Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/2-25
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/2 2017
Pomiar zaufania międzyorganizacyjnego
(Measuring the inter-organizational trust)

Authors: Adam Rudzewicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Keywords: trust company relation collaboration
Data publikacji całości:2017
Page range:13 (293-305)
Klasyfikacja JEL: L14 M14 M39
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main aim of this article is to identify the role of trust between businesses and the presentation measurement method of the inter-organizational trust. In the process of research the author tried to demonstrate the overall level of trust in examined entity and the possible impact of the size of the company and the period of cooperation on the level of trust. Trust plays an important role by stimulating social and business interaction between the participants. The rated entity received a high level of trust among its counterparties and enjoyed a positive image. In addition, results of the research revealed that the size of the company, as well as the length of the period of cooperation may shape the level of trust.
Download file

Article file

Bibliography

1.Grudzewski, W., Hejduk, I., Sankowska, A., Wańtuchowicz, A. (2007). Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych. Warszawa: Difi n.
2.Grudzewski, W., Hejduk, I., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzenie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcje, narzędzia, zastosowania. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
3.Hill, N., Alexander, J. (2003). Pomiar satysfakcji i lojalności klientów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4.Kwiatek, P., Zieliński, M. (2009). Komunikacja a zaufanie na rynku business-to-business. W: L. Garbarski, J. Tkaczyk (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców. Warszawa: WAiP.
5.Mazur, K., Kulczyk, Z. (2014). Zaufanie międzyorganizacyjne we współczesnych organizacjach. Przegląd badań naukowych. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 30 (5), 493–507.
6.Mellewight, T., Madhok, A., Weibel, A. (2007). Trust and Formal Contract in Interorganizational Relationships – Substitus and Complements. Managerial & Decision Economics, 28 (8), 833–847.
7.Mitręga, M. (2009). Zależność i zaufanie w relacjach na rynku B2B. W: L. Garbarski, J. Tkaczyk (red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców. Warszawa: WAiP.
8.Mitręga, M. (2010). Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw. Katowice: Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
9.Paliszkiewicz, J. (2013). Zaufanie w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Rószkiewicz, M., Perek-Białas, J., Węziak-Białowolska, D., Zięba-Pietrzak, A. (2013). Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Rudzewicz, A. (2016). Zaufanie w przedsiębiorstwie. Uwarunkowania – relacje – pomiar. Olsztyn: Wydawnictwo UWM w Olsztynie.
12.Ryciuk, U. (2014). Zarządzanie Zaufaniem Międzyorganizacyjnym w łańcuchach dostaw w budownictwie. Autoreferat rozprawy doktorskiej. Gdańsk: Wydział Zarządzania i Ekonomii Uniwersytetu Gdańskiego.
13.Seligman, A.B. (1997). The Problem of Trust. Princeton: Princeton University Press.
14.Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.