Studia i Prace WNEiZ US

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.49/2-14
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 49/2 2017
Unia Europejska na międzynarodowym rynku usług

Autoren: Katarzyna Nowacka-Bandosz
Uniwersytet Szczeciński
Schlüsselbegriffe: specjalizacja eksportowa UE międzynarodowy handel usługami
Data publikacji całości:2017
Seitenanzahl:12 (181-192)
Klasyfikacja JEL: F14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

W artykule podjęto próbę weryfikacji pozycji konkurencyjnej Unii Europejskiej na międzynarodowym rynku usług. Analizą objęto lata 2005–2015, a szczególną uwagę poświęcono wpływowi globalnego kryzysu finansowo-gospodarczego na poszczególne rodzaje usług. Z badań wynika, że kryzys wywarł negatywne skutki głównie w handlu usługami pracochłonnymi, a mniej w usługach nowoczesnych. W przypadku tych ostatnich procesy outsourcingu i offshoringu przyczyniły się do rozwoju eksportu, również w warunkach globalnego pogorszenia koniunktury. Generalnie ocena specjalizacji eksportowej UE w usługach nowoczesnych była zatem pozytywna. Jednak skuteczność krajów członkowskich w walce o korzyści z międzynarodowego podziału pracy musi wzrosnąć. W tym celu konieczna będzie intensyfikacja działań służących umacnianiu przewag konkurencyjnych w tak zwanych usługach pozostałych.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.IMF (2009). Balance of Payments and International Investment Position Manual. Sixth Edition. Washington.
2.Lanz, R., Maurer, A. (2015). Services and Global Value Chains – Some Evidence on Servicification of Manufacturing and Service Network. WTO Working Paper, 03.
3.Mijala, J. (2011). Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej. Warszawa: PWE.
4.Nicholson, J.R. (2016). ICT-Enabled Services Trade in the European Union. Economics & Statistics Administration, 03-16.
5.Rothengatter, W. (2011). Economic Crisis and Consequences for the Transport Sector. Transportation Research, Economics and Policy, 9–28.
6.Roxburgh, C., Manyika, J., Dobbs, R., Mischke, J. (2012). Trading Myths: Addressing Misconceptions about Trade, Jobs and Competitiveness. McKinsey Global Institute Working Paper, 2.
7.Sethi, A., Gott, J. (2016). 2016 A.T. Kearney Global Services Location Index. On the Eve of Disruption. A New Business Model Threatens Established Concepts of Offshoring and Expands the Market.
8.UNCTAD (2009). Global Economic Crisis: Implications for Trade and Development. Report of the UNCTAD Secretariat for the First Session of the Trade and Development Commission. Pobrano z: http://unctad.org/en/Docs/cicrp1_en.pdf.
9.UNTAD (2012). Trade And Development Report. New York–Geneva.
10.WTO (2017). Trade in Commercial Services. Statistics Database. Pobrano z: http://stat.wto.org/Home/WSDBHome.aspx?Language=E (6.02.2017).