Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.54/2-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 54/2 2018
Rzadkość cyfrowych dóbr informacyjnych
(Scarcity of digital information goods)

Authors: Sławomir Czetwertyński ORCID
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: scarcity in economics digital information goods Moore’s law
Data publikacji całości:2018
Page range:15 (21-35)
Klasyfikacja JEL: D00 D02
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article deals with the scarcity of information goods in particular in there digital form. The purpose of the article is to consider the issue of scarcity in the context of the substance of digital information goods, which are bits. The empirical material for research on scarcity is the price of hard disks between 1980 and 2017. The applied in paper research method is based on theoretical considerations on the scarcity in economics and analogy to the relationships described by Moore’s law, which were subject to critical analysis. In the article is analyze the changes in unit cost of megabyte in hard drives what show the relationship between the scarcity media and the non-scarcity of non-material information goods. As the result of research, it has been shown that in a relativistic approach digital information goods can be non-scarcity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, C. (2011). Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen. Kraków: Znak Literanova.
2.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (1999). Bundling Information Goods: Pricing, Profits, and Efficiency. Management Science, 45(12), 1613–1630. DOI: 10.1287/mnsc.45.12.1613.
3.Bakos, Y., Brynjolfsson, E. (2000). Bundling and Competition on the Internet. Marketing Science, 19 (1), 63–82. DOI: 10.1287/mksc.19.1.63.15182.
4.Begg, D., Fischer, S., Dornbusch, R. (2007). Mikroekonomia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5.Bell, D. (1975). Daniel Bell. The Coming of Post-industrial Society. A Venture in Social Forecasting. Nadejście społeczeństwa postindustrialnego. Próba prognozowania społecznego. Część II. Warszawa: Archiwum Przekładów i Opracowań. Instytut Badania Współczesnych Problemów Kapitalizmu.
6.Blaug M., (2000). Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Coffman, K.G., Odlyzko, A. (2002). Internet Growth: Is There a “Moore’s Law” for Data Traffic? W: Abello, J., Pardalos, P.M., Resende, M.G.C. (red.), Handbook of Massive Data Sets (s. 47–93). Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.
8.Czetwertyński, S. (2013). Możliwości poznawcze prawa Metcalfe’a w określaniu wartości ekonomicznej sieci komunikacyjnych. W: M. Rękas, J. Sokołowski (red.), Ekonomia (s. 108–117). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
9.Czetwertyński, S. (2017). Paradoks cenowy produktów wirtualnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
10.Edwards, B. (2007). [Retro Scan of the Week] 100 Megabytes: $45,700. Pobrane z: http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/370/retro-scan-of-the-week-10-megabyte-hard-disk-3900 (17.01.2018).
11.Fleck, L. (1986). Powstanie i rozwój faktu naukowego. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
12.Gilder, G. (2000). Telecosm. How Infinite Bandwidth Will Revolutionize our World. New York: The Free Press.
13.IBM. (2018). IBM 350 disk storage unit. Pobrano z: www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/storage/storage_350.html (17.01.2018).
14.Kelly, K. (2001). Nowe reguły nowej gospodarki. Dziesięć przełomowych strategii dla świata połączonego siecią. Warszawa: Wig-Press.
15.Klein, A. (2017). Hard Drive Cost Per Gigabyte. Pobrano z: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-cost-per-gigabyte/ (7.12.2017).
16.Komorowski, M. (2009). A History of Storage Cost. Pobrano z: http://www.mkomo.com/cost-per-gigabyte (7.12.2017).
17.Krugman, P.R., Wells, R. (2012). Mikroekonomia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.Lange, O. (1978). Ekonomia polityczna. Tom I i II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
19.Marshall, A. (1920). Principles of Economics. An introductory volume. London: Macmillan and Co.
20.McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
21.Moore, G. (1965). Cramming More Components onto Integrated Circuits. Electronics Magazine, 38(8), 114–117.
22.Porat, M.U. (1977). The Information Economy: Definition and Measurement. Washington: Office of Telecommunications.
23.Rifkin, J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
24.Robbins, L. (1932). An Essay on the Nature & Significance of Economic Science. London: MacMillan & Co.
25.Stachak, S. (2006). Podstawy metodologii nauk ekonomicznych. Warszawa: Książka i Wiedza.
26.Stiglitz, J.E. (2004). Ekonomia sektora publicznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27.Tatarkiewicz, W. (1998). Historia filozofii, 1. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
28.Varian, H.R. (2005). Mikroekonomia. Kurs średni – ujęcie nowoczesne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.Wijnhovens, F. (2001). Business Models for Information Goods Electronic Commerce. Conceptual Framework and Analysis of Examples. W: B. Schmid, K. Stanoevska-Slabeva, V. Tschammer (red.), Towards the E-Society. E-Commerce, E-Business, and E-Government (s. 303–316). Boston: Kluwer Academic Publishers.
30.Woleński, J. (2005). Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.