Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/3-33
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/3 2017
Znaczenie produktów turystycznych dla gospodarki regionalnej na przykładzie Podkarpacia
(Significance of tourism products for regional economy based on subcarpathian voivodeship)

Authors: Artur Stec
Politechnika Rzeszowska, Wydział Zarządzania
Keywords: tourism tourism product local economy Hellwig’s Method
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (407-417)
Klasyfikacja JEL: Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Tourism is a factor that stimulates local and regional development. Its significance is even greater on commune level, according to attractiveness of tourism product offered. In this essay tourism attractiveness is specified based on Hellwig‘s Taxonomy Meter and importance of tourism sector in local economy based on tourism entities share in total number of business entities. Communes with the greatest tourism attractiveness factor are based in southern part of Subcarpathian Voivodeship, especially in Bieszczady region. It is there, where we can observe the highest percentage of tourism entities.
Download file

Article file

Bibliography

1.Fijałkowski, D. (2003). Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka. Słupskie Prace Geograficzne, 1, 81.
2.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: PWE.
3.Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
4.Stec, A. (2015). Zastosowanie metody Hellwiga do określenia atrakcyjności turystycznej gmin na przykładzie województwa podkarpackiego. Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych, XVI/4, 119–123.
5.Strategia rozwoju turystyki dla województwa podkarpackiego na lata 2007–2013 (2006). Polska Agencja Rozwoju Turystyki i Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna.
6.Szwacka-Mokrzycka, J. (2012). Znaczenie turystyki w strategii rozwoju gminy. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 1 (V).
7.Zawistowska, H. (2003). Rola Unii Europejskiej w poprawie jakości produktów turystycznych. Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce. Warszawa: PWN, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
8.Żurawik, B. i W. (1994). Zarządzanie marketingowe, cz. II. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.