Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/1-10
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/1 2016
KREOWANIE ZAANGAŻOWANIA PRACOWNIKÓW ORAZ KULTUROWEJ BAZY PRZYCIĄGANIA TALENTÓW DO ORGANIZACJI – STUDIUM PRZYPADKU
(Creating committed employees and cultural base to attract talent to the organization – the case study)

Authors: Barbara Czerniachowicz
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: human capital management high commitment management talent management organisational culture
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (111-122)
Klasyfikacja JEL: M12 O15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this paper is to present the selected aspects of human capital management in an organization X, with particular emphasis placed upon the implemented personnel strategy aimed at building commitment among employees and constant search for talents inside and outside of an organization and building the organisational culture. Changes in technological, social, cultural or demographic environment influence the need to build competitive position by organizations that are increasingly dependent on the human capital and the ability to develop competitive intangible assets in the strategy implementation process.
Download file

Article file

Bibliography

1.Armstrong, M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2.Armstrong, M. (2009). Zarządzanie wynagrodzeniami. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
3.Beyer, K. (2012). Kapitał intelektualny jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. W: B. Kryk (red.), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarki w XXI wieku. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 241–254.
4.Boshoff, Ch., Mels, G. (2000). The Impact of Multiple Commitments on Intention to Resign. An Empirical Assessment, British Journal of Management, 1 (3).
5.Breen, B., Hamel, G. (2009). Zarządzanie jutra. Jakie jest Twoje miejsce w przyszłości? Lublin: Wydawnictwo Red Horse.
6.Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wyd. UJ.
7.Czerniachowicz, B. (2015). Wybrane problemy budowania organizacji uczącej się. W: C. Suszyński, G. Leśniak-Łebkowska (red.), Organizacja inteligentna: Perspektywa zasobów ludzkich. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
8.Czerniachowicz, B. (2016). Kapitał ludzki w kształtowaniu innowacyjności przedsiębiorstw, W: E. Wszendybyl-Skulska (red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Wybrane aspekty. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
9.Juchnowicz, M. (2010), Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcja, kontrowersje, aplikacje. Warszawa: PWE.
10.Kopera, A. (2016). Zarządzanie zaangażowaniem pracowników i wspieranie menedżerów w budowaniu zaangażowania pracowników. Pobrano z: http://www.hrmpartners.pl/docs/artyku%C5%82y/4-zarz%C4%85dzanie-zaanga%C5%BCowaniempracownik%C3%B3w.pdf (2016.02.16).
11.Krejner-Nowecka, A. (2013). Wydłużanie aktywności zawodowej osób po 50. roku życia (active ageing) – rekomendacje Komisji Europejskiej a procesy zachodzące w Polsce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 122.
12.Krejner-Nowecka, A. (2015). Zarządzanie różnorodnością pracowników jako koncepcja wpisująca się w społeczną odpowiedzialność biznesu a kryzys finansowy. W: Z. Dworzecki, W. Mierzejewska (red.), Zachowania polskich grup kapitałowych w czasach kryzysu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
13.Lis, A., Glińska-Neweś, A., Kalińska, M. (2014). The role of leadership in shaping interpersonal relationships in the context of positive organizational potential. Journal of Positive Management, 5.
14.Lis, A., Sudolska A. (2014). Absorptive capacity and its role for the company growth and competitive advantage: The case of Frauenthal Automotive Toruń company. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 11 (4).
15.Penc, J. (2007). Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji. Warszawa: Difin.
16.Saks, A.M. (2006). Antecedents and Consequences of Employee Engagement. Journal of Managerial Psychology, 7.
17.Szopik-Depczyńska, K. (2014). Knowledge and skills in R&D activity, Young Scientists review, Zilina.
18.Wieczorek-Szymańska, A. (2012). Metody pomiaru kompetencji pracowników w organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 30.
19.Żurek, A. (2015). Zarządzanie przez zaangażowanie. Jak bezinwestycyjnie poprawić wyniki firmy. Gliwice: Helion.