Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

Aktualnie: Studia Informatica Pomerania

ISSN: 0867-1753     eISSN: 2300-410X     DOI: 10.18276/si.2015.37-02
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / ZN 874 SI nr 37
Wpływ prywatnego kopiowania na opłacalność produkcji telewizyjnych

Rok wydania:2015
Liczba stron:13 (17-29)
Słowa kluczowe: prywatne kopiowanie prawa autorskie Internet seriale telewizyjne
Autorzy: Sławomir Czetwertyński
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Abstrakt

Niniejszy artykuł traktuje o zjawisku prywatnego kopiowania, które dzięki rozwojowi Internetu, upowszechniło się w globalnym społeczeństwie. Ma to ewidentny wpływ na relację między właścicielami praw autorskich do dzieł intelektualnych a odbiorcami korzystającymi ze źródeł nieautoryzowanych. Problem ten dotyka wszelkich form dóbr informacyjnych, jednak podjęte tu rozważania zawężono do produkcji telewizyjnych, które w ostatniej dekadzie urosły do miana superprodukcji telewizyjnych. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jak wykorzystywane jest zjawisko prywatnego kopiowania przez właścicieli praw autorskich. Przyjęto hipotezę, głoszącą, że prywatne kopiowanie, jako forma nieautoryzowanej dystrybucji produkcji telewizyjnych, wspiera dystrybucję autoryzowaną, pośrednio generując przychody właścicielom praw autorskich. W artykule wykorzystano metodę dedukcyjną, która w części eksploatacyjnej wsparta została doniesieniami prasowymi dotyczącymi rozważanych studiów przypadku.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bakos Y., Brynjolfsson E. (1999), Bundling Information Goods: Pricing, Profits, and Efficiency, „Management Science”, vol. 45, no. 12, s. 1613–1630.
2.Bakos Y., Brynjolfsson E. (2000), Bundling and Competition on the Internet, „Marketing Science”, vol. 19, no. 1, s. 63–82.
3.Besen S.M. (1984), Private Copying, Reproduction Costs, and the Supply of Intellectual Property, The Rand Corporation, Santa Monica.
4.Besen S.M., Kirby N.S. (1987), Private Copying, Appropriability, and Optimal Copying Royalties, The Rand Corporation, Santa Monica.
5.Broida R. (2011), Record Cable TV on Your PC, Easily, TechHive, http://www.techhive.com/article/242644/record_cable_tv_on_your_pc_easily.html (6.02.2015).
6.Cisco Systems Inc. (2014), The Zettabyte Era – Trends and Analysis, Visual Networking Index (VNI), www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visualnetworking-index-vni/VNI_Hyperconnectivity_WP.pdf (5.02.2015).
7.Czetwertyński S. (2012), Społeczne i ekonomiczne aspekty piractwa internetowego, w: Wzrost zrównoważony a procesy restrukturyzacji, red. P. Bartkowiak, T. Bernat, Zeszyty Naukowe, nr 243, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 255–2
8.Ernesto (2013), ’Game of Thrones’ Most Pirated TV-Show of 2013, „TorrentFreak” 25.12.2013, http://torrentfreak.com/game-of-thrones-most-pirated-tv-show-of-2013-131225/ (6.02.2015).
9.Ernesto (2014), Game of Thrones Season Finale Sets New Piracy Record, „Torrent Freak” 16.06.2014, http://torrentfreak.com/game-thrones-season-finale-sets-piracy-record-140616/ (6.02.2015).
10.Essential Media Communications (2013), The Essential Report 29 October 2013, emc Essential Research, Melbourne/Sydney/Brisbane/Adelaide/Brussels, http://essentialvision.com.au/documents/essential_report_131029.pdf (6.02.2015).
11.Greenberg A. (2012), HBO’s ’Game Of Thrones’ On Track To Be Crowned Most Pirated Show Of 2012, „Forbes” 5.09.2012, www.forbes.com/sites/andygreenberg/2012/05/09/hbos-game-of-thrones-on-track-to-be-crowned-most-piratedshow-of-2012/ (6.02.2015).
12.Guardian TV (2014), The best TV shows of 2014, „The Guardian” 8.12.2014, www.theguardian.com/culture/tvandradioblog/2014/dec/08/the-best-tv-shows-of-2014-sherlock-veep-doctor-who-house-of-cards (7.02.2015).
13.Hauppauge Computer Works Inc. (2015), HD PVR 2, Hauppauge!, USA, www.hauppauge.com/site/products/data_hdpvr2.html (6.02.2015).
14.Home Box Office Inc. (2014), HBO Shop, www.hboshopeu.com/en/pl.html (6.02.2015).
15.Inman (2011), I tried to watch Game of Thrones and this is what happened, „The Oatmeal”, http://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones (6.02.2015).
16.Johnson W.R. (1985), The Economics of Copying, „Journal of Political Economy”, vol. 93, no. 1, s. 158–174.
17.Karaganis J., Renkema L. (2013), Copy Culture in the US and Germany, The American Assembly, New York.
18.Liebowitz S.J. (1985), Copying and Indirect Appropriability: Photocopying of Journals, „The Journal of Political Economy”, vol. 93, no. 5, s. 945–957.
19.Lotz A.D. (2007), The Television Will Be Revolutionized, New York University Press, New York–London.
20.Pejcz (2012), Najczęściej piracone seriale roku. Kto wygrywa?, Wirtualna Polska sp. z o.o., http://pej.cz/Najczesciej-piracone-seriale-roku-Kto-wygrywa-a5123 (6.02.2015).
21.Poniewozik J. (2014), Top 10 TV Shows, „Time” 2.12.2014, http://time.com/3592239/top-10-tv-shows/ (7.02.2015).
22.Price D. (2013), Sizing the piracy universe, NetNames, London. Sandvine Incorporated ULC (2014), Global Internet Phenomena Report 2H 2014, Sandvine Incorporated ULC, Ontario.
23.Siobhan Finneran and Sarah Lancashire in Happy Valley, Photograph: Ben Blackall/BBC/Red Productions.
24.Stryszowski P., Scorpecci D. (2009), Piracy of Digital Content, OECD, Paris.
25.Tassi P. (2012), You Will Never Kill Piracy, and Piracy Will Never Kill You, „Forbes” 2.03.2012, www.forbes.com/sites/insertcoin/2012/02/03/you-will-never-kill-piracy-and-piracy-will-never-kill-you/ (6.02.2015).
26.Tassi P. (2014), ’Game of Thrones’ Sets Piracy World Record, But Does HBO Care?, „Forbes” 4/15, www.forbes.com/sites/insertcoin/2014/04/15/game-of-thro nessets-piracy-world-record-but-does-hbo-care/ (6.02.2015).
27.Woollacott E. (2014), Game Of Thrones Finale Sets New Piracy Record, „Forbes” 6.17.2014, www.forbes.com/sites/emmawoollacott/2014/06/17/game-of-thrones-finale-sets-new-piracy-record/ (6.02.2015).