Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.46/2-23
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 46/2 2016
ZMIANY STRUKTURY WSPÓŁCZYNNIKA MOBILNOŚCI LOTNICZEJ SPOŁECZEŃSTWA PO AKCESJI POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ
(Structure changes of the air mobility factor of the society after Polish accession to the European Union)

Authors: Łukasz Olipra
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: air transport air mobility factor of the society low-cost carriers network carriers charters
Data publikacji całości:2016
Page range:16 (265-280)
Klasyfikacja JEL: L93 O18 R41
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The air transport market in Poland noted a very dynamic development after Polish accession to the European Union, mainly in the area of growing number of passengers. The increase in passengers number caused simultaneously increase of the value of the air mobility factor of the society. Changes in the structure of the air transport mobility factor in Poland in the period 2005-2015 are analyzed in this article. Based on the analysis the author attempts to answer the question: what (which of the distinguished groups of air carriers) is responsible for a dynamic development of the air transport market in Poland. The research hypothesis, that the most significant impact on changes of the air mobility factor of the society (increase) has had the development of low-cost carriers on the Polish market is also verified. Results of the analysis do not allow for a unequivocal positive verification of the research hypothesis, although the influence of low-cost airlines on the increase in the number of air transport passengers in Poland in the studied period is significant and undoubted. Research methods used in the study include basic statistical measures and inductive reasoning. Analyzed data has been taken from official statistic of the Polish Main Statistical Office and Civil Aviation Authorities.
Download file

Article file

Bibliography

1.Analizy rynku lotniczego za lata 2004–2015 (2016). Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pobrane z: www.ulc.gov.pl (25.06.2016).
2.Augustyniak, W. (2012). Efektywność polskich regionalnych portów lotniczych, praca doktorska. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
3.Banister, D. i in. (2000). European Transport Policy and Sustainable Mobility. London–New York: Routledge.
4.Cheng, C.C.S. (1994). Air Mobility. The Development of a Doctrine. Westport, Connecticut, London: Praeger Publishers.
5.Hazdra, R.J. (2001). Air mobility the key to the United States national security strategy. Alabama USA: Air University Press, Maxwell Air Force Base.
6.Huderek-Glapska, S. (2011). Wpływ portu lotniczego na rozwój gospodarki regionu, praca doktorska. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
7.IATA Fact Sheet. Industry Statistics (2007), IATA – International Air Transport Association. Pobrane z: www.iata.org (20.05.2012).
8.Ishutkina, M.A., Hansman, R.J. (2009). Analysis of the Interaction between Air Transportation and Economic Activity: A Worldwide Perspective. Report No. ICAT-2009-2, MIT International Center for Air Transportation (ICAT). Cambridge USA.
9.Jankiewicz, J., Huderek-Glapska, S. (2016). The air transport market in Central and Eastern Europe after a decade of liberalisation – Different paths of growth. Journal of Transport Geography, 50, 45–56.
10.Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym. Stan w dniu 31 XII 2015 r. (2016). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
11.Olipra, Ł. (2008). Rynek transportu lotniczego i rozwój infrastruktury w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. W: M. Klamut (red.), Spójność czy konkurencyjność: dylemat polityki Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 19.
12.Olipra, Ł. (2011). Tanie linie lotnicze – nowa „jakość” w przewozach lotniczych w Unii Europejskiej. Ekonomia, 4 (16).
13.Owen, R.C. (2013). Air Mobility. A Brief History of the American Experience. Washington D.C.: Potomac Books, University of Nebraska.
14.Pancer-Cybulska, E. i in. (2014). Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
15.Pijet-Migoń, E. (2012). Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego nr 25. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
16.Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych (2007). Warszawa: Ministerstwo Transportu.
17.Rocznik demograficzny 2015 (2015). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
18.Senguttuvan, P.S. (2006). Fundamentals of Air Transport Management. New Delhi: Excell Books.
19.Tłoczyński, D. (2014a). Przemiany na polskim rynku usług transportu lotniczego. Bilans 10 lat w Unii Europejskiej. W: E. Załoga, Infrastruktura transportu dla rozwoju regionów z perspektywy dziesięciolecia członkostwa w Unii Europejskiej (s. 247–252). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 843, Problemy Transportu i Logistyki nr 28. Szczecin.
20.Tłoczyński, D. (2014b). Accessibility jako instrument kształtowania polskiego rynku usług transportu lotniczego (s. 371–383). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 348. Wrocław.
21.Tłoczyński, D. (2016a). Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
22.Tłoczyński, D. (2016b). Mobility management in Poland’s air transport industry. International Journal of Management Cases, 18 (2).