Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/3-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/3 2018
Kreowanie kapitału ludzkiego w organizacji w dobie globalizacji
(Creating human capital in the organization in the globalization)

Authors: Jacek Dziwulski
Politechnika Lubelska Wydział Zarządzania
Keywords: human capital creation of human capital human capital management
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (29-38)
Klasyfikacja JEL: M00
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the face of rapid economic changes and the evolution of organizational systems, there is a need to be interested in the effective management of human capital. A modern managed organization focuses on the development and independence of employees, and management skills are considered to be an increasingly valuable component of competence. Managers try to provide new employees with skills, give them new tasks and roles, make them more valuable to the organization. The new philosophy of managing people is based on the assumption that employees are treated as valuable capital that can be multiplied, and employee involvement in work is also important for the organization.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baron, A., Armstrong, M. (2012). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom. Warszawa: Wolters Kluwer.
2.Bochniarz, P., Gugała, K. (2005). Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
3.Bonikowska, M. (2015). Kapitał ludzki jako wartość firmy. Narzędzie pomiaru kapitału ludzkiego – wdrożenie, analiza i wnioski. Warszawa: PARP.
4.Brodowska-Szewczuk, J. (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, 7 (80), 87–100.
5.Ciekanowski, Z. (2014). Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 101, 135–148.
6.Czajka, Z. (2011). Gospodarowane kapitałem ludzkim. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
7.Dajczak, K., Kijewska, K. (2008). Rola szkoleń w rozwoju kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej, 12, 11–17.
8.Dziwulski, J. (2012). Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej. W: W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej (s. 65–81). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji.
9.Goleman, D.D., Boyatzis, R., McKee, A. (2002). Naturalne przywództwo. Wrocław: Wydawnictwa Biznesowe.
10.Harasim, W. (2012). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim. W: W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej (s. 8–43). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji.
11.Harasim, W. (2015). Wpływ kultury organizacyjnej na zarządzanie kapitałem ludzkim w tworzeniu wartości dodanej organizacji. W: W. Harasim (red.), Zarządzanie wartościami niematerialnymi w erze gospodarki cyfrowej (s. 10–30). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu.
12.Harasim, W., Dziwulski, J. (2014). Nowoczesne zarządzanie organizacją publiczną w erze cyfrowej. W: W. Harasim (red.), Człowiek i organizacja – dylematy współczesnego zarządzania (s. 21–46). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji.
13.Janowska, Z. (2002). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWE.
14.Juchnowicz, M. (red.) (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje. Warszawa: PWE.
15.Kamińska, B. (2016). Rozwój kapitału ludzkiego jako czynnik rozwoju firmy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 3, 159–172.
16.Król, H. (2006). Istota rozwoju kapitału ludzkiego organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi (s. 423–541). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Kugel, M. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. W: W. Harasim (red.), Człowiek i organizacja XXI wieku (s. 73–91). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji.
18.Kupczyk, R. (2013). Zasoby i tempo rozwoju kapitału ludzkiego w państwach Unii Europejskiej w latach 2000–2010. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.
19.Miciuła, I., Miciuła, K. (2015). Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne, 11, 269–280.
20.Nowicka-Mieszała, J. (2012). Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 89–98.
21.Pocztowski, A. (2003). Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
22.Rosińska, M. (2007). Kapitał ludzki podstawą budowania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. W: J. Bogdanienko, M. Kuzel, I. Sobczak (red.), Uwarunkowania budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym (s. 11–20). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
23.Rostkowski, T. (2003). Zintegrowany system zarządzania kompetencjami. W: M. Juchnowicz (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
24.Sokołowska, A. (2005). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.