Studia Administracyjne

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2018.10-10
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / nr 10 2018
The prohibition of placing a sole appellant in a worse position in the Polish proceeding before an administrative court – evolution of institution
(Zakaz pogarszania sytuacji skarżącego w polskim postępowaniu przed sądem administracyjnym – ewolucja instytucji)

Autorzy: Paweł Górecki
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: zakaz pogarszania sytuacji prawnej skarżącego sądy administracyjne
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:9 (149-157)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 429

Abstrakt

Instytucja zakazu pogarszania sytuacji prawnej podmiotu odwołującego się jest przejawem ochrony praw jednostki i wymogiem państwa prawnego. Bez jej istnienia w systemie prawa polskiego pozycja jednostki występującej w procesie sądowym w celu ochrony swojego indywidualnego interesu byłaby znacznie gorsza. Instytucja zakazu pogarszania sytuacji prawnej strony jest gwarancją poszanowania praw nabytych i ich niezmienności.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamiak B., Zakaz reformationis in peius w postępowaniu administracyjnym, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo” 1992, nr 189.
2.Dalka S., Możliwości stosowania zakazu reformationis in peius przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1985, nr 11/12.
3.Dauter B., Gruszczyński B., Kabat A., Niezgódka-Medek M., Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, wyd. II, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006.
4.Gruszecki K., Obowiązywanie zakazu reformationis in peius w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1998, nr 6.
5.Jaroszyński A., Refrormatio in peius w postępowaniu administracyjnym, „Organizacja, Metody, Technika” 1981, nr 11.
6.Matynia Z., Glosa do wyroku SN z 25.01.84. III ARN 23/83, OSPiKA 1985, nr 10, poz. 196.
7.Matynia Z., W sprawie możliwości stosowania zakazu reformationis in peius przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1987, nr 1.
8.Rozporządzenie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z 22.03.1928 r. o postępowaniu administracyjnym (Dz.U. nr 36, poz. 341 z późn. zm.).
9.Siedlecki W., Glosa do wyroku NSA z 15.09.82. II S.A. 909/82, „Państwo i Prawo” 1983, nr 9.
10.Siedlecki W., Stosowanie przepisów k.p.c. w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1981, nr 2.
11.Ustawa z dnia 11 maja 1995 o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, Dz.U. nr 74, poz. 368.
12.Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.
13.nr 153, poz. 12.70 z późn. zm.).
14.Wierzbowski M, Dopuszczalność decyzji reformacyjnej. Glosa do wyroku SN z 93.06.24. III ARN 33/93, „Państwo i Prawo” 1994, nr 9.
15.Woś T., Postępowanie sądowoadministracyjne, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1999. Wróblewski A, Glosa do wyroku SN z 06.12.82., III CZP 51/82, OSPiKA 1982, nr 12, poz. 256.
16.Wyrok NSA z dnia 30.07.09 II FSK 451/08, LEX nr 526493.
17.Wyrok NSA z 15.09.82. II S.A. 909/82, „Państwo i Prawo”1983, nr 9.
18.Wyrok NTA z 16.10.34 r., l. rej. 2275/29, Orzecznictwo Sądów Najwyższych w Sprawach Podatkowych i Administracyjnych 1935, nr 5–6.
19.Wyrok SN z 25.01.84. III ARN 23/83, OSPiKA 1985, nr 10, poz. 196.
20.Wyrok SN z 93.06.24. IIIARN 33/93, „Państwo i Prawo” 1994, nr 9.
21.Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 07.05.09. I SA/Gd 909/08, LEX nr 507195.
22.Wyrzykowski M., Sądownictwo administracyjne w PRL, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1983.