Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-12
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
MOTYWY I BARIERY KONSUMPCJI INNOWACYJNYCH PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
(Motives and barriers to innovative food consumption)

Authors: Anna Jasiulewicz
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: innovative foodstuff consumer motives barriers
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (133-142)
Klasyfikacja JEL: D10 M30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article reviews the literature on the issue of innovative food products acceptance conditions by consumers. It also presents selected results of the survey showing the purchase motives and barriers to consumption of these products. The literature analysis and research results show that motive or barrier may be innovations features, consumer features and environmental characteristics.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamowicz, M. (2008). Zachowanie konsumentów w procesach adopcji innowacji na rynku owoców. W: M. Adamowicz (red.), Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu (s. 221–231). Warszawa: Wyd. SGGW.
2.Arts, J.W.C., Frambach, R.T., Bijmolt, T.H.A. (2011). Generalizations on Consumer Innovation Adoption: A Meta-Analysis on Drivers of Intention and Behavior. International Journal of Market Research, 28 (2), 134–144.
3.Górska-Warsewicz, H. (2003). Innowacje produktowe w opinii konsumentów. Przemysł Spożywczy, 3, 34–36.
4.Jasiulewicz, A. (2014). Zachowania konsumentów na rynku innowacyjnych produktów żywnościowych. Marketing i Rynek, 6, 251–264.
5.Jeżewska-Zychowicz, M. (2007). Zachowania żywieniowe i ich uwarunkowania. Warszawa: Wyd. SGGW.
6.Jeżewska-Zychowicz, M. (2012). Uwarunkowania akceptacji nowych produktów żywnościowych. W: A. Kropiwiec (red.), Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania. Warszawa: Wyd. SGGW.
7.Jeżewska-Zychowicz, M. (2014). Uwarunkowania akceptacji konsumenckiej innowacyjnych produktów żywnościowych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6 (97), 5–17.
8.Labay, D.G., Kinnear, T.C. (1981). Exploring the Consumer Decision Process in the Adoption of Solar Energy Systems. Journal of Consumer Research, 8, 271–276.
9.Laskowski, W., Górska-Warsewicz, H. (2014). Czynniki ekonomiczne determinujące wybory konsumenckie. W: Gęstość odżywcza spożywanych racji pokarmowych w Polsce. Próba oszacowania i oceny wpływu statusu ekonomicznego (s. 25–34). Warszawa: Wyd. Laskowski.
10.Loebinitz, N., Grunert, K.G. (2015). Evaluative Conditioning of Food Technologies. Psychology & Marketing, 32 (7), 725–741.
11.Lowe, B., Alpert, F. (2015). Forecasting Consumer Perception of Innovativeness. Technovation, 45–46, 1–14.
12.Makała, H., Olkiewicz, M. (2004). Zasady opracowania nowych produktów z uwzględnieniem oczekiwań konsumentów na przykładzie mięsa i jego przetworów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 1 (38), 120–133.
13.Kraszewska, M. (2011). Determinanty akceptacji innowacji przez konsumentów na rynku owoców i przetworów owocowych – przegląd literatury. W: M. Adamowicz (red.), Konsumenci a innowacje na rynku owoców (s. 74–85). Warszawa: Wyd. SGGW.
14.Panasiewicz, M., Mazur, J., Nadulski, R., Zawiślak K., Sobczak P. (2014). Wybrane aspekty innowacyjności oraz zasad i procedur opracowywania nowego produktu spożywczego. Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego, 3 (11), 15–19.
15.Park, J., Gunn, F., Lee, Y.H., Shim, S. (2015). Consumer Acceptance of Revolutionary Technology- Driven Product: The Role of Adoption in the Industrial Design Development. Journal of Retailing and Consumer Services, 26, 115–124.
16.Ronteltap, A., Van Trijp, J.C.M., Renes, R.J., Frewer, L.J. (2007). Consumer Acceptance of Technology-Based Food Innovations: Lessons for the Future of Nutrigenomic. Appetite, 49, 1, 1–17.
17.Rudnicki, L. (2012). Konsument w polityce rozwoju nowego produktu. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 20 (1), 137–147.
18.Tuorilla, H., Läahtenmaki, L., Pohjalainen, L., Lotti, L. (2001). Food Neophobia Amon the Finns and Related Responses to Familiar and Unfamiliar Foods. Food Quality and Preference, 12 (1), 29–37.