Studia Administracyjne

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2018.10-04
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / nr 10 2018
Rola samorządu gminnego w multi-level governance w Republice Federalnej Niemiec

Autorzy: Marta Balcerek-Kosiarz
Zakład Badań Władzy Lokalnej i Samorządu Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: Governance multi-level governance samorząd gminny Niemcy
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:15 (51-65)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 463

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób koncepcja multi-level governance została dostosowana do specyfiki niemieckiego samorządu gminnego oraz na czym polega jej istota. Autorka doszła do dwóch ustaleń. Po pierwsze, powstanie multi-level governance w Niemczech oparte jest na działaniach odgórnych i następuje od kraju związkowego do gmin (top-down). Tworzenie układu sieciowego wynika wówczas z przekonania władz państwowych o efektywniejszej realizacji zadań publicznych opartej na współpracy z podmiotami prywatnymi, których działania moderowane są przez podmioty władcze. Po drugie, wprowadzenie multi-level governance na poziomie lokalnym poprzedzone jest regional governance na szczeblu krajów związkowych stanowiącą dostosowanie koncepcji governance do specyfiki państwa federalnego. Najważniejszym jednak wnioskiem płynącym z artykułu jest ten, że multi-level governance zostało wprowadzono w strukturę samorządu gminnego za pośrednictwem specjalnego typu zadań publicznych (Gemeinschaftsaufgaben).
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Ansell C., The networked policy. Regional development in Western Europe, „Governance” 2000, Vol. 13, Issue 2, s. 279–291.
2.Adamaschek B., Region-Regional Governance-Regionalentwicklung, w: idem, Regional Governance – von der kommunalen zur regionalen Strategie, Bertelsmann, Gütersloh 2003, s. 1–123.
3.Bevir M., SAGE Handbook of Governance, SAGE, London 2011.
4.Böcher M., Instrumentenwandel in der Umwelt- und Naturschutzpolitik und der Politik zur integrierten ländlichen Entwicklung. Theoretische Grundlagen und Strategien der Praxisumsetzung, Dissertation, Göttingen 2008.
5.Denters B., Rose L., Towards local governance?, w: Comparing Local Governance. Trends and Developments, red. B. Denters, L. Rose, Palgrave Mac Millan, New York 2005, s. 46–62.
6.Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Zakamycze, Kraków 2006.
7.Fürst D., Regional Governance – ein neues Paradigma der Regionalwissenschaften?, „Raumforschung und Raumordnung” 2001, No. 59, s. 370–380.
8.Fürst D. Regional Governance, w: Governance – Regieren in komplexen Regelsystmen, red. A. Benz, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2004, s. 49–69.
9.Giessen L., Regional Governance für ländliche Räume – innovativer Ansatz, politischer Gegenwind und der Weg vorwärtz, „Raumforschung und Raumordnung” 2010, Vol. 68, s. 3–14.
10.Giessen L., Böcher M., Rural Governance, forestry, and the promotion of local knowledge. The case of the German rural development programme „Active Regions”, „Small-scale Forestry” 2009, Vol. 8, s. 211–230.
11.Hausner J., Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, w: Wymiary życia społecznego, red. M. Morody, s. 493–515, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
12.Hausner J., Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
13.Hooghe L., Marks G., Types of multi-level governance, „European Integration Online Paper” 2001, Vol. 5, s. 1–24.
14.Jessop B., Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości. Refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia, „Zarządzanie Publiczne” 2007, nr 2, s. 5–25.
15.Kaufmann D., Kraay A., Mastruzzi M., Governance Matters VII Governance Indicators for 1996– 2007, DC World Bank, Washington 2009.
16.Kopyciński P., Mechanizm koordynacji w polityce innowacyjnej w świetle koncepcji współzarządzania wielopoziomowego (multi-level governance). Przykład województwa małopolskiego i świętokrzyskiego, „Zarzadzanie Publiczne” 2014, nr 4, s. 31–46.
17.Książek E., Partnerstwo publiczno-prywatne, w: Prawno-organizacyjne aspekty zarządzania w gminie, red. A. Kożuch, M. Stych, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2011, s. 1–266.
18.Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S., Evaluating Administrative Modernization In German Local Governments. Success of Failure of the „New Steering Model?”, „Public Administration Review” 2008, Vol. 5, s. 851–863.
19.Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S., Ohm A., Zehn Jahre Neues Steuerungsmodell. Eine Bilanz kommunaler Verwaltungsmodernisierung, Berlin, Edition Sigma, Berlin 2007.
20.Lepsius O., Geld als Schutsgut der Eigentumsgarantie, „Juristen Zeitung” 2002, Vol. 757, s. 313–321.
21.Mutius A. von, Henneke H.-G., Kommunale Finanzausstattung und Verfassungsrecht. Dargestellt am Beispiel der nordrhein-westfälischen Gemeindefinanzierungsgesetze 1983 und 1984, Recinger, Siegburg 1985.
22.Powell W.W., Neither market or hierarchy. Network forms of organization, „Research in Organizational Behaviour” 1990, Vol. 12, s. 295–336.
23.Richter D., Kommunales Vermögen und seine Verwaltung, w: Recht der Kommunalfinanzen. Abgaben, Haushalt, Finanzausgleich, red. H.-G. Henneke, C.H. Beck, München 2006.
24.Scharpf F., Zapiski o teorii zarządzania wielopoziomowego w Europie, „Zarządzanie Publiczne” 2014, nr 4, s. 76–99.
25.Strumińska-Kutra M. Rola badań społecznych w refleksyjnych procesach metarządzenia. Zarys perspektywy teoretycznej i metodologicznej, „Zarządzanie Publiczne” 2012, nr 4, s. 17–29.
26.Sześciło D., Niemiecki Steuerungsmodell. Nowe zarządzanie publiczne w samorządzie lokalnym, „Samorząd Terytorialny” 2012, nr 1–2, s. 42–52.