Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-10
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
E-KONSUMENT W GRUPIE WIEKOWEJ 55+
(E-consumer in the 55+ age group)

Authors: Bogdan Gregor
Uniwersytet Łódzki

Dominika Kaczorowska-Spychalska
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Keywords: e-commerce e-consumer senior
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (111-120)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aging of societies in highly developed countries is considered one of the most noticeable trends of the modern world. As a result, the potential of the market targeted at customers over at the age of 55 is growing rapidly. Senior customers do not want to be perceived only through the prism of their age and related constraints. They increasingly often reach for technologically advanced products and solutions. Consequently, a new category of consumer has been born: e-senior who actively uses a computer and on-line possibilities. The authors of this paper made an attempt to determine the meaning of e-commerce for consumers over the age of 55. Particular emphasis was placed on the essence of their purchasing habits in on-line space and the reasons that determine them. The discussion was supported by the results of the authors’ own research related to this issue.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bednarowska, Z., Jędruszek, B. (2012). Prawie 70% młodych ludzi robi zakupy w sieci. PMR. Pobrane z: http://www.research-pmr.com (19.10.2015).
2.Belka, A. (2013). Premium w e-commerce. Marketing w Praktyce, 8, 28–30.
3.Bonek, T., Smaga, M. (2012). Biznes w Internecie. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Dejnaka, A. (2012). Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych. Warszawa: CeDeWu.
5.Dutko, M. (2013). E-Biznes. Poradnik praktyka. Gliwice: Helion.
6.Feldy, M. (2012). Sklepy internetowe. Warszawa: Wolters Kluwer.
7.Gemius Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej (2015). E-commerce oczami internautów, E-commerce w Polsce 2015. Warszawa.
8.Gordon, M. (2013). Jak przyciągnąć niekupujących. Marketing w Praktyce, 8, 40–41.
9.Gregor, B., Stawiszyński, M. (2002). e-Commerce. Bydgoszcz–Łódź: Branta.
10.Hille, P., Walsh, G., Cleveland, M. (2015). Consumer Fear of Online Identity Theft: Scale Development and Validation. Journal of Interactive Marketing, 30, 1–19.
11.Hoffamann, M. (2015). e-Commerce, Raport strategiczny Internet 2014. Warszawa: IAB Polska, PWC.
12.https://www.oecd.org/internet/ieconomy/2771174.pdf (17.10.2015).
13.Jak się żyje osobom starszym w Polsce. GUS. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/jak-sie-zyje-osobom--starszym-w-polsce-,8,1.html (19.10.2015).
14.Kołodziejska, M. (2012). Obiecujący rynek. Marketing w Praktyce, 8, 36–38.
15.Kotarbiński, J. (2012). Starszy klient w sklepie. Marketing w Praktyce, 8, 41–43.
16.Kozielski, R. (2012). Nadciąga „silver tsunami”. Marketing w Praktyce, 8, 30–32.
17.Norris, M., West, S. (2001). e-Biznes. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
18.Prognoza ludności do 2030 roku. GUS. Pobrane z: http://www.stat.gov.pl (21.10.2015).
19.Szpringer, W. (2000). Handel elektroniczny – konkurencja czy regulacja. Warszawa: Difin.
20.Wałach, D., Wartość polskiego rynku commerce w 2015 r. Pobrane z: http://www.reseller--news.pl/var/raport-wartosc-polskiego-rynku-e-commerce-w-2015r (19.10.2015).
21.Żurawski, T. (2015). Jak mówić – bo warto – do 50+. Marketing w Praktyce, 2, 6–8.