Studia Administracyjne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2019.11-07
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / nr 11 2019
Issues of administrative powers in the processes of executing administrative law

Authors: Rafał Stasikowski
Judge of the Supreme Administrative Court General Administrative Chamber
Keywords: administrative powers execution of administrative law application of administrative law discretion internal sphere of administration
Data publikacji całości:2019
Page range:11 (85-95)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 549

Abstract

The subject of the study involves selected topics of administrative powers in the field of executing administrative law. The aim of the research is to determine the range of administrative powers in the processes of administrative law execution and to compare it with the scope of discretionary powers of administration in the administrative law application processes, to juxtapose legal bases of both types of authority, of sources of administration’s legitimacy in both spheres and of causes for differentiation of legal bases of both spheres of administration’s activity. The provisions of administrative law regulating this issue are analysed and the research is conducted using the method of interpretation of norms of applicable law. The set of discretionary powers of administration in the external sphere of law execution and the internal sphere of processes of administrative law application and execution boils down to the implementation of statutory blanket rules setting aims and tasks, including determining or specifying the volume of public tasks, selection of methods and legal forms of action, deciding on the legitimacy, time, place and scope of action or non-action, establishing internal procedures for planned action, determining legal means ensuring internal steerage in the processes of performing public functions, objectives and tasks. It is wider than the scope of discretion in the processes of its application thus making administration the mouth of the legislator. It is qualified to create the legal basis for its activities and to freely execute the statutory norm, being restricted in this regard only by the aims and axiology of a statute and the principles of rationality.
Download file

Article file

Bibliography

1.1. Blicharz J., Udział polskich organizacji pozarządowych w wykonywaniu administracji publicznej, Wrocław 2005.
2.2. Dawidowicz W., Nauka prawa administracyjnego, Warsaw 1965.
3.3. Dawidowicz W., O stosowaniu prawa przez organy administracji państwowej, “Zeszyty Naukowe Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego – Prawo” 1981, Vol. 9, p. 74.
4.4. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2005.
5.5. Hoffmann-Riem W., Methoden einer anwendungsorientierten Verwaltungswissenschaft, in: Methoden der Verwaltungswissenschaft, E. Schmidt-Assmann, W. Hoffmann-Riem (eds.), Baden-Baden 2004.
6.6. Hoffmann-Riem W., Tendenzen in der Verwaltungsrechtsentwicklung, “Die oeffentliche Verwaltung”, 1997.
7.7. Jaśkowska M., Uznanie administracyjne a inne formy władzy dyskrecjonalnej administracji publicznej, in: System prawa administracyjnego, Vol. 1, Instytucje prawa administracyjnego, R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (eds.), Warsaw 2010.
8.8. Knosala E., Prawne układy sterowania w administracji publicznej, Katowice 1998.
9.9. Kulesza M., Izdebski H., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warsaw 1999.
10.10. Kuta T., Aspekty prawne działań administracji publicznej w organizowaniu usług, Wrocław 1969.
11.11. Kuta T., Funkcje współczesnej administracji i sposoby ich realizacji, Wrocław 1992.
12.12. Kuta T., Pojęcie działań niewładczych w administracji na przykładzie administracji rolnictwa, Wrocław 1963.
13.13. Leszczyński L., Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i tezy orzecznictwa, Cracow 2004.
14.14. Łukasiewicz J., Zarys nauki administracji, Warsaw 2007.
15.15. Opałek K., Wróblewski J., Zagadnienia teorii prawa, Warsaw 1969.
16.16. Rot H., System prawa – model cybernetyczny, “Państwo i Prawo” 1965, no. 1.
17.17. Sobczak K., Koordynacja gospodarcza. Studium administracyjnoprawne, Warsaw 1971.
18.18. Starościak J., Prawne formy działania administracji, Warsaw 1957.
19.19. Starościak J., System prawa administracyjnego, Vol. III, T. Rabska, J. Łętowski (eds.), Warsaw 1977.
20.20. Stasikowski R., Pluralizm administracji publicznej, Warsaw 2019.
21.21. Studnicki F., Cybernetyka a prawo, Warsaw 1969.
22.22. Tabernacka M., Zakres wykonywania zadań publicznych przez organy samorządów zawodowych, Wrocław 2007.
23.23. Wasilewski A., O metodzie konkretyzacji rozstrzygnięć administracyjnych, “Acta Universitatis Wratislaviensis, Prawo CXLIII”, Wrocław 1985.
24.24. Winczorek P., Władza polityczna, in: J. Kowalski, W. Lamentowicz, P. Winczorek, Teoria państwa i prawa, Warsaw 1981.
25.25. Wróblewski J., Prawo a cybernetyka (zarys problemów), “Państwo i Prawo” 1968, no. 12.
26.26. Wróblewski J., Sądowe stosowanie praw, Warsaw 1972.
27.27. Zacharko L., Prywatyzacja zadań publicznych. Studium administracyjnoprawne, Katowice 2000.
28.28. Ziembiński Z., Teoria prawa, Warsaw–Poznań 1978.