Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.49/2-03
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 49/2 2017
Kierunki polskiego eksportu mięsa i produktów mięsnych
(Directions Of Polish Exports Of Meat And Meat Products)

Authors: Małgorzata Bułkowska
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy
Keywords: foreign trade meat meat products prices
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (35-48)
Klasyfikacja JEL: F13 F14 F15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the paper is to identify current trends and to assess the prospects for the development of Polish exports of meat and meat products. The article analyzes the changes in the geographical and commodity structure of exports in the years 2003–2015 and compared the levels of prices obtained by Polish exporters on individual foreign markets. Studies have shown that, despite the unfavorable external circumstances, related to restrictions on trade, the meat sector remains crucial for the Polish food industry. It accounts for approx. 20% of exports and generates 1/3 of the surplus in trade in agri-food products. The poultry industry is growing the fastest in Poland. There are opportunities to further increase exports of meat and meat products both in the EU and in third country markets.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ambroziak, Ł., Szczepaniak, I. (2014). Skutki rosyjskiego embarga na import produktów rolno-spożywczych. Przemysł Spożywczy, 68 (9), 2–8.
2.Bułkowska, M. (2016). Otwarcie polskiego sektora rolno-spożywczego na kraje spoza UE. Przemysł Spożywczy, 5, 2–6.
3.Mroczek, R., Tereszczuk, M. (2014). Zmiany w polskim przemyśle mięsnym po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 361, 152–161.
4.Pasińska, D. (2016). Drób, wołowina, wieprzowina. Analizy Rynkowe. Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi. Stan i perspektywy, 44, 51–60.
5.Tereszczuk, M. (2016). Analiza wyników handlu zagranicznego produktami mięsnymi w 2015 roku. Gospodarka Mięsna, 3, 6–10.
6.Tereszczuk, M. (2014). Internacjonalizacja polskiego sektora mięsnego. Roczniki Naukowe SERiA, XVII (4), 316–322.
7.WITS. World Integrated Trade Solution. Pobrano z: http://wits.worldbank.org.