Studia Informatica Pomerania

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

ISSN: 2451-0424     eISSN: 2300-410X    OAI    DOI: 10.18276/si.2017.46-06
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 46
E-ubezpieczenia w polskim społeczeństwie informacyjnym

Autorzy: Paweł Pliszka
Akademia Leona Koźmińskiego
Słowa kluczowe: e-ubezpieczenia internetowa sprzedaż ubezpieczeń ubezpieczenia online ubezpieczenia direct
Data publikacji całości:2017-12-10
Liczba stron:13 (73-85)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Kiedy w 2003 roku wchodził na polski rynek pierwszy ubezpieczyciel typu direct, spółka LINK4, jego strategia promocji wieściła zmierzch tradycyjnego kanału dys¬trybucji. Obecnie firma ta stanowi własność największego i jednego z najbardziej konserwatywnych podmiotów rynku, a dystrybucja jego produktów wspierana jest przez agentów. Autor, w drodze badań eksploracyjnych, w tym także przeprowadzo¬nych na grupie osób legitymujących się eksperckim doświadczeniem zawodowym: dostawcy rozwiązań informatycznych, ubezpieczyciele oraz pośrednicy działający na rynku ubezpieczeniowym, identyfikuje istotne czynniki blokujące rozwój digi¬talizacji sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w Polsce. Zakres badań dotyczył także przewidywanych zmian w perspektywie najbliższych 2–3 lat oraz czynników, które zdeterminują najbliższą przyszłość. Publikacja otwiera drogę do dalszych ba¬dań autora oraz dyskusji na temat e-ubezpieczeń.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Association of British Insurers (2016). UK Insurance and Long - term sevings Key Facts. Pobrane z: https://www.abi. org.uk (10.2016).
2.Axadirect.pl. Pobrane z: https://www.axadirect.pl/axa-direct/aktualnosci-82-AXA-DIRECT-Aplikacja-do-ogledzin-online-w-ofercie-AXA-DIRECT.htm (1.09. 2016).
3.Bankier.pl. Pobrane z: http://www.bankier.pl/wiadomosc/PZU-kupuje-Link4-i-trzech-baltyckich-ubezpieczycieli- 3105006.html (1.03. 2017).
4.Bojanowska, A., Wójcik, A.M. (2015). Nowoczesne kanały dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych. Zeszyty Nauko¬we Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2 (41), 423–434.
5.Borcuch, A. (2012). Bankowość Elektroniczna w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
6.Czapiński, J., Panek, T. (2015). Raport Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
7.Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Gąsiorkiewicz, A. (2016). Sprzedaż przez internet ubezpieczeń działu II w Polsce. Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsu¬ment na rynku usług finansowych, 2 (21), 20–30.
9.Grupaebroker.pl. Pobrane z http://grupaebroker.pl (1.09.2016).
10.Grzegorczyk, W. (red.) (2015). Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
11.GSM Association (2016). The Mobile Economy Africa 2016.
12.GUS (2015). Rocznik Statystyczny Pracy. Warszawa: ZWS.
13.Hamydova, M. (2014). Wpływ ubezpieczeń na wzrost gospodarczy – analiza krajów OECD. Ekonomia, 36, 151–179.
14.KMPG (2014). Przegląd portali online majątkowych Towarzystw Ubezpieczeń.
15.KNF (2015). Raport o funkcjonowaniu polskiego rynku finansowego w ujęciu międzysektorowym. Warszawa.
16.KPMG (2015). Jeden klik od ubezpieczenia? Czy Polacy są gotowi na kanały cyfrowe?
17.KPMG (2016). Ubezpieczenia w zasięgu ręki – czy aplikacje mobilne otworzą nowe możliwości przed ubezpieczycie¬lami w Polsce?
18.KRS (2017). Sygn. WA.XIX NS-REJ.KRS/19294/2/347.
19.Kurek, R. (2014). Ubezpieczenia społecznościowe – zakład ubezpieczeń peer to peer. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 2, 157–164.
20.Liderzy innowacji, Co przyniesie nam druga fala cyfryzacji. Rozmowa z Pawłem Jakubikiem (2016). Gazeta Ubezpie¬czeniowa. Dodatek specjalny, (39), 13.
21.Link4.pl. Pobrane z: https://www.link4.pl/naviexpert (20.03.2017).
22.Łabuda, J. (2012). Nawigacja powie, czy bezpiecznie jeździsz. Newsweek, 13 lutego. Pobrane z: http://www.newsweek. pl/wiedza/nauka/nawigacja-powie--czy-bezpiecznie-jezdzisz,88261,1,1.html (1.03.2017).
23.MSP (2014). Bankowość mobilna w Polsce – dynamiczny segment na fali wzrostu. Pobrane z: www.msp.gov.pl (1.10.2016).
24.MSZ. Pobrane z: http://www.mfa.gov.pl/pl/informacje_konsularne/ipolak/(21.03.2017).
25.PE (2016). Eur-lex.europa.eu. Pobrano z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?Uri=CELEX%3A32016L0097 (2.10.2016).
26.Penczar, M., Liszewska, M. (2013). Rozwój kanałów dystrybucji usług ubezpieczeniowych w Polsce na tle trendów europejskich. Zarządzanie i Finanse, 25, 221–234.
27.Piorunowska-Kokoszko, J. (2014). Efekt ROPO i jego wpływ na komunikację w sektorze e-commerce. Logistyka, 3, 7278–7282.
28.Piórkowska, K. (2014). Metodologiczne i metodyczne aspekty prowadzenia badań naukowych w świetle badań nad lojalnością menedżerską – kontekst triangulacji teoretycznej i metodycznej. Organizacja i Kierowanie, 2, 99.
29.PIPUIF (2017). Pobrane z: http://www.posrednicy.org.pl/link4-aktualnosci/n166_otwarcie-pozwu-grupowego-przeciwko-link4-s-a-komunikat-pipuif-z-dn-15-grudnia-2016 (3.04.2017).
30.PIU (2015). Raport Roczny Polskiej Izby Ubezpieczeń.
31.PIU (2016). Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce Przegląd danych z lat 2013-2015. Warszawa.
32.PIU (brak daty). Poznajdirect.pl. Pobrano z: http://poznajdirect.pl/direct-na-swiecie.html
33.PwC (2016). Global fintech Survey Opportunities await: How insurtech is reshaping insurance.
34.PZU (2014). Milowy krok w realizacji strategii akwizycji.
35.PZU (2017). Wyniki finansowe Grupy PZU za 2016 rok.
36.Rankomat. Kalkulator-oc-ac.auto.p. Pobrane z: https://kalkulator.kalkulator-oc-ac.auto.pl/kalkulator/oc-ac/?Calcula-tionid=JT84VC&visittype=Cookie#/s/auto (17.03. 2017).
37.Rybiński, K. (2015). Królowie Innowacji w Usługach Finansowych. Gliwice: Helion.
38.Sosna, Ł. (2011). E-biznes 50 kroków do pozyskania Klienta na Twojej stronie www. Poznań: Nakom.
39.Strumińska-Kutra, M., Koładkiewicz, I. (2012). Studium przypadku. W: D. Jemielniak (red.), Badania Jakościowe. Tom 2 (s.1–37). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
40.Szaraniec, M. (2017). Działalność gospodarcza pośredników ubezpieczeniowych. Studium publicznoprawne. Warsza¬wa: Difin.
41.TNS Polska (2014). Mobile Life. Pobrane z: http://www.tnsglobal.pl/obszary-dzialania/mobile/ (1.10. 2016).
42.Wrodarczyk, W. (2016). 25 najdroższych słów Google AdWords w Polsce. Pobrano z: http://www.adequate.pl/search- 2/25-najdrozszych-slow-google-adwords-w-polsce (15.03.2017).
43.Wyrok SN z 25.05.2012. I CSK 498/11.
44.Ziobrowska, J. M. (2016). Crowdfunding jako nowoczesna forma wsparcia przedsięwzięć społecznych, kulturowych i biznesowych. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 3, 285–295.
45.Związek Banków Polskich. (2016, I kw. 2017). Netb@nk. Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe. Pobrano z: https://zbp.pl/raporty/raport-netb-nk (1.03. 2017).