Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/1-03
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 52/1 2018
Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce
(Specifics of family enterprises in Poland)

Authors: Mariola Dźwigoł-Barosz
Politechnika Śląska
Keywords: enterprise family business market economy
Data publikacji całości:2018
Page range:12 (33-44)
Klasyfikacja JEL: L00 L29 A10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Family businesses are a characteristic group of entities in the modern economy. They combine business with the family sphere, which causes them to vary widely. However, the influence of family is a common point that has different references to their business, but that connects all family businesses, whose shape depends on the industry and the size of the business. The article discusses the essence and definition of a family enterprise in the modern market economy, both global and Polish. Characteristics of family enterprises by Polish and foreign authors were indicated. Against this background, a synthetic image of Polish family enterprises is presented.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bertrand, M., Schoar, A. (2006). The Role of Family in Family Firms. Journal of Economic Perspectives, 2 (20), 73–96.Budzeń, D.M., Kuc, P., Majewski, M. (2009). Firmy rodzinne w Polsce – Zjawisko sukcesji. Pobrane z: http://firmyrodzinne.pl/warto-przeczytac/baza-wiedzy/45-artykuly/256- firmy-rodzinne-w-polsce-zjawisko-sukcesji.html (17.02.2014).
2.Hall, P.D. (1988). A Historical Overview of Family Firms in the United States, Family Busi- ness Review, 1, 51–68.
3.Hamrol, A. (2016). Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, six sigma i inne. War- szawa: Wyd. Naukowe PWN.
4.Jankiewicz, S. (2017). Preinkubator jako instrument rozwoju drobnej przedsiębiorczości na poziomie lokalnym. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
5.Jeżak, J., Popczyk, W., Winnicka-Popczyk, A. (2004). Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjo- nowanie i rozwój. Warszawa: Difin.
6.Klimek, J. (2016). Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przedsiębiorstw rodzinnych w Europie jako źródła ponownego wzrostu gospodarczego i lepszych miejsc pracy (opinia z inicjatywy własnej, 2016/C 013/03). Pobra- ne z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52015IE0722 (10.04.2018).
7.Kołodko, G.W. (2014). Zarządzanie i polityka gospodarcza dla rozwoju. Warszawa: Poltext. Kowalewska, A. (red.) (2009). Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania– raport PARP. Warszawa: PARP.
8.Kubisiak, P. (2016). Firmy rodzinne. Jak zbudować biznes na wiele pokoleń. Raport. Harvard Business Review Polska, 161/162, 5–8.
9.Lansberg, I. (1983). Managing Human Resources in Family Firms: The Problem of Institutional Overlap. Organizational Dynamics, 1 (12), 39–46.
10.Malinowski, G. (2016). Nierówności i wzrost gospodarczy. Sojusznicy czy wrogowie.Warszawa: Difin.
11.Miller, E., Rice, A.K. (2002). Systems of Organizations. London: Tavistock.
12.Niedbała, E. (2002). Firmy rodzinne – obiekt badawczy, MBA, 5, 44–47.
13.PARP (2009). Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2009_firmy_rodzinne_szanse.pdf (6.04.2017).
14.Safin, K. (2007). Przedsiębiorstwa rodzinne – istota i zachowania strategiczne. Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu.
15.Sobiecki, R., Kargul, A., Kochanowska, J. (2014). Przedsiębiorstwo rodzinne – definicje i stan wiedzy. W: R. Sobiecki (red.), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej (s. 13–34). Warszawa: Wyd. SGH.
16.Sobiecki, R., Leszczewska, K. (2010). Firmy rodzinne w Polsce – sposób na sukces. Brwinów: CDR.
17.Stradomski, M. (2010). Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym. Warszawa: PWE.
18.Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2009), Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń. Warszawa: Poltext.Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2011). Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń. Warszawa: Poltex.
19.Surdej, A., Wach, K. (2010). Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warszawa: Difin.
20.Tomski, P. (2013). O przewagach konkurencyjnych firm rodzinnych w kontekście teorii za- sobowej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 6, 121–130.
21.Westhead, P., Cowling, M., Storey, D. (1997). The Management and Performance of Un- quoted Family Companies in the United Kingdom. Coventry: Centre for Small and Medium Sized Enterprises, Warwick Business School, The University of Warwick.
22.Więcek-Janka, E. (2013). Bariery w procesie sukcesji w opinii sukcesorów firm rodzinnych (wyniki badań). Łódź: Przedsiębiorczość i Zarządzanie.
23.Winnicka-Popczyk, A. (2002). Specyfika zarządzania firmą rodzinną. W: J. Hołubiec (red.), Współczesne problemy zarządzania. Łowicz: MWSHP.
24.Winnicka-Popczyk, A., Popczyk, W. (2004). Firma rodzinna w gospodarce rynkowej. W: J. Jeżak (red.), W. Popczyk, A. Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój (s. 15–58). Warszawa: Difin.
25.Żukowska, J., Pindelski, M. (2012). Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii rozwoju firm rodzinnych. Współczesne Zarządzanie, 4, 129–141.