Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-44
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
BOJKOTOWANIE PRODUKTÓW A DOCHODY KONSUMENTÓW NA RYNKU EUROPEJSKIM
(Product boycotting and income of consumers in the European market)

Authors: Grzegorz Zasuwa
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Keywords: product boycott consumer income consumer behaviour
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (483-494)
Klasyfikacja JEL: D12 M39 M14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper aims at exploring the relationship between income of consumers in the European market and their participation in product boycotts. The analysis is based on date derived from European Social Survey and World Bank. The results find substantial discrepancies among European countries regarding product boycotting. According to the predictions these differences are linked to the income. Specifically, higher income per capita in a country leads to the higher percentage of consumers boycotting products. This suggests that the emergence of ethical consumption, including product boycotts, is associated with the level of economic development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Braunsberger, K., Buckler, B. (2011). What Motivates Consumers to Participate in Boycotts: Lessons from the Ongoing Canadian Seafood Boycott. Journal of Business Research, 64, 96–102.
2.ESS (2015). Pobrane z: http://www.europeansocialsurvey.org/ (10.06.2015).
3.Friedman, M. (1985). Consumer Boycotts in the United States, 1970–1980: Contemporary Events in Historical Perspective. Journal of Consumer Affairs, 19, 96–117.
4.Grzega, U. (2010). Prawidłowości rozwoju konsumpcji na tle uwarunkowań rynkowych. W: E. Kieżel (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim (s. 16–28), Warszawa: PWE.
5.Harrison, R., Newholm, T., Shaw, D. (2005). The Ethical Consumer. London: Sage.
6.Koronacki, J., Mielniczuk, J. (2004). Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
7.John, A., Klein, J. (2003). The Boycott Puzzle: Consumer Motivations for Purchase Sacrifice. Management Science, 49, 1196–1209.
8.Luszniewicz, A., Słaby, T. (2003). Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL: teoria i zastosowania. Warszawa: C.H. Beck.
9.Maslow, H. (2013). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.
10.Mazurek-Łopacińska, K. (2011). Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytu i stylów życia współczesnego. Konsumpcja i Rozwój, 1, 47–57.
11.Rudnicki, L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku. Warszawa: PWE.
12.Wärneryd, K.E. (2004). Oszczędzanie. W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna (s. 530–566). Gdańsk: GWP.
13.Zalega, T. (2007). Konsumpcja – podstawy teoretyczne. Warszawa: Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
14.Zasuwa, G. (2015). Znaczenie dochodów w bojkotowaniu produktów. Marketing i Rynek, 11, 17–22.