Studia Administracyjne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2018.10-04
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / nr 10 2018
Rola samorządu gminnego w multi-level governance w Republice Federalnej Niemiec
(The role of local government in multi-level governance in Federal Republic of Germany)

Authors: Marta Balcerek-Kosiarz
Zakład Badań Władzy Lokalnej i Samorządu Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Keywords: Governance Multi-level Governance local government Germany
Data publikacji całości:2018
Page range:15 (51-65)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 464

Abstract

The aim of this article is to present how the concept of multi-level governance was adopted to the German local government. The author made two arrangements. Firstly, the emergence of multi-level governance in Germany is based on top-down activities, which occur between federal states and communities. Creating network systems results from the conviction of the state authorities about fulfillment of public tasks, which is more effective with private organizations, which are moderated by public entities. Secondly, before implementing multi-level governance on local level, the regional governance was posed on the level of federal states, which is the adjustment of governance’s concept to the specify of federal states. Notwithstanding, the most important result from this article is the fact, that multi-level governance was implemented to the structure of local government in the characteristic type of public task (Gemeinschaftsaufgaben).
Download file

Article file

Bibliography

1.Ansell C., The networked policy. Regional development in Western Europe, „Governance” 2000, Vol. 13, Issue 2, s. 279–291.
2.Adamaschek B., Region-Regional Governance-Regionalentwicklung, w: idem, Regional Governance – von der kommunalen zur regionalen Strategie, Bertelsmann, Gütersloh 2003, s. 1–123.
3.Bevir M., SAGE Handbook of Governance, SAGE, London 2011.
4.Böcher M., Instrumentenwandel in der Umwelt- und Naturschutzpolitik und der Politik zur integrierten ländlichen Entwicklung. Theoretische Grundlagen und Strategien der Praxisumsetzung, Dissertation, Göttingen 2008.
5.Denters B., Rose L., Towards local governance?, w: Comparing Local Governance. Trends and Developments, red. B. Denters, L. Rose, Palgrave Mac Millan, New York 2005, s. 46–62.
6.Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Zakamycze, Kraków 2006.
7.Fürst D., Regional Governance – ein neues Paradigma der Regionalwissenschaften?, „Raumforschung und Raumordnung” 2001, No. 59, s. 370–380.
8.Fürst D. Regional Governance, w: Governance – Regieren in komplexen Regelsystmen, red. A. Benz, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2004, s. 49–69.
9.Giessen L., Regional Governance für ländliche Räume – innovativer Ansatz, politischer Gegenwind und der Weg vorwärtz, „Raumforschung und Raumordnung” 2010, Vol. 68, s. 3–14.
10.Giessen L., Böcher M., Rural Governance, forestry, and the promotion of local knowledge. The case of the German rural development programme „Active Regions”, „Small-scale Forestry” 2009, Vol. 8, s. 211–230.
11.Hausner J., Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, w: Wymiary życia społecznego, red. M. Morody, s. 493–515, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
12.Hausner J., Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008.
13.Hooghe L., Marks G., Types of multi-level governance, „European Integration Online Paper” 2001, Vol. 5, s. 1–24.
14.Jessop B., Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości. Refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia, „Zarządzanie Publiczne” 2007, nr 2, s. 5–25.
15.Kaufmann D., Kraay A., Mastruzzi M., Governance Matters VII Governance Indicators for 1996– 2007, DC World Bank, Washington 2009.
16.Kopyciński P., Mechanizm koordynacji w polityce innowacyjnej w świetle koncepcji współzarządzania wielopoziomowego (multi-level governance). Przykład województwa małopolskiego i świętokrzyskiego, „Zarzadzanie Publiczne” 2014, nr 4, s. 31–46.
17.Książek E., Partnerstwo publiczno-prywatne, w: Prawno-organizacyjne aspekty zarządzania w gminie, red. A. Kożuch, M. Stych, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2011, s. 1–266.
18.Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S., Evaluating Administrative Modernization In German Local Governments. Success of Failure of the „New Steering Model?”, „Public Administration Review” 2008, Vol. 5, s. 851–863.
19.Kuhlmann S., Bogumil J., Grohs S., Ohm A., Zehn Jahre Neues Steuerungsmodell. Eine Bilanz kommunaler Verwaltungsmodernisierung, Berlin, Edition Sigma, Berlin 2007.
20.Lepsius O., Geld als Schutsgut der Eigentumsgarantie, „Juristen Zeitung” 2002, Vol. 757, s. 313–321.
21.Mutius A. von, Henneke H.-G., Kommunale Finanzausstattung und Verfassungsrecht. Dargestellt am Beispiel der nordrhein-westfälischen Gemeindefinanzierungsgesetze 1983 und 1984, Recinger, Siegburg 1985.
22.Powell W.W., Neither market or hierarchy. Network forms of organization, „Research in Organizational Behaviour” 1990, Vol. 12, s. 295–336.
23.Richter D., Kommunales Vermögen und seine Verwaltung, w: Recht der Kommunalfinanzen. Abgaben, Haushalt, Finanzausgleich, red. H.-G. Henneke, C.H. Beck, München 2006.
24.Scharpf F., Zapiski o teorii zarządzania wielopoziomowego w Europie, „Zarządzanie Publiczne” 2014, nr 4, s. 76–99.
25.Strumińska-Kutra M. Rola badań społecznych w refleksyjnych procesach metarządzenia. Zarys perspektywy teoretycznej i metodologicznej, „Zarządzanie Publiczne” 2012, nr 4, s. 17–29.
26.Sześciło D., Niemiecki Steuerungsmodell. Nowe zarządzanie publiczne w samorządzie lokalnym, „Samorząd Terytorialny” 2012, nr 1–2, s. 42–52.