Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/1-01
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 52/1 2018
Marketing online następcą marketingu tradycyjnego
(Online marketing as a successor of traditional marketing)

Authors: Karolina Beyer
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: marketing online marketing Internet marketing social media marketing e-commerce
Data publikacji całości:2018
Page range:12 (9-20)
Klasyfikacja JEL: M20 M30 N00 O10 O30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Online marketing in the modern economy has become a tool that displaces the traditional marketing. Ease of access to the Internet means that the sale of products/services can be carried out on a larger scale than before. The aim of the article is to present the potential that generates the use of online marketing and the indication of its importance for modern enterprises. To achieve the goal, a review of the subject literature was carried out as well as the analysis of numerical data characterizing Internet users, social media and the e-commerce market in Poland and Worldwide. The result of the conducted analyzes is to understand the phenomenon of modern online marketing and to recognize the benefits it generates for enterprises. The results obtained, confirm the growing importance of online marketing in contemporary enterprises.
Download file

Article file

Bibliography

1.Armstrong, G., Kotler, P. (2012). Marketing. Kraków: Wolters Kluwer.
2.Berkley, H. (2009). Marketing internetowy w małej firmie. Gliwice: Helion.
3.Dziekoński, M. (2014). Marketing 3.0. W: J. Królewski, P. Sala (red.), E-Marketing współczesne trendy. Pakiet startowy (s. 18–38). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
4.Frąckiewicz, E. (2006). Marketing internetowy. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
5.Lee, B. (2017). Tradycyjny marketing jest już martwy. Pobrane z https://www.hbrp.pl/b/tradycyjny-marketing-jest-juz-martwy/BpSeMR6B (1.02.2018).
6.Marketing dla ludzi (2015). Marketing internetowy – najpopularniejsze przykłady reklamy internetowej. Pobrane z: https://marketingdlaludzi.pl/marketing-internetowynajpopularniejsze-przyklady-reklamy-internetowej/ (8.01.2018).
7.McLeod, A. (2007). Marketing internetowy w praktyce. Jak rozkręcić dochodowy biznes w Internecie, Gliwice: Złote Myśli.
8.Messenger (2017). Pobrane z: https://messenger.fb.com (8.01.2018).
9.Money.pl (2018a). Siła synergii. Facebook i Instagram dla firm. Pobrane z: https://msp.money.pl/facebookdlafirm/artykul/sila-synergii-facebook-i-instagram-dla-firm,123,0,2386811.html (8.01.2018).
10.Money.pl (2018b). W czym mogę pomóc? Z klientami rozmawiaj na Facebooku. Pobrane z: https://msp.money.pl/facebookdlafirm/artykul/w-czym-moge-pomoc-z-klientamirozmawiaj-na,213,0,2363349.html (8.01.2018).
11.Porter, M. (2001). Strategy and the Internet, Harvard Business Review, 3, 62–78.
12.Świerczyńska-Kaczor, U. (2012). e-Marketing przedsiębiorstwa w społeczności wirtualnej. Warszawa: Difin.
13.The Guardian (2018). Facebook Overhauls News Feed in Favor of ‘Meaningful Social Interactions’. Pobrane z: https://www.theguardian.com/technology/2018/jan/11/facebooknews-feed-algorithm-overhaul-mark-zuckerberg (8.01.2018).
14.We Are Social (2017). Raport Digital in 2017 Global Overview. Pobrane z: https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview (8.01.2018).
15.Wirtualne Media (2017). Wydatki na reklamę. Pobrane z: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-2017-rok-wzrosly-w-polsce-o-1-3-proc-mocno-w-goreinternet-i-kina-nieco-w-dol-telewizja (8.01.2018).
16.Zenith (2017). W tym roku wydatki na reklamę online przewyższą wydatki na reklamę w telewizji. Pobrane z https://www.zenithmedia.pl/aktualnosci/article/W-tym-roku-globalne-wydatki-na-reklame-online-przewyzsza-wydatki-na-reklame-w-telewizji-5600.html (8.01.2018).
17.Zuckerberg, M. (2018). Wypowiedź z 19 stycznia 2018. Pobrane z: https://www.facebook.com/zuck/posts/10104445245963251 (8.01.2018).