Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/2 2018
Categories of knowledge in innovative organisation processes

Authors: Władysław Janasz
Uniwersytet Szczeciński

Krzysztof Janasz
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: categories of knowledge innovation capital innovation results
Data publikacji całości:2018
Page range:15 (9-23)
Klasyfikacja JEL: O30 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Economic performance of enterprises is determined by their access to knowledge which is the main source of innovation and technological progress. In microeconomic terms, the guiding idea behind the creation of innovation in an organisation is the knowledge production function. Knowledge is considered a form of innovation capital transformed into innovation results. The main purpose of the article is to present the problems of knowledge in the innovation process of the organisation and its determinants. The study was based on the analysis of Polish and foreign literature, and also own research, using deductive-inductive reasoning. The process of creating new knowledge in organisations occurs as a result of conscious interactions between the social and technological sides. The originality of the newly created knowledge determines the possibilities of innovation and the success is determined by the development of specific relationships between organisations (administrations, regions and businesses).
Download file

Article file

Bibliography

1.Barney, J.B. (1991). Firm Resources and Sustained Completive Advantage, Journal of Management, 17 (1), 99–120.
2.Bednarczyk, M. (2011). Zarządzanie wiedzą w organizacjach regionu lubuskiego. Szczecin: maszynopis.
3.Blackler, F. (1995). Knowledge, Knowledge Work Organization: An Overview and Interpretation. Organization Studies, 16, 1021–1046. DOI:10.1177/017084069501600605.
4.Błaszczuk, A., Brdulak, J., Guzik, M., Pawluczuk, H. (2003). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo SGH.
5.Choong, K.K. (2008). Intellectual capital: definitions, categorization and reporting models. Journal of Intellectual Capital, 4 (9), 609–638.
6.Crepon, B., Duget, E., Mairesse, J. (1998). Research, Innovation and Productivity: An Econometric Analysis at the Firm Level. Economics of Innovations and New Technology, 7 (3), 115–156.
7.Dahlman, C.J., Andersson, T. (eds.). (2000). Korea and the Knowledge – Based-Economy. Information Society London: OECD, World Institute.
8.Den Hertog, J.F., Huizenga, E. (2000). The Knowledge Enterprise. London: Imperial College Press.
9.Domański, S.R. (1993). Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo prokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Giegiel, A., Wildowicz, A. (2007). Human Capital and International Competitiveness of OECD Countries. In: D. Kopycińska (ed.), Quality of Labor Resources. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12.Grant, R.M. (1996). Toward a Knowledge-Based Theory of the Firm. Strategic Management Journal, 17, 109–122.
13.Griliches, Z. (1979). Issues in Assessing the Contribution of Research and Development to Productivity Growth. Bell Journal Economics, 1 (10), 92–116.
14.Griliches, Z. (1998). R&D and Productivity: The Econometric Evidence. Chicago: University of Chicago Press.
15.Grudzewski, W.M., Hejduk I.K. (2008). Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwania ich komercjalizacji. Warszawa: Difin.
16.Gupta, J.H.D., Sharma, S.K., Hsu, J. (2004). An Overview of Knowledge Management. In: J.H.D. Gupta, S.H. Sharma (eds.). London: Creating Knowledge Based Organization, Idea Group.
17.Handy, Ch. (1996). Wiek paradoksu. W poszukiwaniu sensu przyszłości. Warszawa: ABC.
18.Janasz, W. (2011). Innowacje w strategii gospodarczej Unii Europejskiej. In: W. Janasz (ed.), Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji (pp. 17–40). Warszawa: Difin.
19.Janasz, W. (2012). Kreatywność i innowacyjność w organizacji. In: J. Wiśniewska, K. Janasz (eds.), Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju (pp. 41–70). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
20.Janasz, W. (2013). Wiedza w procesie innowacyjnym organizacji. In: J. Wiśniewska, K. Janasz (eds.), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami (pp. 35–53). Warszawa: CeDeWu.pl.
21.Kijek, T. (2016). Kapitał innowacyjny przedsiębiorstwa. Akumulacja i wykorzystanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
22.Krupińska, G., Stoińska, K. (1996). Inwestowanie w pracownika. Warszawa: Poltext.
23.Krupski, R. (2012). Wiedza i postawy pracownicze w badaniach empirycznych w konwencji zasobowej zarządzania strategicznego. In: B. Mikuła (ed.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
24.Łobejko, S. (2008). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie sieciowym. In: A. Żołnierski (ed.), Innowacyjność 2008. Stan innowacyjności, projekty badawcze, metody wspierania, społeczne determinanty. Warszawa: Polish Agency for Enterprise Development.
25.Love, P. (1999). Zarządzanie technologią. Możliwości poznawcze i szanse. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
26.Malara, Z. (2009). Umiejętność zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym jako czynnik sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Works and Materials of the Faculty of Management of the University of Gdańsk, 2 (3).
27.Marciniak, S. (2002). Kapitał ludzki w Polsce. In: L. Białoń, C. Pietras, T. Obrębski, S. Marciniak (eds.), Perspektywy kapitału ludzkiego jako czynnika wzrostu gospodarczego Polski. Warszawa: Politechnika Warszawska.
28.Mikuła, B. (2001). Elementy nowoczesnego zarządzania. W kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa.
29.Mikuła, B. (2005). Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą. In: K. Perechuda (ed.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
30.Mikuła, B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
31.Morawski, M. (2006). Wiedza jako przedmiot zarządzania w przedsiębiorstwie. In: G. Kobyłko, M. Morawski (eds.), Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę. Warszawa: Difin.
32.Nelson, R.R., Winter, S.G. (1982). An Evolutionary Theory of Economic Change. Cambridge: Harvard University Press.
33.Noga, A. (2009). Teorie przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
34.Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
35.Obrębski, T. (2002). Kapitał ludzki w Polsce. In: L. Białoń, C. Pietras, T. Obrębski, S. Marciniak (eds.), Perspektywy kapitału ludzkiego jako czynnika wzrostu gospodarczego Polski. Warszawa: Politechnika Warszawska.
36.Romer, P.M. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98, 71–102.
37.Schultz, T.W. (1976). Investment In Human Capital. New York: The Free Press.
38.Surówka-Marszałek, D. (2012). Rola wiedzy w kreowaniu innowacji. In: B. Mikuła (ed.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu. Kraków: Cracow University of Economics.
39.Urbanek, G. (2008). Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
40.Wosiek, M. (2012). Regionalne zróżnicowanie kapitału intelektualnego. In: M. Woźniak (ed.), Gospodarka Polska 1990–2011. Vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
41.Zastempowski, M. (2010). Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.