Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/3-17
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/3 2017
Rozwój infrastruktury drogowej a kolizje z udziałem zwierzyny leśnej
(The development of road infrastructure and collisions involving animals)

Authors: Mateusz Iwiński
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej

Adam Zydroń
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej

Magdalena Antkowiak
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej

Piotr Szczepański
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej
Keywords: accidents with animals development of road infrastructure collisions on roads
Data publikacji całości:2017
Page range:13 (207-219)
Klasyfikacja JEL: Q57
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper attempts to analyze how the development of road investments in the communes of Kórnik and Mosina affected the number of road accidents involving wild animals, the analysis was based on statistical data collected by the Police Headquarters. The obtained traffic information was indexed using GIS tools. Created thematic layers were classified on the basis of available literature and serve a number of further comparative analyzes. Based on the study, it has been determined that the main factor affecting the number of wildlife events is the traffic density and the fragmentation of the landscape. Development of road infrastructure Highways of communication routes (express roads and motorways) should be a natural barrier for the animals, and events on such trails should be incidental. Analysis of the collected material has shown that the development of road infrastructure has not eliminated a collision involving animals.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borowska, S. (2009). Wypadki ze zwierzętami. Jak mało wciąż o nich wiemy. Dzikie Życie, 6 (180).
2.Iuell, B., Bekker, G.J., Cuperus, R., Dufek, J., Fry, G., Hicks, C., Hlaváč, V., Keller, V.M., Rosell, C., Sangwine, T., Tørsløv, N.I., Wandall, B. (2003). COST 341, Habitat fragmentation due to Transportation Infrastructure. Wildlife and Traffic: A European Handbook for Identifying Conflicts and Designing Solutions. Delft: KNNV Publisher.
3.Czerniak, A., Górna, M., Kayzer, D., Bakinowska, E. (2010). Ochrona zwierzyny w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. Materiały z konferencji pt. Nowoczesne technologie w realizacji projektów inwestycyjnych transportu kolejowego. Jurata, 27–29.04.2010, 125–142.
4.Czerniak, A., Tyburski, Ł. (2011). Zdarzenia drogowe z udziałem zwierzyny. Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich. Kraków: PAN, 275–283.
5.Kossak, S. (2007). Zasada działania atrapy bodźców kluczowych zastosowanej w urządzeniu UOZ-1 wypłaszającym zwierzęta z torów kolei szybkiego ruchu. W: B. Jackowiak (red.), Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Poznań: GDDKiA, 173–179.
6.Stolarski, M., Żyłkowska, J. (2014). Wypadki z udziałem zwierząt w transporcie kolejowym. Transport i Komunikacja, 3.
7.Tyburski, Ł., Czerniak, A. (2013). Koszty zdarzeń drogowych z udziałem zwierzyny. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 15, (36/3).
8.Ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 2017 poz. 128).
9.Wypadek drogowy. Główny Urząd Statystyczny 2014. Pobrano z: stat.gov.pl (21.01.2014).
10.Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich. 2017. Pobrano z: wzdw.pl (1.06.2017).