Studia i Prace WNEiZ US

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2080-4881     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.44/2-19
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Liste der Ausgaben / nr 44/2 2016
Zastosowanie metody DEA do badania efektywności wydziałów nauk inżynieryjnych i technicznych

Autoren: Piotr Pietrzak
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Schlüsselbegriffe: szkoły wyższe efektywność DEA
Data publikacji całości:2016
Seitenanzahl:14 (267-280)
Klasyfikacja JEL: I23
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Celem podjętych badań było określenie efektywności wydziałów nauk inżynieryjnych i technicznych w roku akademickim 2013/2014 z wykorzystaniem analizy obwiedni danych. W badaniach wykorzystano model BCC ukierunkowany na maksymalizację efektów. W modelu uwzględniono trzy zmienne po stronie nakładów i trzy zmienne po stronie efektów. Piętnaście wydziałów uznano za w pełni efektywne, zaś pozostałych trzydzieści trzy za nieefektywne. Dla nieefektywnych wydziałów wskazano kierunki zmian, które pozwolą im osiągnąć pełną efektywność.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Baran, J. (2014). Regionalne zróżnicowanie efektywności rolnictwa w Polsce. Roczniki Naukowe Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 101,2, 20–28.
2.Baran, J., Pietrzak, M., Pietrzak, P. (2015). Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych. Optimum. Studia Ekonomiczne, 4 (76), 169–185.
3.Cooper, W.W., Seiford, L.M., Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis: A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software. Boston: Kluwer Academic Publishers.
4.Ćwiąkała-Małys, A., Nowak, W. (2009). Sposoby klasyfikacji modeli DEA. Badania Operacyjne i Decyzje, 3, 5–18.
5.Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademicki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
6.Guzik, B. (2009). Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
7.Morawski, R.Z. (1999). Kryteria efektywności instytucji akademickich. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, s. 135–151. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
8.Nazarko, J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szebzda, E., Urban, J. (2008). Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych. Badania Operacyjne i Decyzje, 4, 89–105.
9.Sprawozdanie Rektora SGGW prof. dr. hab. Alojzego Szymańskiego z działalności uczelni za rok 2013 (2014). Warszawa.
10.Sprawozdanie Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z działalności uczelni w roku 2013 (2014). Wrocław.
11.Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki Śląskiej w roku 2013 (2014). Gliwice.
12.Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki Warszawskiej w okresie: 1.09.2013– 31.08.2014 (2014). Warszawa.
13.Sprawozdanie z działalności Politechniki Rzeszowskiej w 2013 roku (2014). Rzeszów.
14.Sprawozdanie z działalności uczelni w roku akademickim 2013/2014 (2014). Olsztyn.
15.Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2013/2014 (2014). Zielona Góra.
16.Sprawozdanie z działalności Politechniki Lubelskiej za rok akademicki 2013/2014 (2014). Lublin.
17.Sprawozdanie z działalności naukowo-badawczej Uczelni w roku 2014 (2014). Częstochowa.
18.Szuwarzyński, A. (2006). Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej: materiały konferencyjne, s. 213–224. Łódź: Wydawnictwo Fundacji E
19.Szuwarzyński, A., Julkowski, B. (2014). Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych. Edukacja, 3, 54–74.
20.Świtłyk, M., Mongiało, Z. (2011). Zastosowanie metody Data Envelopment Analysis do pomiaru efektywności na uczelniach publicznych w latach 2004–2008. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 171, 375–384.
21.Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
22.Zamojska, A. (2009). Zastosowanie metody DEA w klasyfikacji funduszy inwestycyjnych. Przegląd Statystyczny, 3–4, 51–66.