Studia Administracyjne

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2020.12-07
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / nr 12 2020
The right to file a complaint by environmental organisations in administrative court proceedings as an example of the Europeanisation of national legal systems

Autorzy: Zuzanna Helena Stawińska ORCID
Adam Mickiewicz University, Poznań
Słowa kluczowe: Europeanisation procedural law European Union Polish right to file a complaint German right to file a complaint Article 50 of the Law on Proceedings before Administrative Courts § 42 VwGO
Data publikacji całości:2020
Liczba stron:16 (89-104)
Klasyfikacja JEL: K23
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 534

Abstrakt

In this study, the author attempts to raise the issue of Europeanisation of national procedural law as exemplified by the right to file a complaint by environmental organizations in administrative court proceedings under Polish and German law. The process of Europeanisation takes place in all areas of national law, also in the absence of a clear competence for the European Union to establish a specific type of legislation. The right to file a complaint by environmental organisations is objective in nature. The implementation of EU regulations in German law resulted from the necessity to introduce a completely different model of the right to file a complaint than the right that has already been in force, i.e. the subjective right. The Polish legislator also had to reshape the form of the right to file a complaint by environmental organisations, which, in essence, differs significantly from the form of the right of social organisation, despite classification of environmental organisations into a group of social organisations.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Barczak A., Partycypacja społeczna w procesie administrowania w ochronie środowiska, in: Internacjonalizacja administracji publicznej, Z. Czarnik, J. Posłuszny, L. Żukowski (eds.), Warszawa 2015.
2.Biernat T., Europeizacja prawa – zjawisko wielowymiarowe. Wprowadzenie, w: Europeizacja prawa, T. Biernat (ed.), Kraków 2008.
3.Chróścielewski W., Legitymacja skargowa w postępowaniu sądowoadministracyjnym, “Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2010, no. 5/6.
4.Ciechanowicz-McLean J., Prawo i polityka ochrony środowiska, Warszawa 2009.
5.Daniel P., Udział organizacji ekologicznej w postępowaniu w przedmiocie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, “Przegląd Prawa Ochrony Środowiska” 2012, no. 4.
6.Dörr O., Grundstrukturen eines europäischen Verwaltungsprozessrechts, “Deutsches Verwaltungsblatt” 2008, no. 128.
7.Dörr O., Lenz Ch., Europäischer Verwaltungsrechtsschutz, Baden-Baden 2019.
8.Epiney A., Sollberger, K., Zugang zu Gerichten und gerichtliche Kontrolle im Umweltrecht-Rechtsvergleich, völker- und europäische Vorgaben und Perspektiven, Berlin 2002.
9.Führ M., Schenten J., Schreiber M., Schulze F., Schütte S., Evaluation von Gebrauch und Wirkung der Verbandsklagemöglichkeiten nach dem Umwelt-Rechtsbehelfsgesetz (UmwRG), Dessau-Roßlau 2014.
10.Götz V., Europarechtliche Vorgaben für das Verwaltungsprozessrecht, “Deutsches Verwaltungsblatt” 2002, no. 117.
11.Gruszecki, K., Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko. Komentarz, 2 ed. LEX/ el. 2013.
12.Iwańska B., Baran M., Ochrona interesu prawnego w prawie ochrony środowiska, in: Partycypacja w postępowaniu administracyjnym. W kierunku uspołecznienia interesu prawnego, Z. Kmieciak (ed.), Warszawa 2017.
13.Jagielska M., Wiktorowska A., Wajda P., in: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, R. Hauser, M. Wierzbowski (eds.), Warszawa 2017.
14.Jaśkiewicz S., Europejski Kodeks Dobrej Administracji jako element europeizacji standardów funkcjonowania administracji publicznej, Warszawa 2015.
15.Knade-Plaskacz A., Dostęp do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących ochrony środowiska – bezpośredni skutek art. 9 ust. 3 konwencji z Aarhus – wprowadzenie i wyrok TS z 8.03.2011 r. w sprawie C-240/09 Lesoochranárske zoskupenie VLK przeciwko Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, “European Judiciary Review” 2015, no. 4.
16.Knade-Plaskacz A., Legitymacja procesowa organizacji pozarządowych w sprawach dotyczących ochrony środowiska – art. 9 ust. 2 konwencji z Aarhus – wprowadzenie i wyrok TS z 12.05.2011 r. w sprawie C-115/09 Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland, “European Judiciary Review” 2015, no. 5.
17.Kintz R., Öffentliches Recht im Assessorexamen, Klausurtypen, wiederkehrende Probleme und Formulierungshilfen, München 2015, p. 89.
18.Lothar M., Morlok M., Grundrechte, Baden-Baden 2016.
19.Łajszczak Sz., Legitymacja skargowa a przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego, “Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2010, no. 5.
20.Nędzarek A., Znaczenie udziału organizacji społecznej w postępowaniu przed sądem administracyjnym w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, “Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2014, no. 4, p. 33.
21.Parchomiuk J., Granice rozpoznania i orzekania sądu administarcyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego, “Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego 2013”, no. 6.
22.Piątek W., Glosa do postanowienia NSA z dn. 17 lutego 2016 r., II OZ 1270/15, układ podmiotowy postępowania sądowoadministarcyjnego, “Państwo i Prawo” 2017, no. 11.
23.Public Information Bulletin of the Council of Ministers, Draft Act amending the Act on the provision of information on the environment and its protection, public participation in environmental protection and environmental impact assessment no. UD 50, https://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/prace-legislacyjne-rm-i/prace-legislacyjne-rady/wykaz-prac-legislacyjny/r328547,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-udostepnianiu-informacji-o-srodowisku-i-jego-o.html. Accessed 28.11.2020.
24.Rakoczy B., Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz, LEX/ el. 2010.
25.Schlacke S., Recht von Umweltverbänden auf Zugang zu einem Überprüfungsverfahren, “Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht” 2011, no. 13.
26.Schmidt R., Verwaltungsprozzesrecht, Sachentscheidungsvoraussetzungen und Begründetet wichtiger Klage- und Verfahrensarten, Normenkontrollverfahren, Vorläufiger und vorübergehender Rechtsschutz, Widerspruchsverfahren, Grasberg bei Bremen 2016.
27.Schoch F., Die Europäisierung des Verwaltungsprozessrechts, in: Festgabe 50 Jahre Bundesverwaltungsgericht, E. Schmidt-Aßmann, D. Sellner, G. Hirsch, G.H. Kemper, H. Lehmann-Grube (eds.), Berlin 2003.
28.Schwarze J., Europäische Rahmenbedingungen für die Verwaltungsgerichtsbarkeit, “Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht” 2000.
29.Sennekamp Ch., in: Verwaltungsrecht, M. Fehling, B. Kastner, R. Störmer (eds.), beck-online 2016, § 42 VwGO.
30.Stüwe R., in: Öffentliches Recht und Europarecht, Staats- und Verfassungsrecht Primärrecht der Europäische Union Allgemeines Verwaltungsrecht, H.M. Wolffgang (ed.), Hamm 2007.
31.Tarno J.P., Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2012.
32.Tettinger P.J., Wahrendorf V., Verwaltungsprozeßrecht, Köln 2005, p. 165.
33.Umwelt Bundesamt, http://www.umweltbundesamt.de/themen/nachhaltigkeit-strategien-internationales/anerkennung-von-umwelt-naturschutzvereinigungen. Accessed 27.07.2020.
34.Woś T., in: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, T. Woś (ed.), Warszawa 2016.