Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

Currently: Studia Informatica Pomerania

ISSN: 0867-1753     eISSN: 2300-410X    OAI    DOI: 10.18276/si.2015.37-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 874 SI nr 37
Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań
(Survey questionnaire structure and its impact on the research results)

Authors: Ewa Krok
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Instytut Informatyki w Zarządzaniu
Keywords: research results measuring tools errors questionnaire social studies survey information society
Data publikacji całości:2015
Page range:19 (55-73)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

IT development and the availability of various electronic communication channels in the information society made surveys become one of the most often methods used to collect data. The article indicates a diversity of factors related to the construction of the survey questionnaire, which influence the final results. Answers provided by respondents are affected by the structure of questions, their order, length, form, used scales, vocabulary, style and wording.There were discussed the forms and ways of conducting surveys and their essential phases. There was also made the question-classification according to various criteria. In the next part of article the author focused on the principles of proper questionnaire structure, explained with examples the most common mistakes that may occur and their impact on the final research results.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamkiewicz-Drwiłło H.G. (2008), Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, TNOiK, Toruń.
2.Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3.Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
4.Babiński G. (1980), Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
5.Brzeziński J. red. (2006), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6.Churchill G. (2002), Badania marketingowe w praktyce. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
7.Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenia. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, w: Metody badań jakościowych, t. 1, red. K. Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
8.Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
9.Hague P., Hague N., Morgan C.A. (2005), Badania rynkowe w praktyce, Helion, Gliwice.
10.Januszek H., Sikora J. (1997), Podstawy socjologii, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
11.Kaczmarczyk S. (2002), Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.
12.Kędzior Z. red. (2005), Badania rynku. Metody. Zastosowania, PWE, Warszawa.
13.Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
14.Maison D., Noga-Bogomilski A. red. (2007), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk.
15.Mayntz R., Holm K., Hubner P. red. (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
16.Mazurek-Łopacińska K. (2002), Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław.
17.Panek T. red. (2014), Statystyka społeczna, PWE, Warszawa.
18.Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa.
19.Read M., Marsh D. (2006), Łączenie metod ilościowych z jakościowymi, w: Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, s. 233–250.
20.Sawiński Z., Sztabiński P.B., Sztabiński F. red. (2000), Podręcznik ankietera, IFiS PAN, Warszawa.
21.Skorny Z. (1984), Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, WSZiP, Warszawa.
22.Szreder M. (2010), Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa.
23.Witaszek Z. (2007), Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, nr 4 (171).
24.Zaczyński W. (2003), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa.
25.Centrum Metrologii (2015), http://centrum-metrologii.pl/metrologia-przemyslowa-2/bledy-pomiaru, (10.05.2015).
26.Edukator, http://edukator.koweziu.edu.pl/index.php/archiwum/79-79 (10.05.2015).
27.Orszczyszyn (2015), www.slideshare.net/oryszczyszyn/rola-ankiet-w-badaniach-marketingowych-zasadniczy-wpyw-internetu (10.05.2015).
28.Serwisy: www.ankietka.pl/, http://net-ankiety.pl/, www.ankieter.pl/, http://pl.wikipedia.org/wiki/Pytania_kwestionariuszowe, www.e-inquiry.eu/, http://swpanel.pl/ (10.05.2015).