Studia Informatica Pomerania

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica

ISSN: 2451-0424     eISSN: 2300-410X    OAI    DOI: 10.18276/si.2016.40-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 40
Nieformalne kanały dystrybucji dóbr kulturowych w internecie
(Informal distribution channels of cultural goods in the internet)

Authors: Sławomir Czetwertyński
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: distribution channels the Internet cultural goods entertainment
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (5-14)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article is an attempt to determine the reasons for the popularity of informal channels of distribution of cultural goods, for example films and TV programs. The paper demonstrates a hypothesis that factors decreasing popularity of formal channels are weak impact of institutions of copyright to the consumers of cultural goods and existing of barriers in access to those channels. The goal of research carried out in the article is to determine the level of informal channels substitution as compared to formal one. The high level of substitution testified that the low impact of copyright and relatively high barriers of access to formal channels, implicate that informal channels are logical source of cultural goods.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czetwertyński, S. (2015a). Kultura kopiowania a pozarynkowy obrót dobrami informacyjnymi w erze Internetu. Społeczeństwo i ekonomia, 1(3), 152–166.
2.Czetwertyński, S. (2015b). Wpływ prywatnego kopiowania na opłacalność produkcji telewizyjnych. Zeszyty Naukowe nr 874. Społeczeństwo informacyjne oraz informacja publiczna w gospodarce cyfrowej. Studia Informatica, 37, 17–30.
3.Filiciak, M., Hofmokl, J., Tarkowski, A. (2012). Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Warszawa: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.
4.Gemius Polska. (2015). Ranking najpopularniejszych serwisów VoD. Megapanel PBI/Gemius. Pobrane z: https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/ranking-najpopularniejszych-serwisow-vod.html (16.03.2016).
5.Gienas, K. (2008). Systemy Digital Rights Management w świetle prawa autorskiego. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
6.Glass qz.com. (2015). Chart: Netflix subscribers, by country. Pobrane z: http://glass.qz.com/notes/1099 (16.03.2016).
7.GUS. (2015). Opracowanie sygnalne. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2015 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
8.IAB Polska, ICAN Institute. (2013). Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce. Warszawa: Harvard Business Review Polska.
9.IAB Polska. (2014). Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce. Edycja 2014. Warszawa: IAB Polska.
10.Karaganis, J., Renkema, L. (2013). Copy Culture in the US and Germany. New York: The American Assembly.
11.Levinson, P. (2006a). Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
12.Levinson, P. (2006b). Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
13.Liebowitz, S.J. (1985). Copying and Indirect Appropriability: Photocopying of Journals. The Journals of Political Economy, 93(5), 945–957.
14.Majdan, K. (2014). Twórcy Kinomaniaka podpadli filmowcom. Trwa śledztwo. wyborcza.biz. Pobrane z: http://wyborcza.biz/biznes/1,147881,15642764,Tworcy_Kinomaniaka_podpadli_filmowcom__Trwa_sledztwo.html (16.03.2016).
15.Majdan, K., Przybysz, A. (2015). Serwisy z filmami online zamknięte. Kolejny nalot policji. wyborcza.biz. Pobrane z: http://wyborcza.biz/biznes/1,147883,17884609,Serwisy_z_filmami_online_zamkniete__Kolejny_nalot.html (16.03.2016).
16.McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
17.naEKRANIE (2015). TOP 20: Najlepsze seriale 2015. Pobrane z: http://naekranie.pl/artykuly/top-20-najlepsze-seriale-2015 (16.03.2016).
18.Połowianiuk, M. (2015). Seansik TV i inne pirackie serwisy zamknięte – policja publikuje wideo z siedziby piratów.
19.Spiders’s WEB. Pobrane z: http://www.spidersweb.pl/2015/06/seansik-tv-tnttorrent-info-torrent-pl-nie-dziala.html# (16.03.2016).
20.Price, D. (2013). Sizing the piracy universe. London: NetNames (Envisional).
21.Rączka, M. (2016). Netflix w Polsce – analiza na chłodno. naEKRANIE. Pobrane z: http://naekranie.pl/artykuly/netflix-w-polsce-analiza-na-chlodno (16.03.2016).
22.Tassi, P. (2014). ‘Game of Thrones’ Sets Piracy World Record, But Does HBO Care? Forbes. Pobrane z: http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2014/04/15/game-of-thrones-sets-piracy-world-record-but-does-hbo-care/ (16.03.2015).
23.Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83.