Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/2-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/2 2017
Kategoryzacja portów jachtowych jako możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej
(Categorization of marinas and as a possibility of gaining a competitive advantage)

Authors: Aleksandra Łapko
Akademia Morska w Szczecinie
Keywords: nautical tourism categorization certifi cation quality of tourism product marinas
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (209-219)
Klasyfikacja JEL: L80 M42 Z30 Z32 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Categorization of marinas is becoming increasingly popular worldwide phenomenon. This is due to the fact that increasing competition forces marinas to gain a competitive advantage strengthening their positive image and supporting sales. The article analyzes the two most popular categorization systems of marinas on an international scale: The Gold Anchor Award Scheme and Blue Star Marina Certifi cation System. The comparison included i.e. their coverage, functional areas of the marinas evaluated during the certifi cation audits and the promotional support of having both certifi cates.
Download file

Article file

Bibliography

1.Hącia, E. (2014). Kształtowanie rozwoju turystyki a strategia i polityka regionalna. Logistyka, 3, 2332–2341.
2.Heron, R., Juju, W. (2012). The Marina-Sustainable Solutions. Create Space Independent Publishing Platform.
3.Jodkowska, L., Sidorkiewicz, M. (2009). Wybrane aspekty jakości w usługach turystycznych w Niemczech. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 13, 137–147.
4.Kachniewska, M. (2002). Zarządzanie jakością usług turystycznych. Warszawa: Difin.
5.Kamieniecka, J., Ragus, M., Manthey, P. (2014). Rozpoznanie uwarunkowań tworzenia systemu certyfikacji turystyki zrównoważonej w środowisku wiejskim (opracowanie eksperckie). Warszawa: Instytut na Rzecz Ekorozwoju. Pobrane z: http://natura2000.org.pl (25.10.2016).
6.Kowalska, M. Raport – Informacja Turystyczna. Wiadomości Turystyczne. Pobrane z: http://www.wiadomosciturystyczne.pl (25.10.2016).
7.Łapko, A. (2015). Turystyka żeglarska. Warszawa: BEL Studio.
8.Oleksiuk, A. (2009). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Difin.
9.Panasiuk, A. (red.) (2007). Jakość usług turystycznych. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
10.Raciborski J., Sondel J., Sondel K., Zawistowska H. (2001). Prawo turystyczne. Warszawa: Wolters Kluwer.
11.The Gold Anchor Award Scheme Application Form (2011). The Yacht Harbour Association.
12.http://www.bluestarmarina.org
13.http://bursztynowekotwice.pl
14.http://www.charterworld.com
15.https://www.imci.org
16.https://www.marinas.net.au
17.http://www.rya.org.uk/programmes/activehttp://www.tyha.co.uk
18.http://www.which-marina.com