Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.54/3-30
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 54/3 2018
Analiza atrakcyjności dużych miast pod względem rozwoju handlu targowiskowego
(The analysis of attractiveness of large cities with respect to the development of the marketplace trade)

Authors: Beata Bieszk-Stolorz
Uniwersytet Szczeciński

Ilona Felsztyńska
Urząd Miasta Szczecin
Keywords: marketplace trade composite measure of development Hellwig’s linear ordering method
Data publikacji całości:2018
Page range:13 (407-419)
Klasyfikacja JEL: C38 R11
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The goal of the article is assessment of attractiveness of large cities with respect to the development of the marketplace trade. Because there are numerous social and economic advantages of this traditional form of trade, some communes take actions supporting the activity of marketplaces because their existence positively influences the local labour market and the development of entrepreneurship. In last years the new threats for the development of marketplaces originated, such as cheap discount stores, super- and hypermarkets and Internet stores. Because of this, the area of marketplaces decreased. However, inhabitants of large cities in particular still willingly go shopping to traditional marketplaces. In order to distinguish cities with the most and least propitious conditions of development of this trade form, the Hellwig’s method of linear ordering was applied. The data from the Local Data Bank of the Central Statistical Office was used.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bank Danych Lokalnych. GUS. Pobrane z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start (8.01.2018).
2.Bąk, A. (2016). Porządkowanie liniowe obiektów metodą Hellwiga i TOPSIS – analiza porównawcza. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 426, Taksonomia, 26, 22–31. DOI: http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.426.02.
3.Ciechomski, W. (2014). Handel targowiskowy w Poznaniu – diagnoza stanu rozwoju, preferencje klientów, tendencje zmian. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, 28, 25–46.
4.Fresno, J.M., Koops, R. (2000). Market Trading in Europe. Methodological Guide for the Analysis and Enhancement of Markets in Public Areas. Hague: Union Européenne du Commerce Ambulant (UECA).
5.Gonzalez, S., Waley, P.(2013). Traditional Retail Markets: The New Gentrification Frontier? Antipode: A Radical Journal of Geography, 4 (45), 9 65–983. D OI: h ttps://doi.org/10.1111/j.1467-8330.2012.01040.x.
6.Hamulczuk, M. (2016). Czynniki warunkujące kierunki zmian handlu targowiskowego w Polsce. Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2 (103).
7.Hellwig, Z. (1968). Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny, 4 (15).
8.Kropiwnicki, J. (2003). Fenomen bazarów. Acta Universitatis Lodzinsis, Folia Oeconomica, 170, 107–120.
9.Malinowska, M. (2016). Targowiska w Polsce – schyłek czy rozkwit? Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 302, 109–122.
10.Płaziak, M., Szymańska,A.I. (2016). Czynniki warunkujące atrakcyjność dokonywania zakupów na placach targowych Krakowa. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12.
11.Rynek wewnętrzny w 2011 r. Informacje i opracowania statystyczne (2012). Warszawa: GUS.
12.Rynek wewnętrzny w 2012 r. Informacje i opracowania statystyczne (2013). Warszawa: GUS.
13.Rynek wewnętrzny w 2013 r. Informacje i opracowania statystyczne (2014). Warszawa: GUS.
14.Rynek wewnętrzny w 2014 r. Informacje i opracowania statystyczne (2015). Warszawa: GUS.
15.Rynek wewnętrzny w 2015 r. Informacje i opracowania statystyczne (2016). Warszawa: GUS.
16.Rynek wewnętrzny w 2016 r. Informacje i opracowania statystyczne (2017). Warszawa: GUS.
17.Ustawa z 8.03.1990 o samorządzie terytorialnym. Dz.U. 1990, nr 16, poz. 95.
18.Ustawa z 12.01.1991 o podatkach i opłatach lokalnych.Dz.U. 1991, nr 9, poz. 31.
19.Werwicki, A. (2000). Handel targowiskowy aglomeracji łódzkiej na tle jego znaczenia ogólnopolskiego w latach 1994–1997. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
20.Wojdacki, K. (2011). Przestrzenne aspekty rozwoju handlu targowiskowego w Polsce. Handel Wewnętrzny, 6, 23–35.
21.Zuzańska-Żyśko, E., Sitek, S. (2011). Rola handlu targowiskowego w rozwoju miast. W: M. Soja, A. Zborowski (red.), Człowiek w przestrzeni zurbanizowanej (s. 271–281). Kraków: IGiGP UJ.