: Academic Conferences Publisher International.
5.Dudycz, H. (1998). Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
6.Górecka, P. (2018). Artykuły w Internecie: prawo i etyka. Pobrane z: http://nf.pl/manager/artykuly-w-internecie-prawo-i-etyka,48071,109 (20.09.2018).
7.Handley, A., Chapman, C.C. (2012). Content rules. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
8.Hekko-blog (2016). Współczesne rodzaje treści stosowanych w content marketingu. Pobrane z: https://www.hekko.pl/blog/wspolczesne-rodzaje-tresci-stosowanych-content-marketingu (5.04.2018).
9.Interaktywnie (2017). Co napędza sprzedaż e-booków i audiobooków? [INFOGRAFIKA].Pobrane z: https://interaktywnie.com/biznes/newsy/inne/co-napedza-sprzedaz-e-bookow-i-audiobookow-infografika-254953 (2.04.2018).
10.IT Governance Institute (2005). Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) 4.0. Rolling Meadows IL: IT Governance Institute.
11.Jashpara, A. (2011). Knowledge management: An integrated approach. Essex: Pearson Education.
12.Joomla!WikiPL (2013). Czym są sekcje, kategorie, artykuły. Pobrane z: http://wiki.joomla.pl/Czym_s%C4%85_sekcje,_kategorie,_artyku%C5%82y (25.03.2018).
13.Komputronik (2016). Jaki czytnik e-booków? Doradzamy, jak wybrać. Pobrane z: https://www.komputronik.pl/informacje/jaki-czytnik-e-bookow-10-porad (25.03.2018).
14.Likert, R. (1932). A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology, 140, 5–55.
15.Miller, H. (1996). The multiple dimensions of information quality. Information System Management, 13, 79–82.
16.Nielsen, J., Mack, R.L. (1994). Usability Inspection Methods. New York: John Wiley & Sons.
17.Nowakowski, M. (2014). Infografika jako nowoczesna forma prezentacji danych biznesowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 829. Studia Informatica, 35, 125–137.
18.Nowakowski, M. (2016). Użyteczność informacji w serwisach internetowych uczelni wyższych. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 81, 34–46.
19.Nowakowski, M., Mazur, M. (2017). The impact of information usefulness of e-commerce services on users behaviors. W: K. Nermend, M. Łatuszyńska (red.), Neuroeconomic and Behavioral Aspects of Decision Making (s. 225–242). Cham: Springer.
20.Pulizzi, J. (2012). Six useful content marketing definitions. Pobrane z: http://contentmarketinginstitute. com/2012/06/content-marketing-definition (20.03.2018).
21.Rieman, J., Franzke, M., Redmiles, D. (1995). Usability evaluation with the cognitive walkthrough. W: CHI’95. Conference Companion on Human Factors in Computing Systems (s. 387–388), Denver: ACM.
22.Sopińska, A. (2004). Informacja. Leksykon zarządzania. Warszawa: Difin.
23.Stefanowicz, B. (2004). Informacja. Warszawa: SGH – Oficyna Wydawnicza.
24.Wikipedia (2018a). Dziennikarstwo internetowe. Pobrane z: https://pl.wikipedia.org/wiki/ Dziennikarstwo_internetowe (25.03.2018).
25.Wikipedia (2018b). Czytnik książek elektronicznych. Pobrane z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czytnik_ksi%C4%85%C5%BCek_elektronicznych (10.04.2018).
26.Wharton, C., Rieman, J., Lewis, C., Polson, P. (1994). The cognitive walkthrough method: A practitioner’s guide. W: J. Nielsen, R.L. Mack (red.), Usability Inspection Methods (s. 105–140). New York: John Wiley & Sons.