Abstract
Niniejszy artykuł jest wynikiem badań przeprowadzonych przez autora w przedsiębiorstwach
sektora dóbr szybko rotujących (FMCG). Stanowi on autorskie rozważania koncepcyjne,
mające na celu poprawę wartości generowanej w tego typu przedsiębiorstwach, które
nie są częścią koncernów globalnych, mających zazwyczaj wysoko rozwinięte kompetencje
i systemy pomiaru dokonań i sterowania kreowaniem wartości dodanej. Stąd zakres podmiotowy
artykułu zawężony jest do przedsiębiorstw funkcjonujących poza strukturami globalnych
koncernów, zakres przedmiotowy zaś dotyczy właśnie rozwiązań zapewniających
w nich skuteczne sterowanie decyzjami menedżerów odpowiedzialnych za wyniki ekonomiczne
przedsiębiorstwa. Autor zastosował zarówno metodę obserwacji, jak i analizy oraz
krytyki obserwowanych rozwiązań, stosowanych w praktyce gospodarczej. Celem artykułu
jest wskazanie rozwiązań zwiększających skuteczność pomiaru dokonań oraz przejrzystości
kreowania wartości dodanej w przedsiębiorstwach z sektora FMCG. Autor stosuje styl
postulatywny, gdyż istotą artykułu jest zachęcenie do implementacji opracowanego modelu
sterującego w przedsiębiorstwach z sektora FMCG w Polsce, aby te w sposób stabilny kreowały
swe wyniki ekonomiczne w coraz bardziej dynamicznym otoczeniu.