Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/1-05
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/1 2016
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU JAKO ELEMENT BUDOWANIA PRZEWAGI KONKURENCYJNE
(Corporate social responsibility as an element of building competitive advantage)

Authors: Elwira Leśna-Wierszołowicz
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Keywords: corporate social responsibility CSR good practices
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (55-64)
Klasyfikacja JEL: M14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to present the concept of corporate social responsibility (CSR) and to present it as a tool to obtain competitive advantage in the market. The article presents the essence, dimensions and areas of CSR and the benefits of the implementation of the concept of corporate social responsibility. Supplement of the article is the description of good practices undertaken by the LOTOS Group for which Corporate Social Responsibility is an essential element of business strategy.
Download file

Article file

Bibliography

1.Commission of the European Communities (2001). Green Paper, Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. Brussels, 1–32.
2.Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
3.Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2012). 15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/15%20polskich_przykladow_CSR_II.pdf (dostęp: 15.02.2016).
4.Madrak-Grochowska, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność biznesu: pomiędzy altruizmem a egoizmem przedsiębiorstw. Ekonomia i Prawo, VI, 43–56.
5.Online Browsing Platform (2010). Guidance on social responsibility. Pobrane z: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:en (dostęp: 15.02.2016).
6.Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
7.Rybak, M. (2004). Etyka menadżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN.
8.Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Gilbert, D.R. (2001). Kierowanie. Warszawa: PWE
9.The World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). Corporate Social Responsibility. Pobrane z: http://www.wbcsd.org/work-program/business-role/previous-work/corporate-social-responsibility.aspx (dostęp: 15.02.2016).
10.Zieliński, M. (2014). Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 74, 653–663.
11.Zuzek, D.K. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 21 (2), 197–207.
12.Żurek, J. (2013). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa tworzy nową jakość kultury przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 10, 137–150.
13.http://odpowiedzialny.lotos.pl (dostęp: 15.02.2016).