Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

Currently: Studia Informatica Pomerania

ISSN: 0867-1753     eISSN: 2300-410X    OAI    DOI: 10.18276/si.2015.36-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 863 SI nr 36
Wykorzystanie globalnej sieci w procesie internacjonalizacji MSP
(The use of global network in the process of internationalization of SME’s)

Authors: Adriana Ćwiertnia
Briese Shipping Agency Ltd.

Ewa Frąckiewicz
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Keywords: SME Internet internationalisation
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (65-74)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to show how a global network affects the process of internationalisation of small and medium-sized enterprises (SMEs). The choice of this group of companies stems from two main reasons: their contribution and role in the economy and limited resources in relation to large companies. Based on the characteristics of the internationalisation process, using conventional and unconventional models, this article presents the universal features od the Internet affecting the change of their shape in the time-space dimension.There was proposed a thesis, that the active use of the global network by SME in every area of activity business (sourcing, production, trade, human resources etc.) significantly reduces barriers to their entry into foreign markets and contributes to improve the efficiency of operations.This article is a review and it is based on the literature in the field of management and marketing.
Download file

Article file

Bibliography

1.Annual Report on European SME’s 2013/2014 (2014), http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/supporting-documents/2014/annual-report-smes-2014_en.pdf, (9.02.2015).
2.Bridgewater S., The Internationalization Process and Types of Firms, in: International Business, Theories, Ploiceis and Practices, red. M. Tayeb, Pearson Education, Halow, w: Teorie Internacjonalizacji, M. Gorynia, B. Jankowska, www.mariangorynia.pl/prasa
3.Dominiak P. (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
4.Dominiak P., Wasilczuk J., Daszkiewicz N. (red.) (2005), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
5.Frąckiewicz E., Grzesiuk A. (2013), Model of the SME’s internationalization through e‑commerce. Preliminary verification and development of the model, „International Journal of Management Cases”, vol. 15, iss. 2.
6.Gorynia M., Jankowska B. (2007), Teorie Internacjonalizacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 10, http://www.mariangorynia.pl/prasa/gn/Teorie%20internacjonalizacji,%20GN_2007_nr_10.pdf, (15.01.2015).
7.Johanson J., Wiedersheim-Paul F. (1975), The internationalization of the firm: Four Swedish Cases, „Journal of Management Studies”, nr 11, w: K. Kozioł-Nadolna (2013), Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształtowaniu procesów
8.innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce, Ce De Wu Sp. z o.o., Warszawa.
9.Karasiewicz G. (2013), Marketingowe strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wolters Kluwer, Warszawa.
10.Naisbitt J. (1995), Global Paradox, Nicholas Brealey Publishing Limited, London.
11.Pietrasieński P. (2005), Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa.
12.Pietresiński P. (2012), Ścieżki internacjonalizacji działalności przedsiębiorstwa – podejście ewolucyjne, w: Marketing Międzynarodowy. Uwarunkowania i kierunki rozwoju, J.W. Wiktor, A. Żbikowska, PWE, Warszawa.