Studia i Prace WNEiZ US

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.54/2-03
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 54/2 2018
Pedagogical aspects of robot anthropomorphism in the light of the critical historical theory
(Pedagogiczne aspekty antropomorfizacji robotów w świetle teorii krytyczno-historycznej)

Autoren: Krzysztof Łuszczek
University of Szczecin, Faculty of Theology
Schlüsselbegriffe: robotyka społeczna informatyka afektywna antropomorfizm pedagogika
Data publikacji całości:2018
Seitenanzahl:14 (37-50)
Klasyfikacja JEL: J17
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

W ciągu XX wieku technologia stała się częścią środowiska człowieka. Ma ona coraz większy wpływ na ludzkie życie. Celem badań było prześledzenie jednego z aspektów tego wpływu – rosnącej antropomorfizacji maszyn – i uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Jaki wpływ ma to zjawisko na rozwój najmłodszych użytkowników technologii? W badaniach użyto metody krytyczno-historycznej, którą do badań nad wykorzystaniem nowych technologii w edukacji zaproponował Neil Selwyn. Analiza historyczna pokazuje, że wraz ze wzrostem antropomorfizacji maszyn (zarówno anatomicznej, jak i emocjonalnej) mogą pojawić się problemy w rozwoju społecznym i nabywaniu kompetencji komunikacyjnych. To natomiast powinno wpływać na praktykę pedagogiczną. Właściwa aktywność wychowawcza na styku spotkania młodego człowieka z technologią wydaje się wskazana, szczególnie ze względu na przyszłe dobro rozwoju najmłodszych członków społeczeństwa.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Benzel, J. (1997). Virtual Pet, Actual headache. New York Times, 31.08.1997. Retrieved from: https://www.nytimes.com/1997/08/31/nyregion/virtual-pet-actual-headache.html (6.04.2018).
2.Borth, D.E. (2018). Videophone. Retrieved from: https://www.britannica.com/technology/videophone (3.04.2018).
3.Brooks, R.A. (2002). Flesh nad Machines: How Robots Will Change Us. New York: Pantheon.
4.Brooks, R.A. (2002a). The Relationship Between Matter and Life. Nature, 409, 409–411.
5.Campbell-Kell, M. (2008). Professor Joseph Weizenbaum: Creator of the ‘Eliza’ Program. Independent, 18.03.2008. Retrieved from: https://www.independent.co.uk/news/obituaries/professor-joseph- weizenbaum-creator-of-the-eliza-program-797162.html (5.04.2018).
6.Dembo, M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
7.Dienstag, J. (2006). Pessimism: Philosophy, ethic, spirit. Princeton NJ: Princeton University Press.
8.European Parliament resolution of 16 February 2017 with recommendations to the Commission on Civil Law Rules on Robotics (2015/2103(INL)). Retrieved from: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2017-0051+0+DOC+XML+V0//PL (9.04.2018).
9.Facer, K., Furlong, J., Sutherland, R., Furlong, R. (2000). Home is Where the Hardware is: Young People, the Domestic Environment and “Access” to New Technologies. In: I. Hutchby, J. Moran-Ellis (eds.), Children, Technology and Culture (pp. 13–27). London: Falme.
10.Groom, V., Nass, C. (2008). Can Robots Be Teammates? Benchmarks and Predictors of Failure in Human-Robot Teams. Interaction Studies, 3, 483–500.
11.Guthrie, S.E. (2018). Anthropomorphism. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/anthropomorphism (4.04.2018).
12.Hernanado, H. (2014). Mother’s anger after Furby she bought from Argos said ‘f*** you’ when she gave it to her children. “Mail Online”, 25.06.2014. Retrieved from: http://www.dailymail.co.uk/news/article2669436/Furby-toy-mother-bought-Argos-starts-swearing-gives-children.html (6.04.2018).
13.How William Shatner Changed the World – Martin Cooper, mobile phone Inventor [television documentary]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=wN-_VA5HFwM (3.04.2018).
14.Johnson, B. (2008). Persons and Things. Cambridge, MA: Harvard University Press.
15.Levy, D. (2007). Love and Sex with Robots: The Evolution of Human-Robot Relationships. New York: Harper Perennial.
16.Livingstone, S. (2002). Young people and New Media. Los Angeles, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE Publications Ltd.
17.Livingstone, S., Bovill, M. (eds.) (2001). Children and Their Changing Media Environment: A European Comparative Study. Mahawah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
18.Łuszczek, K. (2011). Pedagogiczne aspekty uczestnictwa dzieci i młodzieży w serwisach społecznościowych. Studia Informatica, 28, 129–148.
19.Matthews, J.T. (2002). The Nursebot Project: Developing a Personal Robotic Assistant for Frail Older Adults in the Community. “Home Helth Care Management & Practice”, 14, 403–405.
20.Nass, C., Brave, S. (2005). Wired for Speech: How Voice Activates and Advances the Human-Computer Relationship. Cambridge, MA: MIT Press.
21.Nye, D. (2007). Technology matters: Questions to live with. Cambridge: The MIT Press.
22.Outing, S. (2017). Is There A Robot ‘Friend’ In Your Future?, Forbes, 4.10.2017. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/nextavenue/2017/10/04/is-there-a-robot-friend-in-your-future/#30d82f1e516f (7.04.2018).
23.Piore, A. (2014). Will Your Next Best Friend Be A Robot. Popular Science, 18.11.2014. Retrieved from: https://www.popsci.com/article/technology/will-your-next-best-friend-be-robot (7.04.2018).
24.Pogue, D. (2001). Looking at Aibo, the Robot Dog. The New York Times, 25.01.2001. Retrieved from: https://www.nytimes.com/2001/01/25/technology/looking-at-aibo-the-robot-dog.html (7.04.2018).
25.Poe, M.T. (2011). A History of Communications. Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
26.Reeves, B., Nass, C. (1996). The Media Equation: How People Treat Computers, Television, and New Media Like Real People and Places. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
27.Rosenzweig, R. (2004). How will the net’s history be written? Historians and the Internet. In: H. Nissenbaum, M.E. Price (eds.), Academy and the Internet (pp. 1–34). New York, Washington, DC/Baltimore, Bern, Frankfurt am Main, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang Inc.
28.Selwyn, N. (2014). Distrusting educational technology. Critical questions for changing times. New York: Routledge.
29.Selwyn, N. (2017). Education and technology. Key issues and debates. London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney: Bloomsbury.
30.Shatner W. (2005). How William Shatner Changed the World – Martin Cooper, mobile phone Inventor [television documentary]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=wN-_VA5HFwM (3.04.2018).
31.Tergesen, A., Inada, M. (2010). It’s Not a Stuffed Animal, It’s a $6,000 Medical Device. Paro the Robo-Seal Aims to Comfort Elderly, but Is It Ethical? The Wall Street Journal, 21.06.2010. Retrieved from: https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704463504575301051844937276 (7.04.2018).
32.Turkle, S. (1984). The Second Self: Computers and the Human Spirit. New York: MIT University Press Group Ltd.
33.Turkle, S. (1995). Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
34.Turkle, S. (2012). Alone Together. Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. New York: Basic Books.
35.Turkle, S., Breazeal, C., Dasté, O., Scassellati, B. (2004). Encounters with Kismet and Cog: Children Respond to Relational Artifacts. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/251940996_Encounters_with_Kismet_and_Cog_Children_Respond_to_Relational_Artifacts (9.04.2018).
36.Wallach, M. (2017). Tamagotchi Is Returning to Retail Stores This Weekend In Limited Quantities. Forbes, 2.11.2017. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/mitchwallace/2017/11/02/tamagotchi-is-returning-to-retail-stores-this-weekend-in-limited-quantities/#aebd7f7221e4 (6.04.2018).
37.Weizenbaum, J. (1976). Computer Power and Human Reason: From Judgment to Calculation. San Francisco: W H Freeman & C.
38.Wessels, B. (2010). Understanding the Internet. Basingstoke: Palgrave Macmilla.